Dåren É Lös - Recension

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Dåren É Lös - Recension

Post by Evert Meduza »

Ja, då har man recenserat de flesta av denne store mans plattor och två kassetter, tre studioplattor är kvar att recensera: "Errol" & "Ain't Got No Cadillac" & "You Ain't My Friend".

Fast den här gången blir det den enda Live-platta som han släppte ut, i alla fall som gavs ut av ett stort skivbolag och denna platta är inspelad 1982 under Eddie Meduza & The Roarin' Cadillacs stora Sverige-turné och som släpptes ut 1983 med extravinylen "Fruntimmer Ska En' Ha..." som blev såklart snabbt indragen då de flesta inte förstod att låten bara var ironisk. Den gavs ut på CD 1997, fast då under namnet "Eddie Meduza - The Roaring Cadillac's Live", vilket är lite underligt kan man tycka, fast här kommer recensionen, varsågoda mina vännerrrrrrrrrr:

Gasen I Botten + Rockin' All Over The World
Först så inleds plattan med ett mäktigt framförande av "Gasen I Botten" som Eddie Meduza alltid inledde sina konserter med, detta är i mitt tycke den näst bästa versionen av denna låten efter originalet ifrån 1981. Och inte blir det sämre sedan för då spelar Eddie och hans band en cover på en klassisk gammal låt och det gör Errol och hans band fantastiskt bra såklart, skall man spela gamla rocklåtar så skall man ha kärlek för dem, vilket Errol definitivt hade.

Andra Kan, Dom
Denna låten kommer ursprungligen ifrån kassetten "E. Hitler & Luftwaffe Nr. 3 Del 1" ifrån 1979 och sedan så gjordes det en ny-inspelning som gavs ut 1981 på plattan "Gasen I Botten". Den här live-spelningen så håller sig Eddie sig mer till originaltexten än vad han gör på ny-inspelningen som är min favoritversion och sedan så kommer originalversionen, fast denna är absolut inte dålig om ni tror det, fast den klår dock inte sina föregångare.

Punkjävlar
Återigen en gammal kassett-låt, dock ifrån kassetten "E. Hitler & Luftwaffe Nr. 2" och som då hade en väldigt grov text på vissa ställen, sedan så gjordes en ny-inspelning som gavs ut på singel 1978 som då hade en betydligt "snällare" text. Fast här så sjunger han "Johnny Rotten e' ett jävla as, men ja' vet hur såna svin ska tas", vilket han också sjöng i originalversionen. Denna versionen är riktigt bra, dock så är ändå min favoritversion fortfarande singelversionen som gavs ut 1978.

Glasögonorm
En bra spelning denna också, även om denna inte slår originalversionen(?) ifrån plattan "Gasen I Botten" som gavs ut 1981.

Sweet Little Rock 'n' Roller
Ja som vi alla vet så var Chuck Berry en stor idol hos Eddie och därför är det föga förvånande att han lirade en del låtar av denna artist som förövrigt jag tycker är riktigt bra, fast det är Eddie också förstås och han och The Roarin' Cadillacs gör ett bra framförande av denna klassiker.

Torsten Hällde Brännvin I Ett Glas Åt Karin Söder
Kanske det bästa spåret på den här plattan då Eddie och The Roarin' Cadillacs gör ett magiskt framförande av denna mycket häftiga låt ifrån plattan "För Jaevle Braa!" ifrån 1982. Denna finns även med på samlingsalbumet "Just Like An Eagle" som släpptes ut 2002, fast saknar då tyvärr introt när han pratar på småländska och säger "Han va' sao foll sao han spydde i mikrofaonen" om jag inte har hört fel. Fast som sagt var, detta är Eddie Meduza & The Roarin' Cadillacs när de är som bäst när de spelar live.

Rockabilly Rebel
Den här versionen av den här låten, när han sjunger "Å de' svänger så de' dånar när ja' står på", brukar förvirra mig då det nästan låter som min mor när hon ropar på mitt riktiga namn (vill ni veta mitt riktiga namn så får ni fråga via PM), lite lustigt tycker jag, fast lägg märke till att när han i studioversionen sjunger "Han på Expressen, han tycker ja' e' ding" så i live-versionen sjunger han "Mats Olsson på Expressen, han e' för jävla ding", jag antar att det var så han ursprungligen ville ha i texten, fast Bert kanske tyckte att man skulle undvika att kränka personer så Eddie fick ta tillfälle när han spelade live istället så inte Bert kunde skälla på honom på plats. Annars riktigt bra förövrigt Image

Nej, Inte Jag
Vad nu, är Eddie full eller? På samlingsplattan "På Begäran" så har man censurerat bort försnacket som lyckligtvis inte har censurerats på den riktiga plattan då han säger: "Ja era jevvla kaukronkare, nu ska vi gåou övoer ti' lite skånska här, å nu ska vi köra en bit påou skånska om en hel del här i livet, om hur man ronkar å sånt!"och dessutom skriker "RONKA!" när troligen John Norum spelar solot. Det är riktigt bra detta, även om jag tycker bättre om studioversionen ifrån plattan "För Jaevle Braa!" ifrån 1982 då den håller sig lite mer seriöst tycker jag.

Little Queenie
Fantastiskt medryckande intro och Eddie Meduza presenterar alla bandmedlemmar på scenen med The Roarin' Cadillacs, John Norum på gitarr, Mats Lindberg på basgitarr, Ken Wilson på gitarr och Tomas Witt på trummor och såklart Eddie Meduza på sång och de gör ett storslaget framförande av en annan låt av Chuck Berry, riktigt bra detta ännu en gång.

Summertime Blues
I originalversionen ifrån plattan "Garagetaper" ifrån 1980 så är det som bekant Jan-Åke som gör rösten på pappan, det märks här då Eddie lägger till sin skånska basröst på pappan som skiljer sig ifrån Jan-Åke's röst. Han gör det bra nu också, även om jag saknar när pappan skriker på honom i outrot.

I Hear You Knocking
Igen spelas en gammal rockklassiker och som vanligt så blir det bra igen.

Mera Brännvin
Ja, klassikern ifrån kassetten "E. Hitler & Luftwaffe Nr. 3 Del 1" som sedan blev en jättestor succé när det gjordes en ny-inspelning som var på B-sidan av singeln "Gasen I Botten" som släpptes ut 1981.
Igen så är det hur bra som helst, blir alltid bra när Eddie håller i handtaget.

Norwegian Boogie
Fy fan vad snabbt det går! Denna låten som släpptes ut på B-sidan av singeln "Såssialdemokraterna" som släpptes ut 1979. Den versionen var riktigt bra, speciellt när det flippar ur på slutet, fast den här versionen, så jävla bra, ett sådant jävla ös, sicken jävla fart, wow och min gammelmorbror som tycker han är seg, jag får ta och spela denna för honom så han lär sig ett och annat....

Denna recensionen klar, då väntar jag på era...
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Dåren É Lös - Recension

Post by retepnoslack »

Du är duktig på det här, Evert. Jag skall lyssna igenom skivan en extra gång, innan jag kommer med min recension.
muh1976
Helgfyllo
Posts: 57
Joined: 06 Jan 2012, 04:38

Dåren É Lös - Recension

Post by muh1976 »

En bra resention eller hur fan det stavas. Men ni vet väll att Eddies Summertime blues e en svensk variasjon av Oiginalet. Originalet Släptes 1958 på Liberty records med Eddie Cochran
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Dåren É Lös - Recension

Post by Evert Meduza »

MUH1976 wrote:En bra resention eller hur fan det stavas. Men ni vet väll att Eddies Summertime blues e en svensk variasjon av Oiginalet. Originalet Släptes 1958 på Liberty records med Eddie Cochran
Jo det vet jag, mycket bra den också.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
slim
Glad amatör
Posts: 42
Joined: 01 May 2010, 10:18

Dåren É Lös - Recension

Post by slim »

Det är en fantastisk energi på skivan! Men vad är det för punnhövve som kom på att tona ut mellan var och varannan låt? Det är ju för fan en liveplatta det handlar om! Så gör man bara inte! Eddies mellansnack var ju halva nöjet på spelningarna med honom jag såg 82-83 och senare. Nu är det bara upptagningar från spelningar och inte mycket mer.
Något för grrrrammofonmogulerna att bita i; ta fram originaltaperna och mixa en dubbel-CD med Eddie live.
Dessa är inspelade hösten 83 om jag inte minns fel. Då spelades bl a Hemorröjder i rövholes, Jag vill ha en brud...,Hakan m fl superduperhits, hade varit intressantare val än alla rock & roll covers.
Det glada utropet RONKA! mitt i en låt är så kul som det bara kan bli. Helt omotiverat, helt oväntat, helt sjukt rätt. Och vilket jävla ös de hade ändå!
Sen gick jag ut på staden, och sjöng en hemorröjd sång
Post Reply