En trevlig liten nyhet.

Nyheter angående Eddie Meduza
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by Evert Meduza »

Man verkar göra lite ändringar på omslagen, dock kan jag tycka att designen kunde ha varit ännu snyggare och man hade gärna fått lov att använda originalomslagen, fast nu är jag mest bara en idiot som klagar inne i mitt rum och är nog ganska dum, gott ändå att få fylla på i hyllan.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Ja CD omslagen är lite konstiga.. Personligen tycker jag dom är ganska snyggt gjorda men bilderna stämmer inte med originalPalten.
T.ex. på dubbelidioterna så saknas strängändarna på gitarrhalsen, texten "Bränn vin" syns inte på flaskan m.m.
Dessutom är CD:n undertecknad By Palten 94 trots att Paltenutgåvan kom 93 och sakna denna text..
På Raggare är det samma visa med brännvinsflaskan d.v.s. texten syns inte och det skiljer lite hur P:et i Palten skär genom stenbiten eller vad det ska föreställa. Eddies ben och ansikte ser också annorlunda ut.
Paltens påstådda originalteckningar ställdes ju ut i Tidaholm men något är det som inte stämmer...
Vet inte om det var detta du menade Evert eller du menade kanske att Errols tidiga omslag skulle användas?
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by Evert Meduza »

borjelundin wrote:Ja CD omslagen är lite konstiga.. Personligen tycker jag dom är ganska snyggt gjorda men bilderna stämmer inte med originalPalten.
T.ex. på dubbelidioterna så saknas strängändarna på gitarrhalsen, texten "Bränn vin" syns inte på flaskan m.m.
Dessutom är CD:n undertecknad By Palten 94 trots att Paltenutgåvan kom 93 och sakna denna text..
På Raggare är det samma visa med brännvinsflaskan d.v.s. texten syns inte och det skiljer lite hur P:et i Palten skär genom stenbiten eller vad det ska föreställa. Eddies ben och ansikte ser också annorlunda ut.
Paltens påstådda originalteckningar ställdes ju ut i Tidaholm men något är det som inte stämmer...
Vet inte om det var detta du menade Evert eller du menade kanske att Errols tidiga omslag skulle användas?
Personligen hade jag hellre använt Errol's tidiga omslag som han själv använde, fast jag får säga att du är skarpögd som la märke till de små detaljerna som jag missade.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Ja det där råder det säkert delade meningar om..
Vissa album finns med olika Eddie-tecknade omslag och till Jubelidioterna, Eddies garderob och Kräftkalas två finns det inga alls..
Vilka av dom tidiga omslagen ska man i så fall använda?
Kräftkalas 94 finns det Eddie-tecknat omslag till och det är ju samma inspelning som Kräftkalas två - då kommer nästa fråga: Vilken albumtitel ska användas??
Tror nog dom är inne på rätt spår som kör enhetligt med Palten men det är lite synd att dom inte kör med exakt samma bilder som kassettbanden.
Får en viss känsla av "piratkopierat bottenskrap" som Eddie uttryckte sig en gång i tiden. :-)
Hur kan det komma sig att man t.ex. ser texten brännvin på kassettkonvolutet men inte på dom påstådda originalteckningarna som hängde i Tidaholm??
Skulle vara rätt kul att få ett svar..
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Angående omslagen så är jag inne på samma spår som Evert här, Eddies egengjorda omslag borde användas i den mån det finns
sådana, vilket det ju gör till nästan alla kassetter med ett några undantaget. Dels för att jag gillar dessa mer än paltens men också
för att dessa var först, paltens kom ju senare. Paltens är snygga men ser för likartade ut för min smak.
Hade jag fått bestämma skulle orginalomslagen, alltså eddies egengjorda, fått pryda framsidan och sedan skulle man gjort
ett häfte/booklet med övriga omslag i (och ungefärlig info om när respektive kom, dock så är väl exakta årtal svårt
att säga men som sagt Ungefärlig info). Häftet kunde också eventuellt innehålla några andra bilder samt info i den mån det finns.
Kanske även texter till låtarna.

Kräftkalas 2 / 94 döper man ju förslagsvis bara till 2 / 94 eller t.ex Kräftkalas 2 (1994). Det är ju i vilket fall exakt samma kassett/innehåll men med något olika titlar. Vad man ska döpa den till ser jag som ett nonsens-problem när/om den blir aktuell för utgivning. Det är bara ett "problem" om man gör det till ett sådant.

Angående palten omslagen så har jag ingen aning om varför själva kassett-omslagen skiljer sig mot teckningarna. En gissning kan j vara att eddie fick kopior av dessa som han kladdade lite på och sedan användes dessa när man kopierade upp kassett omslagen.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Om du har Paltens kassettomslag och Löfbergs CD utgåvor av Raggare och Dubbelidioterna så lägg dom sidan om varandra och jämför, det är mer än lite kladd som skiljer...
Tror mer på att man redigerat dom i efterhand eller så är det helt enkelt inte samma bilder som användes till kassetterna.
Dom som används till CD skivorna verkar vara en rumsrenare version där inte ordet brännvin får förekomma.
Paltenkassetterna av Raggare och Dubbelidioterna kom 93, Paltens signatur på Raggare är daterad 92 medan Dubbelidioterna inte har någon signatur alls.
CD utgåvan av Raggare är signerad 92 och Dubbelidioterna 94, hur förklarar du att bilden till Dubbelidioterna signerades året efter att kassettbandet återutgivits? ;-)
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Jo jag vet att det där är mera som skiljer än bara kladdet, vilket du mycket riktigt påpekat innan börje.
Förklaring får väl ansvarig utgivare stå för, jag bara spekulerar/gissar.

Jag menade bara att just "brännvin", som står på kassett-omslaget, kan vara ditkluddat i efterhand,
eddie kan ju lagt till detta på en kopia av bilden som sen användes. Men eftersom där är mera som skiljer
verkar det inte så troligt heller. Verkar ju snarare som att det är en alternativ version av samma bilder som
användts eller så är de redigerade som du säger. Signaturen på CD-utgåvan av Dubbelidioterna kan också
helt enkelt vara ditkluddad i efterhand, men inte nödvändigtvis av konstnären själv då (alltså palten).

Så förklaringar finns ju flera st möjliga/mer eller mindre troliga, den stora frågan är ju bara varför man gjort som man gjort och inte kan hålla sig till kassett-omslagen så som de faktiskt såg ut istället för nån fjantig redigerad version. Väcker blotta ordet brännvin verkligen känslor/ramaskri idag? det är ju inte heller direkt stor text vi snackar om.
Det verkar ju som att man användt sig av teckningarna som hängde i Tidaholm, och dessa verkar inte vara riktigt samma som
de som användes till kassetterna. Grundbilderna är samma, men det skiljer sig på detaljer.

Designen i övrigt på de nya CD-skivorna tycker jag blev snyggare än den gamla men det är lite ljusa för att tilltala mig.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Någon ärlig förklaring lär vi nog aldrig få..
Det är väl inte helt omöjligt att dom riktiga originalen skickades till tryckeriet som gjorde kassettkonvoluten och sen aldrig kom tillbaka, kanske p.g.a. obetalda räkningar.. men det är bara spekulationer.

Håller med dig, designen blev helt okej men lite i ljusaste laget men vi får se hur dom ser ut i verkligheten när dom kommer.
Undrar vem som lyckats övertala dom att använda den fonten till Eddie Meduza?
Är det rätt font Långis? :-)
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Nej, förklaringar är ofta en bristvara när det gäller Eddie-utgivningar.

haha, fonten är väl den som användes till Errol CD´n (i info-rutan på framsidan?) den är inte särskilt snygg men
på errol störde det inte mig nämnvärt eftersom texten där är såpass liten. Det är värre nu eftersom
texten är större och är gjord för att synas tydligt & stort. 21 Värsta fonten är den snyggaste tycker jag
och den borde man använda.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

En annan fråga förresten om nån vet, kommer albumen att säljas även som nån form av digitala downloads? detta har ju blivit större och större och står idag för runt 50 % eller mer av omsättningen, även om det säkerligen varierar en del både mellan olika skivbolag och artister/band. Men det är ju helt klart efterfrågat bland kunder och jag tycker att detta alternativet borde finnas för dem som vill ha det. Sen bör det vara billigare för bolaget än att trycka upp cd-skivor. Digitala downloads är som regel också lite billigare för kunden än fysiska skivor.

Inte för att det intresserar mig personligen men för dem som vill ha det borde alternativet finnas. Personligen har jag aldrig betalat för en fil och kommer troligen aldrig att göra det heller.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by uy »

overkill wrote:En annan fråga förresten om nån vet, kommer albumen att säljas även som nån form av digitala downloads? detta har ju blivit större och större och står idag för runt 50 % eller mer av omsättningen, även om det säkerligen varierar en del både mellan olika skivbolag och artister/band. Men det är ju helt klart efterfrågat bland kunder och jag tycker att detta alternativet borde finnas för dem som vill ha det. Sen bör det vara billigare för bolaget än att trycka upp cd-skivor. Digitala downloads är som regel också lite billigare för kunden än fysiska skivor.

Inte för att det intresserar mig personligen men för dem som vill ha det borde alternativet finnas. Personligen har jag aldrig betalat för en fil och kommer troligen aldrig att göra det heller.
Båda finns väl redan på Spotify och liknande?
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Vad mer finns förutom spotify då?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by uy »

Jag tänkte mest på iTunes, där man kan löpa albumen digitalt (visserligen till överpriser, (raggare kostar lika mycket som den fysiska utgåvan!). Det finns säkert fler tjänster, men jag har varken kunskap eller intresse för dessa.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by Långis »

borjelundin wrote: Håller med dig, designen blev helt okej men lite i ljusaste laget men vi får se hur dom ser ut i verkligheten när dom kommer.
Undrar vem som lyckats övertala dom att använda den fonten till Eddie Meduza?
Är det rätt font Långis? :-)
Helt fel font, men det löste sig med ett litet mail (onödigt hårt formulerat från min sida, men jag gillar verkligen inte Wide Latin)
Så nu är det ändrat till Cortez som är den rätta fonten :)

Fick även reda på att killen som mastrat ville bevara en känsla av kassetterna och ville därför inte tvätta dem allt för mycket, vilket vi nog får se som positivt. Jag tror på denna utgåva.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Bra jobbat Långis och bra att du sa till FÖRE skivorna gått till tryck :-)
Jag trodde faktiskt det var rätt font från början och att du haft ett finger med i spelet..
Där ser ni vilken "font-expert" jag e...
Post Reply