Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 1

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 1

Post by Evert Meduza »

Ja, nu skall jag recensera alla låtar som bara har getts ut på samlingsskivor och sådant och efter det så skall alla kassetter recenseras, varsågoda mina vännerrrrr:

Buona Sera - 21 Värsta!!!
Låten som Little Gerard framförde och som Errol hörde när han var tio år gammal och då bestämde sig för att bli rockstjärna.
Errol´s framförande av denna är väldigt vacker, han framför den med kärlek, dels till inspirationen till hans musik som erövrade allas hjärtan (hos oss alla vettiga människor då) och hans kärlek till Rock ´n´ Roll som han älskade sedan barnsben. Väldigt finfint och älskvärt framförande av en gammal klassiker.

California Sun - 21 Värsta!!!
Väldigt lik originalet av The Rivieras och mycket bättre en den versionen på "För Jaevle Braa!", den här verionen svänger, har gott ös och visst kan man inte låta bli att flina när han sjunger "I'm gonna runk my balle from coast to coast". Image

Napoleon - 21 Värsta!!!
En ny-inspelning på låten ifrån "Errol", dock lite oseriösare och här får Napoleon stryk så huvudet blir full av fågelsång.
Jag personligen svårt att avgöra vilken version jag gillar bäst, denna versionen som han har spelat in på egen hand i sin studio är helt fantastisk och har en underbar kör som består av Errol som spelar in körande på olika kanaler i sin studio och gitarrsolot är briljant med kören som sjunger i härlig takt.
En underbar låt helt enkelt. Image

Han Eller Jag, Vem Ska Du Ha? - På Begäran
Denna låten gavs ut på singel 1982 om jag inte har fel för mig och var tänkt att vara med på "För Jaevle Braa!", dock så blev det inte så och gavs istället ut på samlingsskivan "På Begäran".
En cover på låten "What's It Gonna Be, Him Or Me?" av Paul Revere & The Raiders och hans version är en låt som man gärna spelar för sin flickvän om hon är otrogen, texten är klockren med exempelvis frasen "Men ska ja' dela dej med andra pittar, då kan de' kvitta" och flera andra och så rockar Errol på i vanlig ordning.

Kopparbärsrock - Kopparbärs - Tomterock
Den rumsrena versionen av "Julesång", passar klart att spela för familjen, god och rockig och mot en jul med alkohol, någon mer än jag som har tänkt att denna handlar om en jul utan alkohol och "Julesång" handlar om en jul med för mycket alkohol. Image

Ute På Vischan - Kopparbärs - Tomterock
Börje Lundin på sång och Sven Lundin på gitarr och jag har bara ett ord att säga: Kärlek! Detta är faktiskt min favoritlåt till julen då den får mig dels att tänka på min farmor som var ifrån Västergötland och dels så gillar jag Country. Image Denna sjöng jag och vän inför en publik med pensionärer då jag var utklädd till jultomten och gissa vad, de älskade den! Image

Poetry In Motion - Jukebox Hits
Errol & Ultima Thule tillsammans kör på en gammal klassisk låt från 1960 och i andra versen sjunger då Errol.... Och hans röst är magisk! Som ett lejon som ryter så får även Errol´s mäktiga röst en att rysa till av välbehag, synd bara det inte finns så många fler låtar där Errol sjunger kompade av Ultima Thule, Errol hade då även kunnat vara kungen av vikingarock!

Ringklocka - Skitning - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 4
Kommentarer känns onödiga.

Runka Min Kuk - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 4
En sketch med vuxen och manlig humor så att säga. Image

Norska Boggen - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 4
Originalet till "Norwegian Boogie" som funkar gott och väl, helt okej, inte så bra som singeln som gavs ut tillsammans med "Såssialdemokraterna" eller live-verionen på "Dåren É Lös", men ändå bättre än versionen på "Värsting Hits", en rolig grej att lyssna på, ungefär som "Borgmästar'n" (originalet till "Fånga Kräftor Å Lägga I En Balja" eller "Strømen Finder Vaegen" (från "Mera Material").

Nerslagning - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 4
Återigen vuxen och manlig humor, en mycket bra sketch. Image

Slå Ner Min Morbror - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 4
En sketch och mogen humor. Image

Nattens Fasor - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 4
En spökhistoria som inte lämnar någon utan att bli skräckslagen, den berättar man när man sitter runt lägerelden.

Wille Moberg - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 4
En låt om författaren Willem Moberg som är bland annat känd för böcker som "Utvandrarna" och "Nybyggarna" (jag har varit i hans hem som numera är ett museum om Willem Moberg).
Om låten är en hyllning eller en nidvisa får man själv avgöra, dock så är det briljant humor och mycket om det han sjunger stämmer väl ihop med det som jag vet om Moberg, kanske dock inte om att "Han konne rita opp en kuk", det är väl bara på skoj, fast det blir ändå roligt. Image

Slagsmål De' E' Roligt - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 4
Errol på en akustisk gitarr och sjunger om slagsmål på skånska och smockor i bakgrunden delas ut till höger och vänster, tramsig och rolig humor, Errol kan verkligen min humor. Image

Fortsättning följer....
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 1

Post by uy »

Jag vill inte verka grinig eller så, men kunde du inte postat allt i en och samma tråd istället? Image
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 1

Post by retepnoslack »

Jo, det blev väl en väldans massa trådar. Vore det inte lättare, att recensera "Fyllekalas-serien"skiva för skiva, förresten. Fast jag gillar det du har skrivit, i alla fall.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 1

Post by Evert Meduza »

Jag vet, det blev lite rörigt, tackar i alla fall för det positiva omdömet.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply