Låtar som vi vet inspirationerna till!

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by Evert Meduza »

Ja, jag tänkte att vi skulle ha en tråd då vi berättar om hur Errol kom på texterna till sina låtar, här kommer några som jag känner till:

Gasen I Botten - Errol köpte sig en Opel hos "Nisse I Svängen" i Åstorp, vilket blev låten "Gasen I Botten", även om vi alla vet att han bytte ut Opeln mot en Cheva när han skrev texten.

Honey B - Den var till Hanne Mikkelsen som var hans sambo då, även om han döpte låten till "Honey B" för att den skulle bli mer internationell.

Såssialdemokraterna - Errol's granne i Skåne som dels tyckte väldigt illa om socialdemokrater och som sa: "Har ja' gått å lagt mai så har ja' gått å lagt mai" till sin mor när han hade gått och lagt sig, blev inspiration till denna låt som släpptes ut på singel 1979.

Hakan & Va' Den Grön Så Får Du En Ny - En man som hade en handelsbod i Målilla (som finns kvar fortfarande) hade en enormt stor haka och kallades därför för "Hakan" och dessutom så bytte han bara ut gröna saker.

Torgnys Svettiga Ansikte - Det var en gång när Errol var på en fest då en tjej gick in i samma rum som en man med namnet Torgny och när han kom ut ur rummet var de helt skitiga om sina kläder och folk frågade dem vad de hade gjort inne i rummet, fast Errol sa bara: "Torgnysch schvettiga aschnikte!".

Glasögonorm - Errol hade själv glasögon när han var liten, vilket han blev mobbad för, glasögonormen i låten är "Errol".

Fruntimmer Ska En Ha... - Denna fick han inspiration till när hans flickvän Hanne hade varit på något ställe då ett X antal karlar hade talat illa om kvinnor, vilket hon sedan berättade för Errol, vilket gav honom inspiration till den här låten.

Jag är Bög, Jag är Bög - MrRogerBallis här på forumet berättade för Errol om att på Grönsakstorget i Göteborg så gick där omkring en massa homosexuella, vilket gav Errol inspiration till den här låten.

Julesång - även MrRogerBallis den här gängen som ringde till Errol och sa en massa grejer, vilket Errol nämner i början av låten då han nämner "Jörgen & Jörgen".

Willy - Errol's ex som var ute med en man som i låten heter Willy, fast de höll på i en lägenhet istället för en glänta ute i skogen.

Eleganten Från Vidderna - En gång när Errol satt och var dyster så kom Sture Svensson's fru (de två var Errol's grannar) som sa: "Inte ska du va' dyster, du e' ju eleganten ifrån vidderna.", sedan kan ni resten.

Evert - Evert Karlsson's hus som stigen går till känner ni alla till, sedan så fanns det flera gubbar som hette Evert, vilket gav inspiration till gubben Evert i låten.

'Til The End Of Time - Denna var till Leila Bergendahl, Errol's sambo som Errol höll ihop med ända till sin död.

Strømen Finder Vægen - Det var en dansk elektriker som skulle laga elkablar på Jan-Åke's jobb, fast istället så lät han alla sladdar hänga utanför, vilket Jan-Åke då kommenterar att han inte kan göra så, vilket på dansken svarar: "Je før fein, stømen finder vægen!", vilket ger Errol inspiration.

Rösta På Gösta - Annonserna som moderaterna la ut överallt med "Rösta På Gösta" gav inspiration till denna låten.

Tulpaner I Skorna Åt Far - Denna skrev Errol när hans väns far fyllde femtio år.

Fete Norstedt - Errol's farfar var faktiskt polis, källa ifrån Leila Bergendahl och henne kan man lita på.

Walking With Marian - Enligt EddieWiki på Luftkaffe.se så hade Errol en gång ett förhållande med en tjej som hette Marian och denna låt var då tillägnad henne.

Flickan I Huset Mittemot - Baserad på en flicka som Errol var förtjust i som bodde i Tidaholm, i huset mittemot.

Rätt Sorts Råcken Råll - Inspirationen fick han under Griståget 1993 då fakiren nämnde att det finns olika sorters Rock ´n´ Roll och då tänkte Errol "Rätt sorts rock ´n´ Roll!". Image


Vet ni några fler låtar om hur han har fått inspiration till?
Last edited by Evert Meduza on 15 Sep 2012, 11:13, edited 2 times in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by overkill »

Intressant läsning. Angående Såssialdemokraterna, så skiljer sig versionen jag har hört något mot den ovan. Personen som sa "har jag gått och lagt mig, så har jag gått och lagt mig" lär ha sagt detta till sin mor, och anledningen till att han sa så var att hon var i behov av hjälp väldigt ofta, vet inte om hon var handikappad, dement eller liknande. Hur som helst så hjälpte sonen morsan sin, men när han hade gått och lagt sig och inte orkade mer gapade han detta så att det hördes i nästan hela huset.

Om personen hatade S vet jag inte, det förtäljer inte historien. Detta blev hur som helst en textrad som eddie använde sig av men låten bygger antagligen på fler saker än bara detta. Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Intressant līŋŊsning. AngīŋŊende SīŋŊssialdemokraterna, sīŋŊ skiljer sig versionen jag har hīŋŊrt nīŋŊgot mot den ovan. Personen som sa "har jag gīŋŊtt och lagt mig, sīŋŊ har jag gīŋŊtt och lagt mig" līŋŊr ha sagt detta till sin mor, och anledningen till att han sa sīŋŊ var att hon var i behov av hjīŋŊlp vīŋŊldigt ofta, vet inte om hon var handikappad, dement eller liknande. Hur som helst sīŋŊ hjīŋŊlpte sonen morsan sin, men nīŋŊr han hade gīŋŊtt och lagt sig och inte orkade mer gapade han detta sīŋŊ att det hīŋŊrdes i nīŋŊstan hela huset.

Om personen hatade S vet jag inte, det fīŋŊrtīŋŊljer inte historien. Detta blev hur som helst en textrad som eddie anvīŋŊnde sig av men līŋŊten bygger antagligen pīŋŊ fler saker īŋŊn bara detta. Image
Jag har pratat med Jan-Åke och han berättade om att personen hatade S, han berättade även om hur lÃĨten "Gasen I Botten" blev till, jag har fÃĨtt veta en del tack vare honom Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by overkill »

Aha ok, på så vis. Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by Evert Meduza »

Har "remästrat" inledningsinlägget nu.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by uy »

Evert wrote:dessutom så bytte han bara ut gröna saker.
Riktigt så var det väl inte. Var det inte så att låten kom till genom ett missförstånd? Det var någon som ville få sin termos utbytt, och när han frågade något i stil med "Var det den gröna termosen" så missuppfattade de honom och trodde att termosen måste vara grön för att få den utbytt. Jag tror det berättades i dokumentärfilmen.
Skitarna ska va' lika långa i år
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by Evert Meduza »

uy wrote:Riktigt så var det väl inte. Var det inte så att låten kom till genom ett missförstånd? Det var någon som ville få sin termos utbytt, och när han frågade något i stil med "Var det den gröna termosen" så missuppfattade de honom och trodde att termosen måste vara grön för att få den utbytt. Jag tror det berättades i dokumentärfilmen.
Det var vad jag fick veta av Jan-Åke, kanske jag som missförstod honom Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by Evert Meduza »

Har uppdaterat översta inlägget en smula.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
tidaviktor
Glad amatör
Posts: 25
Joined: 06 Aug 2012, 12:45

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by tidaviktor »

"Flickan i huset mittemot" är baserad på en flicka som Errol var förtjust i som bodde i Tidaholm, i huset mittemot.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by Evert Meduza »

TidaViktor wrote:"Flickan i huset mittemot" är baserad på en flicka som Errol var förtjust i som bodde i Tidaholm, i huset mittemot.
Tackar för infot, jag har uppdaterat startinlägget.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by overkill »

Tullpaner i skorna åt far var väl även inspirerad av nått som Povel Ramel hade gjort. Det står lite om det i en annan tråd. I nån film (tror jag) där Povel var med hade denna frasen förekommit eller hur nu var.
(Om nån hittar tråden får den gärna länka här Image)

Sedan har jag en liten teori kring låtarna Sue Sue Sussie och If´m a fool på Radio Ronka 2. På en live-spelning jag har, kör han improviserad stand-up (antagligen i väntan på att ljudanläggningen blir fixad) och snackar där om allt möjligt för att försöka underhålla publiken och få tiden att gå. I detta snacket säger han bl.a att han var kär i en tjej vid namn just Sussie. Problemet var att det var väldigt stor åldersskillnad, hon 19 bast och han 40+. Kärleken var inte besvarad heller så han blev ju inte lycklig om man säger så.

Hur som helst så tycker jag att dessa låtarna stämmer bra in på denna storyn. Sue Sue Sussie passar ju dels med namnet, och att denna låten beskriver det glada i historien, en låt om tjejen han gillade och blev förälskad i.

I If´m a fool sjunger han bl.a "loving you is a misery", "´Cause you´re too young, and i´m too old", samt titelrefrängen då, att han är en dåre som har blivit kär i just henne, dvs en brud så mycket yngre.
Tidsmässigt stämmer det också bra också, live-spelningen han säger detta är från 1992 och han säger att det var "häromåret". Radio Ronka 2 kom 1990 och detta kan säkert ha hänt på våren 1990 eller sent 89 kanske. Radio Ronka 2 släpptes väl för övrigt på våren 1990 om jag minns rätt.


Han nämner dock inget om dessa låtarna på live-spelningen, att de skulle handla om denna tjejen, men om Jag får gissa är det så. Känns lite för osannolikt att det inte skulle vara så men återigen - detta är bara en kvalifiserad gissning från min sida och inget jag fått bekräftat på nått sätt. Om nån vet nått mer om det får denne gärna skriva här.
Alltihop KAN ju givetvis också vara ett påhitt från Eddie´s sida, och att det inte är självupplevt, men det låter i varje fall trovärdigt när han berättar det och låtarna verkar ju också seriösa.
Last edited by overkill on 21 Aug 2012, 01:43, edited 1 time in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by Evert Meduza »

Mycket fin teori där Överkill, fast som du själv säger, vi behöver få informationen bekräftad innan jag kan uppdatera översta inlägget, stort tack för informationen annars.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Låtar som vi vet inspirationerna till!

Post by overkill »

Tack, och ja jag håller med, tills vidare är det bara en teori, hoppas nån vet mera.
Post Reply