Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 2

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Låtar Från Samlingsalbum - Recension Vol. 2

Post by Evert Meduza »

Inledning - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Undrar vilken kassett denna var tänkt att vara med på eller om det är en kassett som aldrig gavs ut, det är jag väldigt nyfiken på faktiskt.
Fast rolig är den med en mörk basröst på skånska av Errol som snackar om hur vi är lurade och att detta är den sämsta kassetten (eller rättare sagt CD'n kanske?) detta är, Errol vet verkligen hur man kommer in i en god stäming. Image

Jag Har En Stor Kuk - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Här har han samma röst som Börje Lundin, dock på rikssvenska och ibland inslag av svengelska och ett solo som påminner om solot på "Midsommarnatt", denna låten är en klassiker som många känner till och har haft ett gott skratt åt med många fåniga rim som "Den e' så jävla stor så ja' kan knulla kor, ja' har en stor kuk!". Tror inte jag behöver säga mer än så. Image

En Fin Visa - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
I exakt samma stuk som "Runka Min Kuk" och fånigt och roligt är det, Errol är kungen av humor! Image

Jag Har En Jävla Kuk - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Kukaboogie! Så jävla larvigt så det är briljant, knasigt ös och en knasig text, bara så jävla underbart! Image

Balle Balle Ball Med Jörgen - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Lite enformig text kanske, fast galet gung och hur rolig som helst, något för alla som har lika barnslig och idiotisk humor som jag har! Image

När Man Är 15 År - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Härlig låt som min pappa också gillar, kan mycket väl handla om hur han ville ha det när han var femton år gammal och den handlar också om hur jag ville ha det som femtonåring, bara åka moppe och skita i alla bekymmer.

Onödig info: Även utgiven på "Just Like An Eagle".

Jag Är En Liten Gosse - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
En låt som handlar exakt om hur jag hade det som liten, jag fick också stryk av alla, fast nu har jag vuxit till mig och då slagit tillbaka och fått kukahår på kuken. Ungefär så hade Errol också det, fast istället slog han tillbaka med sina texter och musik. Jag tror säkert de flesta som hade drömmar när de var små känner igen sig i denna.

Onödig info: Även utgiven på "Rock ´n´ Rebel"

Om Humor - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Bara att lyssna och lära så lär man sig hur man blir en komiker. För visst funkar det alltid med att skoja om slagsmål? Image

Oscars Låt - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Även känd som "Love You Darlin'" och är en seriös låt som Jan-Åke Fröidh är med och körar på, vacker är låten och visst kanske det kan vara skönt med omväxling om man har tröttnat på sketcher om slagsmål eller?

Jörgen Sandgren - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Rock ´n´ Roll på trummor! Image Lite skum text, fast skoj blir det. Image

Min Å Oscars Låt - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
En blandning mellan blues och rockabilly på engelska och som jag har hört från Jan-Åke att Errol själv ogillade denna, antagligen därför som han gav ut på samlings-CD istället för ett vanligt album.

Onödigt info: Även utgiven på "Just Like An Eagle".

De' E' Gott Å Ronka Kuk - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Sören Persson (som vi nu lär känna för första gången) spelar in en ljuvlig kukrunkarlåt i en studio i Småland (Studio Ronka såklart, vad annars?) och jag älskar kukrunkarlåtar som ni alla vet, särskilt om de är på skånska och Errol är som vi alla är överens om knugen av Ronk ´n´ Roll! Image

Ja' E' Så Fet - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Samhällskritisk låt om en väldigt fet skånsk gubbe som lever på socialbidrag och äter en jävla massa mat på krogen och struntar i andras bekymmer. En låt som regeringen behöver i hopp om att lära de att folk som frivilligt lever på socialbidrag måste göras något åt för att de skall börja jobba som vi andra gör.

Det Kliar På Kuken - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Denna spelade för klassen när jag gick i grundskolan när jag redovisade om Eddie Meduza och ni kan såklart tänka er vilket jävla liv det blev. Image Dock så är budskapet klart, det handlar om att tvätta organet väl och ofta för att slippa flatlöss eller "bagg" som det även kan kallas. Förövrigt en skojig låt i underbart E. Hitler-stuk.

Onödigt info: Även utgiven på "Rock ´n´ Rebel".

Ska Du Ha En Jäv'll, Din Jäv'll - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Blueslåt på svengelska, ganska mycket låtar och sketcher om slagsmål man har fått recensera om så här långt eller? Fast skojigt blir det när han driver om den gubbgriniga attityden hos gubbar på över 50 som exempelvis Lars Ohly han har. Image

Kuken Stårrrrr - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
Mest för att fylla ut CD'n antar jag?

PB Är Ett Jävla Svin - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 5
"Per Bjurman e' ett jävla svin, Per Bjurman e' ett jävla svin, Per Bjurman e' ett jävla svin svin svin, en riktig Borlängebonnkanin! Mats Olsson e' en jävla bög, Mats Olsson e' en jävla bög, Mats Olsson e' en jävla bög, bög, bög å de' vore bra om han i luften flög" sjunger Errol och spelar på sin felstämda gitarr, underbart i vanlig ordning.

Blues Every Morning - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 6
Låter som Blues For Money detta! Image Litet halvt oseriöst, fast ändå hur gott som helst med blues. Image

Inledning - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 8
Denna känner väl ni alla till då den även fick inleda dokumentären "Eleganten Från Vidderna" och alla känner väl till "Var Glad Så Länge Kuken Står!" och i vanlig ordning så spelar han på felstämda gitarr som han brukar göra när han inleder eller avslutar. Och trevligt är det ju, eller hur?

Rymdrock - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 8
Errol intervjuar en rymdvarelse som pratar på skånska! Image Och då så får rymdvarelsen visa hur det går till när de lirar Rock ´n´ Roll i yttre rymden, vilket inte uppskattas av Errol. Humor av världsklass, en av mina absoluta favoritsketcher! Image

Fånigheter - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 8
Man kan ha barnasinnet kvar, hur gammal man än må bli! Image

Avslutning - Alla Tiders Fyllekalas Vol. 9
Errol spelar "Sug Sug Sug" på gitarr tills han blir förbannad över att han glömmer vilket datum är, sedan så spelar han vidare och efter det fånar han sig vidare för att fylla ut CD'n.

Fortsättning följer...
Last edited by Evert Meduza on 07 Jun 2012, 01:37, edited 1 time in total.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply