En trevlig liten nyhet.

Nyheter angående Eddie Meduza
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Fick mina skivor idag och kan än så länge bara instämma i hyllningskören
(som dock är bara består av 2 personer än så länge men ändå) :)

Raggare låter riktigt bra, bra jobbat. Däremot fattar jag inte varför man envisas med att
låtsas som att där "ska" finnas info om medverkande musiker. Att ingen har funnit
denna infon kan ju bero på att den helt enkelt inte existerar, eftersom det bara lär
vara eddie som musicerar på låtarna. SB omslaget fattades ju också vilket var lite snopet
när det finns med till Dubbelidoterna. (Dessa är ju också de enda 2 kassetterna som det
finns Svenska Bilkassetter utgåvor av).

Dubbelidioterna har jag inte lyssnat på ännu men det är bra att spårindelningen fixats till.
Detta var rätt störande på den gamla utgåvan. Angående ljudet så ska man ju komma ihåg
att kassetten aldrig har låtit jättebra, jag har 3 av de 4 olika utgåvorna och alla låter ungefär likadant.
Detta var ju den första kassetten som Eddie spelade in efter flytten till huset i småland så det kan ju hända att den
första versionen av studion var lite enklare och att ljudet blev därefter. Både kassetterna före och
efter Dubbelidioterna låter överlag bättre. Men överlag tycker jag att Dubbelidioterna låter rätt bra ändå,
som jag minns det. Men visst, den kunde låtit bättre.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by sten1972 »

Kan nån lägga ut ett smakprov från CD utgåvorna av "Raggare" och "Dubbelidioterna" så man kan lyssna och se om de är värda att investera i?
Är det bättre kvalitet än min egna kassett rippar så köper jag dom till fullpris, inte annars.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Ljudet är väl i stora drag som på spotify men Raggare på CD låter nog lite renare och mjukare eller hur man ska säga.
Är din egen ripp från den tidiga kassettutgåvan av Raggare tror jag inte du märker någon jättestor skillnad men nu vet jag i.o.f.s. inte hur känsliga öron du har..
Dagens mastringstekniker använder inte exciter eller liknande effekter vilket jag kan tycka är lite synd för vissa av Eddies kassettalbum skulle behöva det..
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by sten1972 »

Min rip är från den första kassettutgåvan av Raggare som låter mycket bra.
Och jag har VÄLDIGT känsliga öron och en BRA ljudanläggning.
;)
Spotify har jag inte för där är det ju bara mp3.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Jag tycker också båda albumen låter bra. Visst kan man anmärka på småsaker i det stora hela är det bra utgåvor.

Angående priset så tycker jag att de är hyffsat billiga som det är, men jag misstänker att de lär sjunka i pris ytterligare
förr eller senare, skivor gör oftast det. Särskilt när det handlar om återutgivningar av gamla grejer.
Om jag får gissa så kostar Raggare 49 kr och Dubbelidioterna 99 kr inom ett halvår men man vet ju inte säkert.
Jag funderar på att stödköpa dem en gång till i så fall när/om det sker men det får jag se.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Har nån koll på ungefär hur mycket skivorna har sålt? Rätt få verkar ju ha köpt dem här (på forumet alltså) iaf (?). Frågar mest då detta lär vara rätt avgörande huruvida skivbolaget är sugen på att ge ut fler kassetter framöver. Jag hoppas innerligt att de är det!
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by Evert Meduza »

Efter att ha fått kuken ur fittan så har jag nu beställt dessa skivor, något trevligt som dimper ner i brevlådan väntar jag på nu.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by sten1972 »

Jag köpte till slut "Raggare" och var nöjd med ljudkvaliteten på den i alla fall.
:)
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by Evert Meduza »

Jag har nu personligen kollat med Atenzia och de säger att de ger ut mer i höst så vi får hålla tummarna.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Härligt! De nämnde inget om vilken/vilka kassetter det gällde?
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by Evert Meduza »

overkill wrote:Härligt! De nämnde inget om vilken/vilka kassetter det gällde?
Tyvärr inte, fast Börje Lundins Kräftkalas skulle passa bra då tycker jag då kräftsäsongen brukar vara på slutet av sommaren/tidigt på hösten.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Härligt att nått tycks vara på G i alla fall. Hoppas de inte slaviskt följer Osadal-katalogens utgivningsordning bara,
alltså den ordning som palten-utgåvorna gav ut i (numren som står på ryggen). Den är totalt irrelevant idag och följer ändå inte årtalsordningen. Särskilt om nu mastrar fattas eller kanske behöver lagas (om det går) innan de eventuellt kan användas, då är det väl smartare att ta de band man vet att man har bra mastrar till eller andra BRA kasett-rippar vilket ju blir det andra alternativet om ingen master finns.

Mycket hellre det än att man släpper nått hafsverk med pissljud (igen).
Sedan är det ju smart rent marknadsföringsmässigt att släppa Kräftkalas vid kräftpremiären och Jul-kassetterna till Jul. :)
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by Evert Meduza »

overkill wrote:Sedan är det ju smart rent marknadsföringsmässigt att släppa Kräftkalas vid kräftpremiären och Jul-kassetterna till Jul. :)
Exakt så tycker jag med! :D
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Noterade att både Ginza & CDON har sänkt priserna nu på både Raggare & Dubbelidioterna. Så passa på nu, ni som tvekade innan. Så mycket billigare blir det knappast inte och det är klart köpvärda utgåvor och framförallt så är ju innehållet som väl alla redan vet helt fantastiskt :-)
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by retepnoslack »

Jag har ju redan dessa två i den Löfbergska utgåvan. Och jag är inte så väldigt fixerad vid själva ljudet. Jag lyssnar på det mesta i en liten cd-spelare, som har samma storlek och utseende, som en riskokare. En sådan där, som man brukar få stifta bekantskapheten med under orientaliska bufféer.
Post Reply