E. Hitler-kassetter på Spotify
Posted: 13 May 2012, 05:04
I mina ögon låter du inte bitter, utan snarare lite opåläst (inte helt givetvis, men delvis) och lätt korkad (inget personligt menat givetvis, hittade bara inget bättre ord) - i den bemärkelsen att du drar förhastade slutsatser, överdriver, generaliserar och förenklar lite för mycket.
Det ligger defenetivt väldigt mycket i vad du säger, jag har inte påstått annat heller, men det känns som att missar viktiga bitar och hoppar över en del.
"Konsumenterna bestämmer där och trots att CD:n är förhållandevis billig att framställa så föredrar dagens konsumenter mp3-filer."
och du har förstås frågat ALLA potensiella konsumenter när du drog denna briljanta slutsatsen? ett bra exempel på hur du generaliserar och drar alla över en kam, som var lite av min poäng i första stycket ovan.
Somliga föredrar kanske mp3 men att utfrån det framställa det som att alla, eller att en stor majoritet gör det, är bara korkat, förenklat och ett felaktigt konstaterande.
Kollar man på en längre tidskurva så har skivförsäljningen minskat under många år och är inga direkta nyheter. Att den digitala sidan har tagit en stor del de fyskiska skivorna inkomster betyder inte så mycket för skivbolagen, de är nog snarare glada för att det digitala ökat då de slipper tillverkningskostnader m.m. för fysiska skivor. De är nog glada så länge de får nått sålt, oavsett format. Trenden med minskad försäljning verkar ju tyvärr hålla i sig, oavsett format. Jag tror det har med att göra att nya artister inte håller samma klass som de gamla, men det har ju också med att göra en naturlig (o)utveckling, man kan inte utveckla och förnya musik hur mycket som helst, det känns som att det mesta är uppfunnet eller hur man ska säga nu. Som så mycket annat så säljer ett nytt fenomen mest när det är nytt och spännande, och att göra karbon-kopior av gammal musik håller inte i längden heller.
Visst är det konsumenterna och ungdomas-generationen som bestämmer och framtiden får väl utvisa hur det blir, personligen tror jag inte CD´n kommer dö ut någonsin. Kanske om 300 år eller så i så fall, men det blir svårt att få reda på för oss
Jag har ingen exakt statistik över vilka grupper som köper mest, men det handlar ju inte bara om nya artister som ungdomar köper, det handlar ju också om gamla artister som fortfarande säljer bra, och dessa köper 30-50 åringarna i första hand. I vilket fall så bör man inte glömma eller förtränga någon grupp även om vissa är mindre än andra.
Bränna skivor är det nog mest nördar som jag som pysslar med och är nog inte särskilt stort hos gemene man längre. Den analysen delar jag. Det jag bränner är mest bara att komplement till mina riktiga plattor, sånt som inte går att köpa via vanliga butiker.
Jag har ju t.ex samtliga Eddies kassetter på brända skivor, dessa finns ju som bekant inte utgivna i sin helhet. Delar även analysen angående filmer, att bränna filmer är nog få som gör idag.
Ja det är intressant med vad folk försöker hitta på för nya saker, kringprodukter verkar vara senaste skriket inom musikbranchen. Om det blir nån succé eller nått att ha på sikt återstår väl se att se, man kan ju tolka detta som ett slags desperation från branchen: när skivorna säljer mindre får man försöka hitta på nått annat. Fast jag tror iof att detta hade kommit förr eller senare ändå på ett eller annat sätt. Intressant är det i alla fall.
Det ligger defenetivt väldigt mycket i vad du säger, jag har inte påstått annat heller, men det känns som att missar viktiga bitar och hoppar över en del.
"Konsumenterna bestämmer där och trots att CD:n är förhållandevis billig att framställa så föredrar dagens konsumenter mp3-filer."
och du har förstås frågat ALLA potensiella konsumenter när du drog denna briljanta slutsatsen? ett bra exempel på hur du generaliserar och drar alla över en kam, som var lite av min poäng i första stycket ovan.
Somliga föredrar kanske mp3 men att utfrån det framställa det som att alla, eller att en stor majoritet gör det, är bara korkat, förenklat och ett felaktigt konstaterande.
Kollar man på en längre tidskurva så har skivförsäljningen minskat under många år och är inga direkta nyheter. Att den digitala sidan har tagit en stor del de fyskiska skivorna inkomster betyder inte så mycket för skivbolagen, de är nog snarare glada för att det digitala ökat då de slipper tillverkningskostnader m.m. för fysiska skivor. De är nog glada så länge de får nått sålt, oavsett format. Trenden med minskad försäljning verkar ju tyvärr hålla i sig, oavsett format. Jag tror det har med att göra att nya artister inte håller samma klass som de gamla, men det har ju också med att göra en naturlig (o)utveckling, man kan inte utveckla och förnya musik hur mycket som helst, det känns som att det mesta är uppfunnet eller hur man ska säga nu. Som så mycket annat så säljer ett nytt fenomen mest när det är nytt och spännande, och att göra karbon-kopior av gammal musik håller inte i längden heller.
Visst är det konsumenterna och ungdomas-generationen som bestämmer och framtiden får väl utvisa hur det blir, personligen tror jag inte CD´n kommer dö ut någonsin. Kanske om 300 år eller så i så fall, men det blir svårt att få reda på för oss
Jag har ingen exakt statistik över vilka grupper som köper mest, men det handlar ju inte bara om nya artister som ungdomar köper, det handlar ju också om gamla artister som fortfarande säljer bra, och dessa köper 30-50 åringarna i första hand. I vilket fall så bör man inte glömma eller förtränga någon grupp även om vissa är mindre än andra.
Bränna skivor är det nog mest nördar som jag som pysslar med och är nog inte särskilt stort hos gemene man längre. Den analysen delar jag. Det jag bränner är mest bara att komplement till mina riktiga plattor, sånt som inte går att köpa via vanliga butiker.
Jag har ju t.ex samtliga Eddies kassetter på brända skivor, dessa finns ju som bekant inte utgivna i sin helhet. Delar även analysen angående filmer, att bränna filmer är nog få som gör idag.
Ja det är intressant med vad folk försöker hitta på för nya saker, kringprodukter verkar vara senaste skriket inom musikbranchen. Om det blir nån succé eller nått att ha på sikt återstår väl se att se, man kan ju tolka detta som ett slags desperation från branchen: när skivorna säljer mindre får man försöka hitta på nått annat. Fast jag tror iof att detta hade kommit förr eller senare ändå på ett eller annat sätt. Intressant är det i alla fall.