Nytt tidningsreportage

Nyheter angående Eddie Meduza
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Nytt tidningsreportage

Post by retepnoslack »

Jag har ofta funderat på, vad är det för rättigheter, som måste lösas. Löfberg pratade ju ofta om dessa. Han använde ordet rättigheter, som en slags förklaring till varför inte tredje skivan i hans tilltänkta utgivning inte gavs ut. Vem HAR rättigheterna? Det kan INTE vara något skivbolag. Det MÅSTE vara familjen Norstedt, eller hur?

Då kommer min stora fråga: Vem i familjen vill INTE, att kassettmaterialet ges ut på CD-skiva? Leila? Erik? Linda? Anders? Hanne? Rosine? Eller rent utav Errols syster Maritza? Jag tycker det hela verkar ganska så rejält luddigt.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nytt tidningsreportage

Post by overkill »

Rättigheterna tror jag inte är orsaken denna gången, det var väl ändå ett bra tag sen Löfberg pratade om detta (rätta mig om jag har fel).
Jag misstänker att det har att göra med att man har inte fått tag nån bra ljudversion av kassetten att ge ut. Vilket i sig är väldigt märkligt. Även om mastertaperna fattas finns det gott om kassetter i omlopp att rippa, och skivbolagets ljudtekniker hade kunnat göra det bästa möjliga av denna. Det är ju inte så att kassetten finns i ett (1) ex, däremot får man ju se till att få tag i en så hel kassett som möjligt dvs utan störningar eller andra fel på.

Dödsboet lär ha rättigheterna, däremot har jag fått intrycket av att ingen är speciellt intresserad av att engagera sig i det, dvs gå igenom vad som finns, förvalta det och än mindre ge ut det. och även om nån har intresset har dem kanske inte rätt kunskaper, inte tiden eller nån annan orsak till att de inte kan engagera sig. Jag tror ingen (?) motsätter sig utgivningar, ingen har väl heller motsatt sig det som hitils kommit ut heller (??).

Jag är helt övertygad - och har alltid varit - om att intresset för eddie fortfarande är relativt stort. Så vill man skulle man (alltså dödsboet i samarbete med nått skivbolag) släppa både kassetter och outgivet material och det skulle sälja relativt bra. Det förutsätter ju förstås att utgåvorna håller bra kvalité och en viss marknadsföring men så är det ju alltid med musik. Inget säljer sig självt och i synnerhet inte utgåvor med undermålig kvalité. Sedan får man ju förstås satsa även på den digitala marknaden eftersom försäljningen där står för runt 50 % eller mer.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nytt tidningsreportage

Post by overkill »

Jag lyssnade på den kassetten idag, dagen till ära :), alltså Börje Lundins Julafton som var den planerade kassetten att ges ut.

Tycker nog att mellansnacket och sketcherna är den största behållningen här. Den enda låten jag tycker är riktigt bra är
Köks-Schottis. De andra är inte dåliga, men inte jättebra. De känns mest intetsägande, fantasilösa och träiga.
Errol kunde mycket bättre än så. Men allt mellansnack och sketcherna ger jag full pott :-)

God Jul era jävlar! ;-)
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Nytt tidningsreportage

Post by Evert Meduza »

En fågel viskade i mitt öra att vi får vänta till våren innan det kommer ut fler kassetter på CD.

Lyssnade också på Börje Lundins Julafton (igår då det är den 25'e idag) och den kassetten är suverän, ganska speciell också då de flesta andra kassetterna är uppbyggda som shower med mellansnack och låtar medan denna kassetten är mer som en teater där det spelas låtar mellan varven.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Nytt tidningsreportage

Post by overkill »

Alla kassetter har helt klart sin egen charm och är sprängfyllda med bra låtar och sketcher. Allt håller inte 10/10 rakt igenom och jag tror inte nån tycker så om nån artist eller band, där man bokstavligt talat tokhyllar allt utan undantag och ger 10/10 till varenda låt/sketch/skiva/kassett.
OM man gör det så är det ju enbart pga att artistens namn står på omslaget.
I eddies fall så gillar jag det mesta, finns inget som är dåligt i ordets riktiga bemärkelse ( = dvs spyframkallande smörja), däremot finns det en del som helt enkelt är sämre än genomsnittet utan att jag för den sakens skull vill kasta ut kassetten genom fönstret när jag lyssnar på den.
Tråkiga är väl bästa sättet att beskriva den typen av låtar och sketcher.

Trevligt att höra att fler kassetter är på G att ges ut! Du råkar inte veta vilken eller vilka det handlar om?

edit: stavfel
Last edited by overkill on 20 Feb 2014, 02:27, edited 2 times in total.
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Nytt tidningsreportage

Post by Evert Meduza »

overkill wrote:Alla kassetter har helt klart sin egen charm och är sprängfyllda med bra låtar och sketcher. Allt håller inte 10/10 rakt igenom och jag tror inte nån tycker så om nån artist eller band, där man bokstavligt talat tokhyllar allt undantag och ger 10/10 till varenda låt/sketch/skiva/kassett.
OM man gör det så är det ju enbart pga att artistens namn står på omslaget.
I eddies fall så gillar jag det mesta, finns inget som är dåligt i ordets riktiga bemärkelse ( = dvs spyframkallande smörja), däremot finns det en del som helt enkelt är sämre än genomsnittet utan att jag för den sakens skull vill kasta ut kassetten genom fönstret när jag lyssnar på den.
Tråkigt är väl bästa sättet att beskriva den typen av låtar och sketcher.

Trevligt att höra att fler kassetter är på G att ges ut! Du råkar inte veta vilken eller vilka det handlarr om?
Försöker ta reda på vilka det handlar om, har skickat PM till både Atenzia och Ginza och det enda jag nu kan göra för er är att hålla tummarna på att jag får svar.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply