Errol - recension.

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Errol - recension.

Post by Evert Meduza »

Då var det dags igen och nu så skall den första plattan recenseras, plattan som kom före Eddie Meduza, före E. Hitler, före Börje Lundin, före Greve von Boegroeff, före Efraim Barkbit, före Roger Ballis och allt det där! Vi pratar om debutplattan ifrån 1975 som nu äntligen har blivit återutgiven på CD som det har pratats mycket om, fast nu håller vi oss till låtarna och håll till godo:

Tampico
Först så börjar vi med en storslagen och trevlig låt där The Errolets (om jag inte har fel för mig att de heter) körar och Errol sjunger om Tampico som enligt texten verkar vara en trevlig plats. Image
Och om jag minns rätt så skall det finnas en engelsk version av denna, dock så har jag aldrig hört den. Image

Om Du Ändrar Dig
En annan riktigt bra dansbandslåt i det underbara stuk som dansband hade då på 1970-talet och med en fin text. Image

Flickan I Huset Mittemot
En helt underbar låt om kärlek som känns omöjlig att förverkliga och en av de bästa spåren på denna platta och kanske möjligtvis en av de bästa dansbandslåtarna som har gjort under hela 1970-talet! Image

Går Du I Tankar
Nu en lite sorgsen, fast ändå jättebra låt, jag gillar denna jättemycket då jag är lite extra svag för Errol´s låtar om olycklig kärlek som jag har nämnt så många gånger förut.

En Trevlig Röst I Telefon
Dragspel i denna! Image Och en trevlig och fin låt med en skojig avslutning som vissa av hans senare låtar också gör, avslutas på ett skojigt sätt. Image

Operator
Enda engelska låten på den här plattan, helt okej, dock inte så bra som tidigare spår på plattan.

Napoleon
Storartad och lite ABBA-aktig låt och en lite seriösare version en den som var med på "21 Värsta!!!" och den skall recenseras vid ett senare tillfälle då jag skall recensera alla låtar som tidigare varit outgivna men som har getts ut på bland annat "Alla Tiders Fyllekalas"-serien och "Just Like An Eagle" med flera.
Fast som sagt var, briljant låt detta och kraftfull.

Tretton År
Låten som släpptes ut på singel och hamnade på Svensktoppen. Och underbar är den då jag känner igen mig i texten då man inte hade lika mycket bekymmer som barn jämfört med nu.

Snus-kig Blues
Enda lite oseriösa låten på denna plattan och ganska skojig är den, lustig titel också med tanke på att detta är ingen snusklåt utan en låt om snus. Image

Här Hemma
På B-sidan av singeln "Tretton År" som då är en låt som handlar om hur jag faktiskt också vill ha det, en plats där alla kan vara snälla och sociala mot varandra så jag gillar denna låten. Image

Trösta Mig
Fin och sorglig låt som har tolkats av andra dansbandsmusiker, Errol är ändå bäst på dansbandsmusik, vilket han visar med denna finfina platta med finfina låtar.

Nu E' De' Jag
Ganska skum låt denna, fast ändå så förstår vad jag denna handlar om, det handlar om att han skall bli den bästa och få det sista skrattet och det har han fått, de flesta av hans kassetter finns på Spotify, flera dokumentärer har gjorts om honom och museet i Tidaholm har en utställning till hans ära, fast förutsåg han allt detta redan då?

Och då var recensionen klar, er tur. Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errol - recension.

Post by overkill »

Bra skrivet, håller med om det mesta även om han skulle komma att göra ännu bättre musik senare. Ändå så är denna ungefär en halv miljard gånger bättre än liknande smörja i samma stuk som var stort vid tidpunkten. Därför är det lite förvånande att den sålde så dåligt, jag tror att dålig marknadsföring kan vara en del av förklaringen, eller snarare antagligen saknaden av en sådan.

Nu e de jag är min favoritlåt på skivan, inte pga texten (som iof är småkul), det är det urflippade musicerandet jag gillar på denna, en uppenbar flört med dåtidens proggmusik som också var stort vid denna tiden, både den svenska proggvågen och den utlänska (proggressive rock), framför allt den Engelska.

För övrigt: Tretton År hamnade INTE på Svensktoppen. Jag har skrivit om detta i nån tidigare tråd, INGEN låt överhuvudtaget med Errol hamnade på Svensktoppen på 70-talet. Alltså vare sig med Errol själv eller nått dansband, detta är felaktiga uppgifter som etsat sig fast och som förökat sig trots dementier.

Jag tar det en gång till ifall nån inte hängde med: Tretton År hamnade I N T E på Svensktoppen. Image
Källan är Sveriges Radios egna listor om nån undrar, finns att beskåda på webben för den nyfikne.
Last edited by overkill on 21 May 2012, 22:14, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Errol - recension.

Post by overkill »

Det är ju värt att understryka att det här med Svensktoppen var ingen kritik mot dig Evert eller nån annan enskild individ. Det handlar bara om att felaktiga uppgifter verkar ha spridits från början och som har levt kvar.

Även på www.eddiemeduza.se står samma uppgift. Men som sagt: Detta ÄR felaktigt.
Last edited by overkill on 25 May 2012, 22:58, edited 1 time in total.
Post Reply