Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Diskutera Låtarna
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by overkill »

Kanske har varit på tapeten förut, men Eddie ska ju medverka på denna coverlåten med Ultima Thule. Låten är en gammal låt av The Everly Brothers om jag minns rätt, och finns med Thule i 2 versioner, Slow Version och Fast Version. Den finns på deras skiva Folkets Röst, som dock verkar vara utgången och småklurig att hitta idag.

Det jag undrar är om nån vet exakt hur Eddie medverkar? Står detta i konvolutet och vad i så fall står det? Medverkar han bara på körsång eller trakterar han nått instrument också.

Det låter som att han körar på i varje fall Slow Version, men det är svårare att avgöra om han är med på Fast Version.
Last edited by overkill on 14 Jul 2012, 05:02, edited 1 time in total.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by borjelundin »

Jag frågade UT för ett tag sen om Eddie var med på fast version också men fick ett svar i stil med: Inte vad vi vet..
Kommer inte ihåg exakt vad dom svarade men det var något ditåt.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by overkill »

Bra svar av Thule, det betyder alltså att han kan vara med ändå utan att dem vet om det Image

Men det är väl antagligen bara på Slow Version han är med då. Det vore dock kul att veta exakt vad som står i häftet.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by borjelundin »

Det står så här i CD konvolutet:

17. All I have to do is dream - Slow version. Tidigare outgiven. Eddie Meduza gästsjunger. Ännu en gammal 50/60-talare.

18. All I have to do is dream - Fast version. Tidigare outgiven. Dessa två versioner blev över från CD'n Sverige. Vilken tur att Thomas Krohn tog hem dessa inspelningar för att lyssna. För två dagar senare brann studion ner med alla orginal band. Det dracks en hel del öl på denna inspelning.

Där står alltså ingenting om att Eddie skulle vara med på fast version.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by overkill »

Okej, tackar för infon Börje Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by uy »

En sak som skrämmer mig är tanken på hur mycket Eddiematerial som gick förlorat när UT:s studio brann ned. Det kanske är en av anledningarna att Väg 14 aldrig blev av, och att vi inte har fått några nypressningar av väg 13?
Skitarna ska va' lika långa i år
BOB-blommorobin
Obotlig alkoholist
Posts: 581
Joined: 21 Jan 2010, 11:44
Location: Sweden : Västra Götaland

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by BOB-blommorobin »

Vore trevligt om man samlade ihop de låtarna Eddie medverkade med Ultima Thule!
Jag kunde gjort allting 100 gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by overkill »

Nån som har koll på hur det är med eddie´s medvärkan Image på dubbel-CD´n Nu grönskar det igen? Här medverkar ju eddie med sketcher men även på 3 av coverlåtarna.

Jag har CD´n men i häftet står inte mer än Specal Guest: Eddie Meduza om jag minns rätt. Exakt hur han medverkar framgår alltså inte, däremot så finns det bilder på eddie i häftet tillsammans med Thule, han har på sig en gitarr också vid några av bilderna.

Ja det är en skrämmande tanke på vad som gick förlorat i den där branden. Men till just Väg 13 så borde en vanlig CD som dom säljer duga som master tycker men, borde bli samma kvalité, och angående eventuellt outgivet så kan det ju förstås ha försvunnit en hel del, men det kan ju också finnas kopior utspridda. Dessutom lär han ju ha spelat in även senare i den nya studion sen också.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by mrrogerballis »

Eddie sjunger i "Poetry in motion" sedan har jag för mig att han skall vara med i fler låtar på cd´n. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by overkill »

Jo han är med på 3 låtar varav Poetry In Motion är en av dem. + sketcherna då.

Men det jag är ute efter är HUR han medvärkar, med sång & gura eller bara nått av det. Eventuellt kanske bara körsång som i fallet med Dream. Jag tycker inte det låter som att han sjunger på Poetry.. men ska lyssna igen. Möjligen körsång där med men inte lead vad jag minns det som.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Jo han är med på 3 låtar varav Poetry In Motion är en av dem. + sketcherna då.

Men det jag är ute efter är HUR han medvärkar, med sång & gura eller bara nått av det. Eventuellt kanske bara körsång som i fallet med Dream. Jag tycker inte det låter som att han sjunger på Poetry.. men ska lyssna igen. Möjligen körsång där med men inte lead vad jag minns det som.
Andra versen sjunger han lead, jag tänkte inte på det i början, fast sedan så....
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by mrrogerballis »

Errol/Eddie är med och körar i låten "Dream" slow version.
Lyssnar mycket noga så ooooar han i körsången.
Hans röst kan man inte ta miste på. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by overkill »

Ja, det framgår tidigare i denna tråden Image
RoeWHaoth5
Glad amatör
Posts: 1
Joined: 08 Jan 2013, 21:59

Re: Ultima Thule - Dream (featuring Eddie)

Post by RoeWHaoth5 »

Man hör tydligt Eddie På Poetry in Motion ;) han kommer in efter ungefär halva låten
Post Reply