Scoop - Recension

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Scoop - Recension

Post by Evert Meduza »

Då så är det dags för en ny recension. Tidigare så har "Eddie Meduza & The Roarin' Cadillacs" ifrån 1979, "Garagetaper" ifrån 1980, "Gasen I Botten" ifrån 1981, "För Jaevle Braa! ifrån 1982, "West A Fool Away" ifrån 1984, "Harley Davidson" ifrån 1995, "Silver Wheels" ifrån 1997, "Värsting Hits" ifrån 1998 och "Väg 13" ifrån 1999 avverkats ifrån min sida.

Skivor som äro kvar är "Errol" 1975, "Dåren É Lös" ifrån 1983, "Ain't Got No Cadillac" ifrån 1985, "You Ain't My Friend" ifrån 1990 och "Scoop" ifrån 2001 kvar.

Den här gången blir det "Scoop" som tyvärr blev hans sista platta och sammanfattningsvis så vill jag säga att denna att den här plattan är en storslagen och mäktig platta med svängig Rock 'n' Roll och Boogie-Woogie och så, nu så kommer låtarna en i taget och håll till godo:

Ragga Runt
Första låten är Med Bob Lewis som gör sitt första framträdande (och tyvärr även sista) på den här plattan och det blir en storslagen klassiker som ofta ljuder ifrån raggarbilarna när det är Power Meet och även jag gillar den här låten skarpt, Errol Norstedt visar verkligen prov här på varför han är de flesta raggarnas största idol.

West A Fool (Part Deux)
Denna inleds först med en sketch när Eddie och Bob samtalar och Bob kallar då Eddie för Bert, vilket inte Eddie alls uppskattar. Sedan så framför Bob en hyllning till sin store idol Elvis Presley igenom att köra en uppföljare till låten "West A Fool Away" ifrån plattan med samma namn ("Part Deux" är franska för del två) och för första gången så hör i alla fall jag höra Errol sjunga "boobs" i en av sina låttexter. Ganska bra denna, fast inte den bästa låten på den här plattan.

Every Little Piece
Riktigt bra låt detta, skönt ös och ja, vad mer kan man begära av en rock 'n' roll-låt?

American Truck
Eddie ber först Bob om att få sjunga sin låt om de amerikanska lastbilarna, dock så har Bob huvudvärk och låter därför Eddie framföra den. Och han gör det riktigt bra, härlig countryrocklåt som säkert hade gått hem hos de flesta amerikanerna.

Tonight You're Gonna Break My Heart
Fin och sorgsen låt där Errol visar prov på munspelet, han kan spela alla instrument denne man (ja, jag skriver "kan" för denne legend lever alltid i våra hjärtan).

Rolling Down The Road
Ja, ännu en låt med Bob Lewis som kör en hyllning till Elvis Presley, skön rocklåt detta också.

Min Hobby
Ja, en låt om meningen med livet, eller? Däremot om en lite udda hobby, fast han har ju rätt, vad är meningen med att kunna ha kraften att kunna slåss eller att samla på frimärken när en kvinnas mjuka varm är mycket bättre.

[b[Let's Go[/b]
En till svänig rocklåt, detta album saknar definitivt inte rocklåtar med ös i.

On The Road Again
Nej detta är ingen cover på Willie Nelsons låt med samma namn, detta är en mäktig rock 'n' roll-låt med Eddie Meduza och Bob Lewis med ett intro på låten som påminner om introt på "Johnny B Goode" av Chuck Berry (och samma sak med "Såssialdemokraterna" ifrån singeln som släpptes ut 1979 och som sedan var på plattan "Garagetaper" som släpptes ut 1980) och sedan blir det ett jävla härligt drag som är en njutning för öronen.

The Man In The Sky
Nu så visar Errol Norstedt än en gång att han är religiös, därför hyllar han då Gud med en riktigt mäktig och skitbra låt om att det enda vi kan räkna med är att vi kommer alla att dö, fast vi kan aldrig räkna bort "The man in the sky", väldigt tänkvärd låt och text, även om jag är övertygad ateist.

Sweet Little Rock 'n' Roller
En cover på en låt av Chuck Berry, första gången vi får höra denna framförd av Errol är på live-plattan "Dåren É Lös" ifrån 1983, här så spelar han in en studioversion av den.

Rock Town Boogie
Nu kommer ännu en härlig rocklåt, som sagt var mina vännerrrrr, denna platta saknar absolut inte rocklåtar med ös i.

Red Mazerati
Nu så kommer en billåt, dock så handlar den varken om Volvo, Chevor, Cadillac-bilar utan om Mazerati, bra låt igen.

Route 66
En cover på en gammal amerikansk låt som bland annat har framförts av Chuck Berry, Errol gör det bra igen då han verkligen har känsla för att tolka Chuck Berry.

A Lonely Christmas
Nu så kommer en engelsk version av låten "En Tråkig Jul Utan Dig", framförd av Eddie Meduza & Bob Lewis, denna plattan släpptes ut i början av 2001, troligen så var tanken att den skulle ha släppts ut julen 2000 med tanke på att denna låten är med. Passar perfekt i juletider tycker jag, särskilt om man sitter och stirrar ut igenom ett fönster och tittar på snön som faller, samtidigt som man filosoferar med sig själv.


Jaha, denna recensionen detta, väntar jag bara på era recensioner.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply