Eddiemuseet i Tidaholm

Nyheter angående Eddie Meduza
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Eddie »

Även jag hittade dit i lördags, tyckte det var en bra utställning med många personliga saker. Tyckte även att jag kände igen någons fanclub-medlemskort Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Långis »

Eddie wrote:Även jag hittade dit i lördags, tyckte det var en bra utställning med många personliga saker. Tyckte även att jag kände igen någons fanclub-medlemskort Image
Hehe, vem kan det vara ? Image
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by mrrogerballis »

Långis wrote:Hehe, vem kan det vara ? Image
Undrar pm man kommer in där om man visar upp sitt medlemskort?
Jag blir säkert utslängd Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by overkill »

Kanske en dum fråga, men var vissa av möblerna eddies egna som han hade eller var det kopior/likadana. Om det var "orginalen", alltså de faktiska möblerna han hade i livet så att säga, så missade jag detta. Det kanske framgick men denna infon såg jag inte jag i alla fall.

En annan grej jag nästan missade var alla t-shirts som hänger en bra bit upp i luften. Såg dem först när jag var på väg därifrån, kan tycka att de hänger väl högt upp, typ 3-4 meter upp i luften.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Långis »

Overkill wrote:Kanske en dum fråga, men var vissa av möblerna eddies egna som han hade eller var det kopior/likadana. Om det var "orginalen", alltså de faktiska möblerna han hade i livet så att säga, så missade jag detta. Det kanske framgick men denna infon såg jag inte jag i alla fall.

En annan grej jag nästan missade var alla t-shirts som hänger en bra bit upp i luften. Såg dem först när jag var på väg därifrån, kan tycka att de hänger väl högt upp, typ 3-4 meter upp i luften.
Möblerna har egentligen inget med Eddie att göra. Vi vet inte hur hans pojkrum såg ut exempelvis. De är helt fritt komponerade av Tidaholms museum för att illustrera hur det KAN ha sett ut.

Att tröjorna hänger högt upp har nog att göra med att ingen ska komma åt att stjäla dem.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by retepnoslack »

Finns det någon "Velinga-skylt" uppsatt apropå stölder? Det vore väl på sin plats, tycker jag.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by overkill »

Långis wrote:Möblerna har egentligen inget med Eddie att göra. Vi vet inte hur hans pojkrum såg ut exempelvis. De är helt fritt komponerade av Tidaholms museum för att illustrera hur det KAN ha sett ut.

Att tröjorna hänger högt upp har nog att göra med att ingen ska komma åt att stjäla dem.

Det jag syftade på var mest det Uy skrev i sitt inlägg, att han har provsuttigt eddies fåtölj. Därav tanken att i alla fall just den kanske var orginalet, och eventuellt flera saker. Brödrösten t.ex var ju alla fall eddies egen som han hade som jag minns det.

Just det med pojkrummet, studion, och det allra mesta var ju helt uppenbart nybyggt och som du säger, en kvalificerad gissning på hur det KAN ha sett ut. Något 100 % säkert är det inte, men väldigt snyggt och välgjort/välgissat!

Jo stöldrisken är ju alltid ett bekymmer tyvärr, jag tycker hur som helst att de syntes dåligt där de hänger samt att de hänger för tätt, man ser inte motiven så bra.

Undra hur många Velinga skyltar som stulits genom åren egentligen? torde vara en del
Image
Last edited by overkill on 20 Aug 2012, 22:14, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by uy »

Så då har jag inte suttit i Eddies fåtölj? Fan också! Image Nåja, jag har åtminstone pillat på hans keyboard och bläddrat i hans anteckningsblock. Eller var det också efterkonstruktioner?
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by overkill »

Troligen inte om jag får gissa. Det jag var ute efter som sagt var att denna infon om fåtöljens äkthet kan ha framgått där, men att Jag missade den detaljen.

Men troligen är det så som jag trodde, att 100 % av möblemanget är nygjorda saker specefikt för utställningen.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by overkill »

Keyboarden tvivlar jag på om det var hans egna, troligen inte. Däremot anteckningsblocket var nog äkta, det som låg innanför glaset i studion. Det på bordet på utsidan var en kopia av samma block.

Jag plåtade för övrigt av nästan hela innehållet i det där blocket. Där förekom ju bl.a en komplett låtlista till Börje Lundins Julafton, med titlar till alla låtarna och sketcherna på bandet. Den färdiga förteckningen blev ju mycket kortare när den väl kom ut. Orginalutgåvan har väl ingen låtlista vad jag minns, och den på Palten-versionen har bara titlar till låtarna men inte sketcherna. Låttitlarna skiljer sig dessutom lite här från de som kassetten har.

Man kan ju fråga sig varför inte denna låtlistan kom med på kassetten, men detta visar ju ialla fall att eddie hade titlar till hela innehållet på bandet.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Långis »

uy wrote:Så då har jag inte suttit i Eddies fåtölj? Fan också! Image Nåja, jag har åtminstone pillat på hans keyboard och bläddrat i hans anteckningsblock. Eller var det också efterkonstruktioner?
Blädderblocket var en kopia. De skulle aldrig lägga fram originalet,men ja, tyvärr - fotöljen är inte Eddies. Frågade om detta när jag var dit och förhandstittade.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by overkill »

Men det blocket som ligger på insidan innanför glaset i studion torde väl vara orginalet? Det såg i varje fall äkta ut och där kan ingen ta det heller eftersom det är inbyggt.

Det på utsidan som ligger på bordet är kopian. Vilket ju duger lika bra att bläddra i. Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Långis »

Overkill wrote:Men det blocket som ligger på insidan innanför glaset i studion torde väl vara orginalet? Det såg i varje fall äkta ut och där kan ingen ta det heller eftersom det är inbyggt.

Det på utsidan som ligger på bordet är kopian. Vilket ju duger lika bra att bläddra i. Image
Det stämmer.

Jag ska för övrigt dit igen imorgon. Föräldrarna är på besök och jag måste ju naturligtvis ta med dem till den bästa atraktionen i området.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by Evert Meduza »

Långis wrote:Det stämmer.

Jag ska för övrigt dit igen imorgon. Föräldrarna är på besök och jag måste ju naturligtvis ta med dem till den bästa atraktionen i området.
Låter som en bra idé, själv hade jag farsgubben med mig och han tyckte det var trevligt. Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Eddiemuseet i Tidaholm

Post by mrrogerballis »

Keyboarden var inte Errol´s/Eddie´s.
Däremot så skulle den akustiska gitarren och högtalarna som var i det inbyggda skåpen ha tillhört honom.
Efter lite prat med Hanna fick jag redan på det.
Image
Last edited by mrrogerballis on 29 Aug 2012, 13:29, edited 1 time in total.
Post Reply