Likheter med Cornelis Wreeswijk

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Likheter med Cornelis Wreeswijk

Post by overkill »

Det här väl egentligen en nonsens-tråd, men jag har ibland tänkt på att Eddie och den gode Cornelis hade flera
likheter med varandra. Dock inte särskilt många på det musikaliska planet, men väl flera andra.

- Udda personligheter. Båda var ju rätt udda och egna filurer som inte liknande nån annan.
2 riktiga orginal som båda gick sina egna vägar genom livet.

- Produktiva artister. Båda spelade in extremt mycket och gav ut många skivor, och med
både Eddie och Cornelis lär det dessutom finnas mycket outgivet kvar i gömmorna. Verkar stundtals mer
eller mindre ha bott i studion och när de inte befann sig där var det turnéerande eller andra aktiviteter
som gällde. Båda var mer eller mindre födda med musik i sig och sprutade ur sig alla möjliga låtar, trots
deras relativt korta tid här på jorden (tänk om de hade fått leva i säg 25 år till, vilken skatt vi hade haft då) :)

- Kontroverser och omskrivna i media. Eddie blev ju mer eller mindre sågad av media för bl.a sina texter.
Riktigt så illa gick det inte för Cornelis även om han fick kritik för nån enstaka låt, han blev
istället mycket omskriven bl.a pga sitt stormiga privatliv och för diverse fylleslagsmål och andra
alkohol-relaterade händelser (se nedan). Även hans (Cornelis alltså) ständigt dåliga ekonomi med fogden
i hasorna för jämnan blev ganska omskrivet.

- Alkoholen och dess följder. Båda blev, och var så länge de levde mer eller mindre alkoliserade från relativt
unga år med allt vad det innebar. Båda åkte även dit för rattfylla och avtjänade straff för detta.

- Tvivelaktiga ekonomer. Båda hade en rätt dålig känsla för pengars värde och gjorde oftast slut på mer än
vad man hade, (men kanske mer Cornelis då om man ska vara krass). Båda dog utfattiga med stora skulder
som blev reglerade först ett antal år efter respektives bortgångar.

- Skivbolagskrångel. Av olika skäl så bytte både Eddie och Cornelis skivbolag med jämna mellanrum¨
och hoppade ibland fram och tillbaka mellan olika bolag.

- Utforskade olika stilar. Båda Cornelis och Eddie höll sig ju huvudsakligen till samma stilar kan man säga, Eddie till
rockmusik och Cornelis till sina visor. Men ingen var främmande för att testa andra stilar, med eddie
vet vi ju vad som finns (en salig blandning), medans Cornelis testade bl.a bluesmusik som omväxling
till vismusiken. En del håller f.ö. hans bluesinspelningar som bland det bästa han gjort.

- Bytte kvinnor flera gånger. Dock inte med varandra :D, men båda hade flera förhållanden och barn med
olika kvinnor (Cornelis hade dock bara 1 barn om jag fattat det rätt).

- Only The Good Die Young. Båda levde ganska hårt och stormigt och dog ungefär lika gamla,
Eddie 53 år och Cornelis 50 år, sanslöst unga. Båda dog också huvudsakligen mest av sviterna efter mångårig
alkolism, även om det i Cornelis fall var flera faktorer som spelade in också, bl.a diabetes. Båda hade haft
mer att ge om de hade fått leva.

- Revivals efter döden. Båda var ju stora medans de levde, men blev nästan ännu större sen när de gått
bort även om detta är lite svårt att mäta på ett vettigt sätt. Min uppfattning är att båda har vuxit något
i popularitet sen de dött även om det är svårt att fastställa eller hur man ska säga. I synnerhet Cornelis
har ju nästan en slags ikon-status idag med ett eget sällskap och det finns även ett stipendium (tror jag) som
delas ut varje år.

- Populära bland artistkollegerna. Så gott som alla svenska artister - mer eller mindre - har nån gång lyssnat
på både Eddie & Cornelis, och direkt efter att Cornelis avled släpptes en hyllningsskiva där andra kända artister
tolkar hans låtar. Båda är alltså poppis i musikerkretsar men däremot tycks färre vilja säga högt att de lyssnar
på Eddie, en del verkar tycka att det är pinsamt och genant. Men trots detta så gick båda hem hos kollegerna
kan man säga.

- Geniförklarade. Många tycker att Eddie är/var ett geni på flera sätt, inklusive undertecknad och jag vet flera som
tycker så. och det är samma sak med Cornelis, många verkar också se honom som nått slags geni. Dock så tycker
troligen inte samma personer att båda var genier då de tilltalar olika typer av människor men ändå. Båda är mer
eller mindre geniförklarade i någon folklig mening så att säga. "Geni" kanske är ett starkt ord och inte riktigt rätt ord i
sammanhanget men ni fattar vad jag menar ;)
Båda har dessutom satt stora spår i den svenska musikhistorien och påverkat senare generationers artister och musiker.

Att en artist blivit större och "geniförklarad" efter sin död är visserligen inget unikt för vare sig Eddie eller Cornelis, detta
gäller ju så gott som alla stora/halvstora artister. T.ex Elvis, Johnny Cash etc. Men ändå :)


Finns säkert fler likheter också och massor av skillnader också förstås men jag tyckte ändå att detta förärar
en egen tråd. Cornelis är jag inget fan av på det sättet som med Eddie. Det finns bra grejer
med Cornelis, men inte i närheten som så mycket som det finns med Eddie. För mig är Cornelis mer en arist
i mängden så att säga, helt Ok och absolut inte dålig på nått sätt, men inte på samma nivå som med Eddie.
Eddies typ av musik överhuvudtaget är mer mitt gebit kan man säga. Vismusik i all ära men jag har en tendens att tröttna
på den om det blir för mycket.
"Only The Good Die Young" är för övrigt en låt med Iron Maiden för den som undrar.

Eddie & Cornelis vila i fred Ni är saknade !!!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Likheter med Cornelis Wreeswijk

Post by Evert Meduza »

Det var någon som sa vid premiärvisningen av "Eleganten Från Vidderna - Filmen Om Eddie Meduza" i Göteborg att det är Bellman, Wreeswijk och Norstedt. ;)
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Likheter med Cornelis Wreeswijk

Post by overkill »

Hehe, det ligger nånting i det. Det är något poetiskt över alla dessa herrarna.
Post Reply