Raggare!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Raggare!

Post by Evert Meduza »

Jag har svårt att förstå mig på hatet och fördomarna mot raggarna som finns där ute, de raggare som jag har träffat både i verkligheten och på nätet (och jag skall säga er att det är många!) har oftast varit hur trevliga som helst och inte sämre än många andra människor överhuvudtaget, vadå? Bara för att man gillar att köra runt i en gammal bil, lyssna på rockabilly och ha en tröja med texten "The South Will Rise Again!" så innebär varken det att man är ond eller farlig, hur är det med sådana som klär sig i fula kepsar och kan en massa "gangstawords" och skriker könsord mot en fast man inte har gjort de något, då föredrar jag att vara sällskap med raggare!
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Raggare!

Post by Långis »

Det finns ju tre olika typer av raggare, även om Wikipedia endast delar in dem i två typer.

Det vetefan om det finns namn på dem alla, så jag får väl hitta på lite egna.
* Rockabillys: Dessa klär sig propert, gärna i skinnjacka, men en stilig pepitarutig kostym går lika bra. Kör med 50-talsfrisyrer och kör jänkare.
* Raggare: Skitiga kläder, häng på jeansen. Det är dessa som går omkring med sydstatsflaggor och t-shirts. Kör oftast inte 50-tals-bilar utan håller sig till senare amerikanska muskelmodeller.
* Blöjraggare: Unga herrar som åker trimmad volvo och tror att de är riktiga raggare

Det säger sig självt att det inte går att generalisera över dessa grupper (även om jag själv just gjorde det med mina beskrivningar). Men vad jag menar är att det är tre helt olika typer av intressegrupper. Att säga att raggare är vare sig trevliga eller otrevliga går således inte - det är de alldeles för olika för.
Last edited by Långis on 30 Jul 2012, 23:31, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Raggare!

Post by ELN »

Ta det vackert med att kalla Roackabillys och liknande som en variant av raggare, de kan bli vresiga även om Rockabillys o Raggare ofta hamnar på samma ställen så brukar Rockabillypojkarna/gubbarna se sig själv mer som äkta vara och vill helst inte förväxlas med simpla raggare. Även om de ofta hänger ihop. Bara som en lite varning för nån obetänkt stackare som kan åka på däng. Annars håller jag i princip med på hur de olika typerna definierar sig Image

Själv har jag med hjälp av lite sparande lyckats uppgradera mig från blöjraggare (även om jag själv aldrig såg mig som raggare genom att åka runt i min gamla Volvo, som då va de enda jag hade råd med) till riktig raggarjävel via inköpet av min Lincoln. Jag har även innan detta inköp hängt mycket med raggare, festat med dem, agerat chaufför åt dem och så vidare, och jag kan utan vidare omsvep säga att trevligare folk att ha skoj med e fan inte lätt att hitta. Inte på denna kontinenten i alla fall.

Jag brukar ta som exempel, att på till och med en så stor raggarträff som på campingen på Power Big Meet i Västerås där de handlar om ett antal tiotusen individer så är det hur trevligt som helst. Visst nån bråkar ju lite då o då, men de gör de i regel i en så stor skara, o då "åker han på däng sen är det inget mer med det". Man kan gå in o ta en bärs med vem som helst, de kan komma från Vilhelmina, Örebro, Göteborg, de skånska skogarna, Holland, Tyskland... ja ni förstår. Hejja raggare! Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Raggare!

Post by Långis »

Ja, jo, det är väl kanske inte helt rätt att dra in dem, men jag tycker de tangerar raggarkulturen så pass mycket att jag gjorde det ändå. Det finns ju raggare som är så pass Rockabilly att de snarare är Rockabilly än raggare, men har inte förstått det själva än.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Raggare!

Post by ELN »

Hehe, jo, det har dy förstås rätt i, det var mest en varning så du inte råkar i ofrivilligt slagsmål med en upprörd rockabilly Image Image

De är nog mest va man kallar sig själv o hur man ser på sig själv så avgör. Image

Men raggare är allt bra, fast jag är väl inte helt opartisk Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Raggare!

Post by retepnoslack »

Vad skall man kalla en sådan, som Ronny Jönsson, då? Hårdrocks-raggare? Image
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Raggare!

Post by mrrogerballis »

RetepNoslack wrote:Vad skall man kalla en sådan, som Ronny Jönsson, då? Hårdrocks-raggare? Image
Byhåla raggare ifrån Mölndalsbro Image
Post Reply