Kvinnoförnedrande

Diskutera Eddie Meduzas texter
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kvinnoförnedrande

Post by uy »

Meduza har ju ofta fått kritik för sina kvinnoförnedrande texter. Men hur mycket kvinnoförnedrande är dem egentligen? Jag kan bara hitta två texter som är (enligt mitt tycket) något kvinnoförnedrande. Det är "Fruntimmer,," och "Vresa upp fetta". Annars finns det inte just så många.
Last edited by uy on 23 Oct 2005, 19:23, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Kvinnoförnedrande

Post by Jungbacka Erik »

Jag tycker Meduzas texter framhäver hur mycket han uppskattade och älskade kvinnor Image Kanske på ett litet udda sätt men...
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Kvinnoförnedrande

Post by Eddie »

Säger som en samhällslärare sa på gymnasiet

Kvinnan ska ju stå i köket och laga mat och diska och passa upp på sin karl hela dagen...

Image
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Kvinnoförnedrande

Post by lumberjack »

Janssons Frestelse ska dom vara en fena på.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kvinnoförnedrande

Post by E-M »

d roliga a att d va hans tjej (hanne) som gav idén till fruntimmer sa en ha å knulla me hon berättade för errol att d va en kille som hon hade varit ihop med som hade dem åskiterna så bestämde sig eddie för att driva med folk med dem åsikterna Image å spelade in den, typ sedan dess har han blivit kallad "kvinnohatare" fast han inte ens har dem åsikterna bara för att folk tog det alldeles för seriöst, håhå jaja.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Kvinnoförnedrande

Post by retepnoslack »

Konstigt, att inte polisen gjort en razzia emot Ulf Lundells sommarstuga. Karln står ju öppenhjärtligt och ERKÄNNER, att han bränner sitt brännvin själv och kryddar med johannesört i låten: "Öppna Landskap".
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Kvinnoförnedrande

Post by jaggare »

Jag hörde att någon skrev hur Eddie fick iden till Fruntimmer. Saken var det att han gick helt fredligt ner för gatan en dag, han rundade hörnet till systemet och kände sig nöjd och glad då gick han förbi några grabbar och råkade höra lite av vad dom sa och en av dom sa: Fruntimmer ä ju som madrasser med hål i.
Det är den versionen eddie själv har sagt.
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Kvinnoförnedrande

Post by jaggare »

Jag kommer inte ihåg vilken intervju eddie sa att frintimmer dom är ju bara till för att knullas... det var seriöst som han sa det alltså. Han gjorde något till lägg där för husfridens skull men till lade att i grund och botten är det så i alla fall.
elo
Periodare
Posts: 362
Joined: 21 Mar 2005, 17:20
Location: Färila

Kvinnoförnedrande

Post by elo »

Jaggare wrote:Jag kommer inte ihåg vilken intervju eddie sa att frintimmer dom är ju bara till för att knullas... det var seriöst som han sa det alltså. Han gjorde något till lägg där för husfridens skull men till lade att i grund och botten är det så i alla fall.
Mja, det var väl så (om vi tänker på samma intervju) att Errol som svar på någon fråga sa ganska skämtsamt, ( dock inte ordagrant) att han fortfarande tyckte att fruntimmer skulle man ha och knulla med (m.a.o. så sa Errol att han inte var bög) men han la till att dom kunde vara trevliga att prata med ibland.
genitalia
Periodare
Posts: 284
Joined: 26 Jul 2007, 14:28
Location: Hising Island

Kvinnoförnedrande

Post by genitalia »

Folk som tycker att Meduza var en kvinnohatare är ju spån för fan...kan man inte inse humorn å ironin i det hela så ska man ge fan i å uttala sig om det me.

Ja menar...vafan, jag är av honligt kön å jag skrålar mer än gärna me i hans texter...till vissas förtret, särskilt såna därade rödstrumpor *gruffa*
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Kvinnoförnedrande

Post by Långis »

Genitalia wrote:Folk som tycker att Meduza var en kvinnohatare är ju spån för fan...kan man inte inse humorn å ironin i det hela så ska man ge fan i å uttala sig om det me.
Exakt! Men eddie har alltid haft problem med folk som inte tar sig tid att tänke efter före...
grr wrote:Läs på lite. Så här gick det till. Snubben frågade varför han gjorde låten "Fruntimmer". -Därför att vissa karlar som kanske övergetts av sina fruntimmer tänker att "äh, man kan väl ändå bara ha di te å knulla mä". Låten är till dem personerna..
Nja, den version jaggare berättade är nog den som är allmänt känd, ngot liknande iallafall. Jag har läst nånstans att hanses tjej kom hem en dag och var mäkta upprörd över ett samtal hon hört på stan, varvid eddie skrev en låt om det
Last edited by Långis on 04 Apr 2006, 12:30, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kvinnoförnedrande

Post by E-M »

Mmm läste också något sådant, att Eddie tjej hade berättat om en hon hade varit ihop med som hade dom åsikterna om kvinnor. Eddie tyckte att det lät så sjukt så han ville driva med folk som verkligen tycker så.
Last edited by E-M on 04 Apr 2006, 20:36, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kvinnoförnedrande

Post by uy »

Slutet på den låten älskar jag. Finns det någon folkgrupp han inte nämner i den låten?
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kvinnoförnedrande

Post by E-M »

Japp sunda åsikter är precis som Fruntimmer sa en ha å knulla mé. Uy: Jo han nämner typ alla folkgrupper som finnsImage i slutet.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kvinnoförnedrande

Post by E-M »

Jovisst om man inte ser ironin i de låtarna så är de ju naturligtvis kvinnoförnedrande. Det är ju det att de låtarna är så uppenbart ironiska som gör att de inte blir kvinnoförnedrande.
Post Reply