En trevlig liten nyhet.

Nyheter angående Eddie Meduza
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Hoppas verkligen dom använder alla mastrar som finns och inte gör någon ändring på ljudet eller bruset.
På dom album som saknar master måste ju kassettband användas och ärligt talat så säger ljudteknikern så för att det helt enkelt inte går att tvätta bort för mycket brus utan hörbara bieffekter.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by uy »

Jag hade tänkt stödköpa dessa utgåvor, och nu när det blev rätt font fick jag desto större anledning att göra detta. Hoppas de vågar ge ut flera skivor framöver!
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Bra jobbat där Långis. Cortex är alltså den "rätta" fonten som bl.a pryder 21 Värsta omslaget?
Mycket snyggare än Wide latin.

Har ljudteknikern mastrat båda albumen eller är det bara nått av dem? Låter också vettigt att inte
överarbeta dem genom att trixa för mycket, det ska låta som kassetterna lät fast ändå bra eller hur man
säga. Samtidigt får man ju komma ihåg att masterbanden egentligen låter bättre än vad kassetterna nånsin gjorde
(även som sprillans nya), en viss försämring av ljudet sker ju bara genom att man kopierar dem på just kassett-formatet.
Min poäng är bara att ett masterband alltid låter bättre än en kassett även om båda är i bästa tänkbara skick (även nya).
Men det är en avvägning hur man gör, men det låter som att teknikern är inne på rätt spår.

I övrigt kan jag bara instämma med övriga, om detta blir bra så ser jag gladeligen fram emot fler kassetter på CD och kanske
annat material också så småningom.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by Långis »

Overkill: Ja, Cortez hette fonten. Den är väldigt lik Wide Latin, men inte alls lika symmetrisk och skiljer sig åt på vissa bokstäver. (Cortex är ett band som Freddie Wadling var med i. En riktigt bra låt därifrån är "The Freaks", en av mina favoritlåtar!"

Jag fick uppfattningen att det var avspelat från kassetter och fick en lång meritlista på killen som gjort det (jag lät nog alldeles för vresig i mitt mail).
Det verkar vara frågan om en kille vid namn Uffe som vill göra det rätt från början utan att förstöra känslan, så jag antar att de inte använt sig av någon befintlig avspelning utan gjort det från början, men det är bara en gissning. Uffe har tidigare jobbat med EMI:s arkiv så det som att det är bra kompetens bakom produktionen.

Atenzia gjorde ju också ett riktigt bra jobb med återutgivningen av Errol.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by sten1972 »

Så himla bra var inte Atenzia's återutgivning av "Errol". LP'n lät klart bättre.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Långis: Cortez it is alltså. I mitt tycke den snyggaste Meduza-logon, och även den mest klassiska.
Jag tycker dock att omslaget som helhet är något för ljust/vitt.

Låter ju bra med teknikern, att det är nån erfaren person som vet han gör och som har lite känsla
för det. Dock så är jag ju helt inne på Börjes linje att mastrarna bör användas i den mån de finns. Finns de
inte får man ta det näst bästa tillgängliga, en kassett i bra skick.
Jag har också mailat och påpekat åsikter om ljudet, omslaget och diverse andra synpunkter.
Dock utan svar hitils men budskapet tycks ju delvis ha gått fram ändå eftersom flera har mailat.

Håller med om Sten om att Errol var ingen jättehit ljudmässigt även om den är Ok och går
att lyssna på. Låter som en torr vinyl-rip som nån sen möjligen har redigerat bort knaster på,
men ingen ljudredigering i övrigt. Nån master lär man iaf inte ha användt. Missen med fonten gör ju inte saken
bättre direkt heller även om det inte störde mig personligen så mycket.
Jag tycker man borde lagt med bonus-låtar i form av demos och alternativa versioner
av vissa låtar som vi vet existerar (kanske inte av alla låtar, men till flera).
Kanske också annat material som tillhör inspelningen på ett eller annat sätt.
Men det verkar inte som man gjort nån större research kring detta (?) utan bara rippat en LP rakt av.
Annars var layouten & omslaget snyggt och visst var det kul att de ville släppa den
överhuvudtaget så att säga. De gjorde också ett bra jobb markadsföringsmässigt och jag hoppas de
håller stilen med dessa och eventuella framtida släpp.

Om detta med Raggare & Dubbelidioterna faller väl ut så finns det bara vinnare på det. Fansen får kassetterna på CD,
de anhöriga får lite royalti-pengar och Atenzia och deras distributörer tjänar på det. Men det hänger ju på att de
låter BRA för att det ska bli nån succé. Om det går vägen finns ju underlag för att släppa fler kassetter och kanske annat
material framöver också.

Jag tror dock inte att man ska vänta sig nått superunder vad gäller ljudet, jag tror vi får vara nöjda om det låter som kassetterna
låter som bäst så att säga, eftersom vissa mastrar enligt uppgift fattas och då kommer kassetter användas.
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Jag var heller inte så imponerad av ljudet på Errol.
Alltid lätt att klaga på andras jobb men jag tycker dom tvättat den för hårt, hörs när låtarna fadas ut.
Tyvärr har dom inte använt mastern av någon anledning och det är jävligt synd, därför tror jag också att det blir samma visa med kassettalbumen.
Oavsett om master finns så tror jag man går man en genväg och digitaliserar från kassett för att göra det enkelt för sig.
Beklagligt om det blir så men Atenzia säljer säkert några tusen skivor av varje kassettalbum oavsett om det kommer från kassett eller master...
Jag räknar inte med att det blir bättre ljud än det som ligger på spotify med kassettalbumen.
Hoppas jag har fel...
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Jo lite väl mycket brustvätt kanske på Errol och ingen (?) mastring i övrigt. Ska man tvunget använda LP kan man väl ta en skiva i Mint skick (jodå, sådana finns), nån hade säkert lånat ut sitt ex.
Så behöver man inte tvätta så mycket. Men det hänger ju också på vilken utrustning de har när de spelar skivan.

Är också lite rädd för att man använder sig av billiga genvägar och använder kassetter oavsett om mastern finns eller ej,
jag hoppas jag har fel. Men om de tvättar och mastrar kassett-ripparna måttligt (och inte för hårt alltså) kan det ju bli hyffsat
ändå. Men när master finns, ska denna användas är min åsikt, om den är i spelbart skick vill säga.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by Långis »

Ja, min ljudanläggning är ju till mitt försvar inte den bästa.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by wiking »

Vi kanske ska vara glada att någon tagit tag i projektet med att ge ut kassetterna på cd igen och inte gnälla för mycket.
Enda som störde mig på cd utgåvorna som kom för några år sedan var att de inte hade lagt allt prat och alla låtar som separata spår, ganska kasst faktiskt.
De borde också ge ut kassetterna i rätt ordning, det vill säga i utgivnings ordning.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Kanske en dum fråga men tycker du även att Raggare låter bra ljudmässigt? :)

Håller med om spårindelningen, detta ska ju dock fixas till på denna utgåvan av Dubbelidioterna som jag förstått det.

Håller också med om att man borde följa årtalsutgivning, återutgivnings-ordningen från 1993 är ju egentligen totalt
ointressant. Men då (1993) kanske det var så att man började med de titlar som då var slut i lagret och tog de som det fanns
gamla utgåvor kvar av sist.

Självklart är jag glad att nån vill ge ut grejerna, men det ska helst bli bra också, detta är också nödvändigt
för att det ska kunna sälja bra och därmed löna sig för bolaget. Som jag nämnde ovan så vinner alla på
om man gör det bra, dvs gör proffsiga utgåvor med Ok ljudkvalité.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Nu är skivorna beställda, så förhoppningsvis kommmer de på fredag eller så. Hur många här har beställt dem?
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Fick mina skivor idag och Raggare låter faktiskt för jaevle braa enligt mitt tycke.
Löfbergs/EMP:s CD-utgåva av Raggare från 2005 har absolut ingenting att hämta här, Atenzias utgåva är minst 10 gånger bättre!
Äntligen kan man börja njuta av innehållet istället för att reta sig på dålig ljudkvalite.
Dubbelidioterna verkar ha fått samma spårindelning som spotify.
Båda skivorna har rätt font på artistnamnet.
TACK för att ni lyssnar på oss!!!
Hittade dock ett litet fel i konvolutet till Raggare, där står att den ena gavs ut på Svenska musikkassetter...
Rätt ska vara Svenska Bilkassetter.
Sen verkar dom ha glömt bilden till Svenska bilkassetter utgåvan av Raggare...
Verkar som att just CD-utgåvorna av Raggare förföljs av diverse fel i konvolutet.
EMP hade snurrat till det ganska rejält på 2005 års utgåva...
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by overkill »

Låter ju mycket lovande på din beskrivning Börje. Jag har inte fått mina skivor ännu men de borde komma imorgon.
Har man gjort nån ljudförbättring på Dubbelidioterna eller är det bara spårindelningen som skiljer?
borjelundin
Helgfyllo
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2012, 13:54
Location: Skaune

Re: En trevlig liten nyhet.

Post by borjelundin »

Kan inte höra någon skillnad på ljudet på dubbelidioterna.
Det är nog bara spårindelningen som skiljer och konvolutet förstås.
Post Reply