Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by gammalhardrockare »

Hur är det egentligen med Eddie Meduzas popularitet runt om i landet?
Jag har fått uppfattningen om att han i viss mån är ett lokalt fenomen.
Här på Västkusten och i Västergötland, Värmland och i viss mån Dalsland har han alltid varit mycket stor och även om man inte gillar honom så vet alla vem han var, alla har en åsikt osv.
På helgkvällarna kan man fortfarande höra hans välkända stämma från bilarna på torgen i Uddevalla, Smögen, Mariestad, Skövde, Mellerud, Karlstad och Kristinehamn.
Någonstans vid Örebro börjar dock hans stämma att blekna och i Stockholm hörs han inte alls. Image

Jag bodde ett par år i Stockholm under 80-talet och när jag nämnde Eddie så stod de flesta som levande frågetecken. De flesta blev dock positivt överraskade när jag satte på något kassettband med honom.
Samma sak var det när jag bodde en kort period i den eviga kylans och vinterns rike, nämligen Lycksele. Knappt någon lyssnade på honom.

Är det som så att Eddie är som populärast i västra Sverige och att hans popularitet minskar ju längre österut och norrut man kommer?

Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by Jungbacka Erik »

Svårt att säga. Skulle nog tro att lyssnarens livsstil har en större betydelse, men säkert är det också ett geografiskt fenomen. I Finland (mest i Österbotten) lyssnas det också flitigt på Meduza. Han gjorde även en turne i Österbotten i början på 90-talet. Undrar hur det är i Norge och Danmark?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by gammalhardrockare »

Kul att Eddie även har lite status i Finland! Att man känner till honom i just Österbotten är kanske inte så konstigt med tanke på att många har svenska som modersmål där.
Har själv besökt Vaasa en gång och har bara positiva minnen därifrån.
Cobbler
Glad amatör
Posts: 7
Joined: 10 Oct 2004, 16:12
Location: Västerås

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by Cobbler »

Där jag är uppväxt på landsbygden så var Eddie stor, för att inte säga störst. Jag tror att han är mycket mera uppskattad på landsbygden än i staden av förståeliga skäl.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by gammalhardrockare »

Cobbler:

Vilken landsbygd talar du om? Väst, öst, syd eller nord?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by uy »

Jag vet folk som inte ens har hört talas om honom. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
Cobbler
Glad amatör
Posts: 7
Joined: 10 Oct 2004, 16:12
Location: Västerås

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by Cobbler »

GammalHardrockare wrote:Cobbler:

Vilken landsbygd talar du om? Väst, öst, syd eller nord?
Jag är uppväxt i skogarna i Västmanlandstrakten. Där är Eddie mäkta populär. Fast mest för kuk- och fittalåtarna. Personligen gillar jag de seriösa låtarna bättre. Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by rex »

Håller med Jungbacka Erik där,tror på en kombo av geografi och livsstil.Vad man dock får tänka på är att dessa 2 till viss del hänger ihop eller hur? Mycket raggers på bonnebygda menar jag Image
Vandelay
Glad amatör
Posts: 3
Joined: 01 Jan 1970, 01:00
Location: Isterbukamåla

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by Vandelay »

Här i Småland har Eddie alltid varit populär. Inte bara i raggar- och bonnakretsar, utan även bland "vanligt folk" vilka dock oftast gillar hans mer humoristiska alster. Vet inte om det beror på att han bodde i Växjötrakten och hade studio här i många år, men det kan ju vara en rätt trolig förklaring. Han var ju lite av en lokalkändis ett tag.

Tror själv att Eddie var störst i de områden där han själv huserade (Västergötland och Småland), men jag kan ha helt fel. Troligtvis spelar livsstil in en hel del också.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by retepnoslack »

Han var åtminstone FEM gånger och spelade i Bengtsfors-parken, vill jag minnas.

Så DET stället måste han ha gillat mycket, fast Bengtsfors är en mycket liten kommun.

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by gammalhardrockare »

Bengtsforsparken ja... Undrar om inte jag och Rex var där någon gång under åttiotalet när Eddie uppträdde? Jag tror t o m att jag har något gammalt program kvar från den tiden.

Stämmer det Rex, var vi där och sov i någon rabatt roade oss när Eddie uppträdde?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by rex »

Inte omöjligt,men kan inte säga säkert.Jag sov väl gott antagligen Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Jag minns i alla fall att vi möttes i horisontalt läge i en rabatt där upp en gång (utanför cafeterian) men om det var under Eddies konsert har jag däremot inget minne utav.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by errrol »

ja här jag bor är det oftast bara omogna personer som lyssnar på eddie meduza, som låten "epa traktorn" och andra snusk låtar, skulle tro att dom inte ens skulle veta vem börje lundin är, eller med andra ord "idioter" Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Eddie Meduza - Lokalt fenomen?

Post by ELN »

Jungbacka Erik wrote:Svårt att säga. Skulle nog tro att lyssnarens livsstil har en större betydelse, men säkert är det också ett geografiskt fenomen. I Finland (mest i Österbotten) lyssnas det också flitigt på Meduza. Han gjorde även en turne i Österbotten i början på 90-talet. Undrar hur det är i Norge och Danmark?
Jag bor så långt åt väst man kan nästan och här är Eddie ganska stor, eller känd i alla fall, och i skolan vet alla vem det är (går fordon, så kanske inte så konstigt) Och i Norge nära gränsen (alltså norrmän i sverige och en liten bit in på norska sidan) lyssnas det relativt flitigt på Eddie, även om deras favorit kanske inte är "Norwegian Boogie Woogie" Image
Post Reply