Bästa postuma albumet?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa postuma albumet?

Post by overkill »

Ja, av allt som kommit ut Efter Eddies död, vilken är eran favorit?

Nästan alla utgåvor innehåller ju lite nytt, tidigare outgivet, och det är ju det
som är den stora behållningen med dessa utgåvor. En favorit här är nog Live(s)!
från 2003. Förväntningarna inför släppet var stora och jag minns att jag blev lite besviken när
den visade sig vara lite försenad, skulle släppts i April, men det dröjde några veckor in
i Maj innan den slutligen släpptes.
När den väl släpptes köpte jag den hos den lokala skivbutiken på samma dag den
släpptes (eller i varje fall samma vecka, minns inte exakt). Hela 7 outgivna spår
av 20 och en DVD fick man, DVD´n var tyvärr klippt men ändå bra förstås. Av låtarna blev nästan
alla mindre favoriter direkt, det var väl bara Några fina blommor jag inte riktigt fastnade
för. Kompetent och bra gjord men jag tycker inte det stuket klär Errol, varken musikaliskt
eller textmässigt. Bästa låten av de nya är helt klart Ännu mera brännvin, klockren
uppföljare. Även Ge mig en pris snus är bra som tidigare bara funnits på Julkassetten God Jul Era
Rövhål (står felaktigt markerad som tidigare outgiven på omslaget vilket var nästan rätt ändå
då kassetten bara såldes i en liten upplaga via fancluben).

Sen är ju låtarna på extramaterialet till Eleganten ifrån vidderna intressanta och mycket bra,
mycket pga av åldern. Det finns ju inte jättmycket låtar utgivna från 60-talet och tidigt 70-tal
så mer av den varan är ju alltid välkommet (det lär ju dessutom finnas ännu mer från den tiden som
bara ligger och samlar damm nånstans).
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Re: Bästa postuma albumet?

Post by mrrogerballis »

Jag tycker Väg 13 var bra album samt Scoop.
Lite synd bara att man inte kan få något skivbolag att ge ut dom kassetterna som jag har sparsamt spelade.
Det hade varit något för efter världen.
Det är ju 36st,utav dom han sålde på Osadal Ab
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Re: Bästa postuma albumet?

Post by Evert Meduza »

Dragspelsrock är en av mina favoriter, gillar även Just Like An Eagle Volym 2.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Bästa postuma albumet?

Post by overkill »

mrrogerballis: det där är bra plattor förstås men nu menade jag album som kommit ut postumt = dvs efter bortgången, inte före då han levde.
mrrogerballis
Obotlig alkoholist
Posts: 669
Joined: 28 Mar 2011, 23:39
Location: Mölndalesien;-)
Contact:

Re: Bästa postuma albumet?

Post by mrrogerballis »

Då säger jag Musikanten Från Vidderna då.
:-)
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Re: Bästa postuma albumet?

Post by Långis »

Musikanten från vidderna var ju bra, men var ju en i raden av liknande samlingsalbum. Jag är lite full i fan och säger Dragspelsrock, bara för att den är så annorlunda.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Bästa postuma albumet?

Post by overkill »

Musikanten från vidderna har ju ett bra urval av kassett-låtar men likväl många som funnits på CD förut och därtill bara 2 ynka tidigare
outgivna låtar, för lite och fantasilöst. Den får underkänt av mig.

Dragspelsrock gillar jag, även om 3 av låtarna (om jag minns rätt) fanns på Lives sen innan. Men visst, annars är det också en mycket bra samling med lite udda låtar, många outgivna och bra urval i övrigt.

På Eleganten från vidderna så fattar jag inte varför i herrans namn de la låtarna på en dvd istället för en vanlig CD. De borde istället fyllt extramaterialet (alltså disc 2) till dokumentären med mera videomaterial och släppt låtarna på Musikanten från vidderna med låtara som ligger på dvd´n + ännu fler outgivna låtar.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Re: Bästa postuma albumet?

Post by overkill »

Rockabilly Rebel - De största, bästa, finaste hitsen

Denna tillhör väl också de sämsta samlingarna, en samling av tidigare mariann samlingar kan man säga som inte tillför något förutom
att det är bra låtar då förstås.
Första samlingen från mariann som Inte innehållit något tidigare outgivet. I nån radiointervjuv jag hörde med Bert för några år sen
så fick han frågan om de skulle släppa nått mer outgivet, och enligt honom var det på G då men det verkar ha runnit ut ur sanden.
Synd, för de (mariann alltså) är ju faktiskt de som försett oss med mest outgivet sen han gick bort.
Post Reply