E. Hitler-kassetter på Spotify

Nyheter angående Eddie Meduza
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by uy »

Börje Lundin wrote:Har ni förresten sett att Heil Hilter från Radio ronka nr 2 ligger ute på Spotify Image
Undrar om nuvarande personal på skivbolaget känner till versionen från 84 som drogs tillbaka? Image
Ha ha! Det har jag inte tänkt på! Underbart! Image
Ja, nu när man tänker efter, så kanske vi ska vara tacksamma att de inte har censurerat kassetterna någonting alls. Egentligen tycker jag inte att innehållet på de flesta är så farligt, men det finns säkert idioter som skulle vilja plocka bort spår som Heil Hitler och farbror Svens brevlåda. Även om till och med Eddie själv ångrade den sistnämnda så är den ändå ett av spåren från Radio Ronka, och jag tycker kassetternas innehåll ska vara intakt, utan ändringar.
Skitarna ska va' lika långa i år
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by borjelundin »

Jag håller med dig uy.
Albumen ska vara intakta!
Där finns ju en hel del sköna spår på Greatest hits också Image
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by borjelundin »

Inte för att jag är någon einstein men om vi ska ha en liten chans att få ut detta material på cd så tror jag vi måste få upp populäritets-stapeln sidan om varje låt.
Så även om ni hört låten eller sketchen tusen gånger förr så lyssna på den ändå!!
Jag vet inte hur spotify funkar men jag tror det räcker att lyssna för att bättra på den där stapeln.
Har för mig man kan lyssna 5 gånger på samma låt som gratisanvändare.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by borjelundin »

Alla album kommer inte fram när man bläddrar i "albums" uppe till höger men klickar man på Eddie Meduza i vilken låt som helst så kommer dom fram.
Men Hej Hitler och Börje Lundins kräftkalas kan jag inte hitta...
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by Evert Meduza »

Börje Lundin wrote:Alla album kommer inte fram när man bläddrar i "albums" uppe till höger men klickar man på Eddie Meduza i vilken låt som helst så kommer dom fram.
Men Hej Hitler och Börje Lundins kräftkalas kan jag inte hitta...
De verkar inte finnas där och inte heller "Hjärndelirium 2000", "Rätt Sorts Råckenråll", "Scanaway", "Rockligan" och "Radio Abonnerad"
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by borjelundin »

Men dom banden gavs ut av Sofia Music som Errol drog igång efter Osadal AB.
Sony äger nog bara rättigheterna till Osadal AB och materialet från CBS tiden.
Dom 5 banden du nämner får vi nog tjata på dödsboet eller Bert att ge ut men det tråkiga är att dom innehåller en del Osadalmaterial så det kan bli problem mellan skivbolagen angående rättighetsfrågan.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by Evert Meduza »

Börje Lundin wrote:Men dom banden gavs ut av Sofia Music som Errol drog igång efter Osadal AB.
Sony äger nog bara rättigheterna till Osadal AB och materialet från CBS tiden.
Dom 5 banden du nämner får vi nog tjata på dödsboet eller Bert att ge ut men det tråkiga är att dom innehåller en del Osadalmaterial så det kan bli problem mellan skivbolagen angående rättighetsfrågan.
Fast antagligen så lär Sony vinna i slutändan på grund av att vissa spår tillhör just Sony, som du sa innan, vi får höja populäritetsstämplarna på alla spår så kanske, kanske och KANSKE så lär Sony försöka fixa rättigheterna till dessa kassetter och sedan lägga upp dessa kassetter.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by borjelundin »

Vissa av låtarna från dom 5 ollonbanden har ju Bert gett ut på sina samlingsskivor och då kan man anta att han har rättigheterna till dom låtarna.
Spelar inte så stor roll vilket bolag som ger ut ollonbanden, bara skivbolagen kan samarbeta så det inte blir en massa bråk så vi inte får några skivor alls.
Samarbete har ju fungerat förr, ett exempel är Eddie Meduzas bästa som innehåller låtar från CBS, Osadal och Mariann och här tror jag Antenna Records skrivit licensavtal med Sony och Mariann.
Det var ju Pär Winberg som låg bakom Eddie Meduzas bästa och numera Errol CD:n, vi ska kanske tjata på honom att ge ut ollonbanden på CD.
Han borde ha kontakter med både Sony och Mariann och kunna fixa alla licensavtal som behövs.

mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by mrrogerballis »

Börje Lundin wrote:Vissa av låtarna från dom 5 ollonbanden har ju Bert gett ut på sina samlingsskivor och då kan man anta att han har rättigheterna till dom låtarna.
Spelar inte så stor roll vilket bolag som ger ut ollonbanden, bara skivbolagen kan samarbeta så det inte blir en massa bråk så vi inte får några skivor alls.
Samarbete har ju fungerat förr, ett exempel är Eddie Meduzas bästa som innehåller låtar från CBS, Osadal och Mariann och här tror jag Antenna Records skrivit licensavtal med Sony och Mariann.
Det var ju Pär Winberg som låg bakom Eddie Meduzas bästa och numera Errol CD:n, vi ska kanske tjata på honom att ge ut ollonbanden på CD.
Han borde ha kontakter med både Sony och Mariann och kunna fixa alla licensavtal som behövs.
Har dom gett ut vissa låtar ifrån dom förut borde det ju inte vara några problem man får ju se vad tiden lider.
Dom kommer säkert dyka upp detta år.
Eftersom det är lite påtryckningar av folk som förstår hur stor Errol "Eddie Meduza" Norstedt var/är!
Image
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by borjelundin »

Nej det borde inte vara några problem överhuvudtaget men jag försöker bara förstå varför inte kassetterna blivit utgivna digitalt för längesen...
Bert spottar ut en massa samlingsskivor som i.o.f.s. är trevligt så länge där är outgivet men Eddies egna album blir inte återutgivna förrän nu och det av sony som vaknat ur sin djupa långtidskoma..
Bert har ju inte visat något intresse av Eddies egna album... Bara godbitarna därifrån.
Hoppas verkligen det löser sig med ollonbanden också Image
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by borjelundin »

Verkar som att man kan spotifaja 10 timmar per månad och inte 5 gånger per låt (som jag skrev innan) som gratisanvändare.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by borjelundin »

Är där någon som mailat sony ang. Hej Hitler och Börje Lundins kräftkalas?
Är där någon som fått svar?
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by Evert Meduza »

Börje Lundin wrote:Är där någon som mailat sony ang. Hej Hitler och Börje Lundins kräftkalas?
Är där någon som fått svar?
Jag har mailat fem gånger och ej fått något svar så här långt, bäst att fortsätta tills de tröttnar på att jag spammar deras mailkorg.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by BOB-blommorobin »

Man får nog ringa, men då tänka på att också de inte står för saker de måste prata med advokaten i dödsboet också.
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

E. Hitler-kassetter på Spotify

Post by borjelundin »

Om nu sony köpt rättigheterna av konkursförvaltaren när Osadal AB gick i konkurs (1996 eller när det nu var) så behöver dom väl inte prata med med dödsboets advokat?
Affären är ju klar för längesen! Men det juridiska får dom själv sköta.
Fattar bara inte vad dom väntat på...

Jag har också mailat dom ett par gånger om Hej Hitler och BL:s kräftkalas men inte fått något svar.
Vi får kanske vänta ytterligare 16 år innan dom lägger upp dessa 2 album...
Post Reply