Bert Fjärt i studion.

Diskutera Eddies sketcher här, eller skriv en egen
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Bert Fjärt i studion.

Post by retepnoslack »

Jag har nyligen hört Bert Fjärt i studion och har fått en ny favorit bland sketcherna. Om det nu är en sketch eller låt, kan ju diskuteras, men.

"Torgny, skruva upp basen, dä sá ju va litte discoaktigt......SÅJA!" Image

Jag tycker även sångaren, som går över till CBS, också är snarlik bassångaren Oscar Rundkvist, som brukade sjunga med på Povel Ramels låtar på 50-talet. Leta upp låten: "Uti Skogen skall vi gå" med Povel Ramel, så skall ni få höra.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Bert Fjärt i studion.

Post by uy »

"Jaq kräver text på den här låten!"

Om du inte viste det så kommer låten från kassetten Idiotlåtar. Om man går efter namnet på kassetten så måste det vara en låt.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Bert Fjärt i studion.

Post by retepnoslack »

Ja, et är väl en låt då. En låt med störelsemoment.

Jag undrar, om Bert var sån på riktigt, när han hade sångare och band i studion?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Bert Fjärt i studion.

Post by uy »

Skulle inte fövåna mig. Han blev ju osams med dem flesta artister han hade att göra med.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bert Fjärt i studion.

Post by overkill »

Klockren låt-sketch. Ganska usel kassett i övrigt, men denna låten tillhör ett av få guldkorn på detta bandet, i min mening. Andra nämndvärda tycker jag är den "oseriösa" verisonen av Tillbaks till Hawaii, som ju finns i "seriös" (rumsrenare text) version på plattan Dragspelsrock. Tibetansk Runkarsång med Smällphete Sigge bör nämnas också Image

Hur som helst en klockren beskrivning av Bert. Huruvida den egentligen stämmer med verkligheten är väl svårt att sia om men det är säkerligen i alla fall delvis så som låten beskriver, som nån redan sagt innan. Att han vill vara med och bestämma hela tiden, klagar på utgifterna, skäller ut sina medarbetare och artisterna osv.
Låten i övrigt är ju också klockrent gjord. Låten och texten som är i låten ("Jag tror på kärleken..." osv) låter som en typisk äcklig dansbandslåt och det är väl mestadels sån smörja han släpper på sitt bolag.

".. ja då kan du hälsa den där jävla dräggelpötta att han kan ta sig i räva och fara åt helvete. Nu ska jag sticka till sommarland era jävlar" Image Image Image
Last edited by overkill on 21 Oct 2007, 21:46, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bert Fjärt i studion.

Post by overkill »

Rätta mig om jag har fel nu men den där Stickan Andersson som nämns i låten är väl en riktig person och inget påhittat..? tycker mig känna igen det namnet.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bert Fjärt i studion.

Post by overkill »

Tänkte väl det. Tackar för upplysningen Greven Image

När jag tänker efter så har väl Eddie gjort en låt som heter, eller i alla fall handlar om Stikkan Andersson också, har jag för mig. Ska finnas på nån av Fyllekalasen om jag minns rätt.
Last edited by overkill on 21 Oct 2007, 21:49, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Bert Fjärt i studion.

Post by wiking »

Dubbelidioterna.

overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bert Fjärt i studion.

Post by overkill »

Så var det ja Image
niel
Glad amatör
Posts: 31
Joined: 23 Nov 2004, 10:25

Bert Fjärt i studion.

Post by niel »

Det som gör den där sketchen så klockren är ju alla Bert Karlsson-referenser.

"Säg till att dom stänger av flipperspel't", Bert har ju berättat flera gånger om sin egenhet att koppla av en timme varje dag genom att spela flipperspel. På senare år skaffade han sig ett eget.

"Torgny" som han hela tiden ropar till, är ju Torgny Söderberg som Bert Karlsson hade ett långt samarbete med. Torgny Söderberg skrev massor med låtar på Mariann fram tills han lämnade bolaget i början av 1990-talet. Han fungerade lite som en av Berts närmaste män. Han skrev t ex musiken till det vinnande melodifestivalbidraget 1984, Herreys "Diggi-loo diggy-ley".

"Då slutar vi pöjkar, jag måste ner till Sommarland och jaga lite zigenare. Di ha stölt klä'r för mig." Bert hade en tid problem på Sommarland med just romska stöldligor som var där och härjade. Det medförde att han portade alla romer från Sommarland och det blev ett jävla liv.

"Jag går över... jag går till CBS!", ja det syftar ju förmodligen på Meduzas konflikt med Bert som gjorde att han bytte bolag, till just CBS.

Vem "Christel" (sekreteraren) och "Affe på solot" är, har jag dock inte lyckats klura ut. "Affe på solot" förekommer ju i "Kärleken och kyssarna" också. De kan ju vara påhittade.

Jag skulle nästan våga påstå att den är Meduzas bästa sketch.

"Torgny! Säg åt Christel att hon ska ringa till Stikkan Andersson och be'n fara åt hälvete! Hälsa från mig! Hähähä!" Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bert Fjärt i studion.

Post by E-M »

Den när vår kära Bert Fjärt blir intervjuad är en av mina favoriter.

Bert: – "Ja fick en bandyböll i hövet när ja vá liten så ja blé lite störter" Image Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bert Fjärt i studion.

Post by overkill »

Finns ju flera låtar och sketcher om Bäver-Bert men denna tillhör helt klart dom bättre. Själv har jag alltid varit svag för dem som finns på West A Fool Away. Alltså dom 2 sketcherna när Lundin-bröderna rensar studion samt Skarapersiflage. Men det beror nog också på att det var bland det första jag hörde med Eddie.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bert Fjärt i studion.

Post by ELN »

E-M wrote:Den när vår kära Bert Fjärt blir intervjuad är en av mina favoriter.

Bert: – "Ja fick en bandyböll i hövet när ja vá liten så ja blé lite störter" Image Image
Intervju med Bert Fjärt, från Fyllekalas 14 Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Bert Fjärt i studion.

Post by retepnoslack »

Affe är ju med i "I'm gonna shake" på "Dubbelidioterna", också.

Först skriker ju Eddie: "Aaaaaffe, kom igen nu på solot, Affeeeeee!" och därefter hörs en mörk röst, som säger: "Yeah, come on Affe and do the SHAKE!

Namnet Eva har jag hört i en del sammanhang, också, som en f.d. flickvän. Dels rabblar han ju upp henne i musikvideon till "Min Epatraktor" och sedan nämner han samma namn i det där UNDERBARA Image telefonsamtalet, där han tror, att han skall få underhålla för en väldigt stor publik, men nästan alla har ringt återbud.

"Är inte Eva där heller, då? Jasså, DET är hon. Hon har skaffat ny kille...(Paus) Europamästare, då måste han ha tränat länge."

Sedan det bästa på hela sketchen, enligt mej:
"Kräftkalas i september? (Paus) Bara för, att Carolas FARSA bjur han. (Paus) Men han har väl inget SÅNT hemma. (Paus och sedan med enorm besvikelse på rösten) Jasså, HAR han det." Image Image Image Image

Greven
Glad amatör
Posts: 30
Joined: 07 Aug 2010, 15:16
Location: Somewhere in sweden

Bert Fjärt i studion.

Post by Greven »

Ja-visst...


Ja tycker att denna är bland det bättre som Eddie producerat
första gången jag hörde den så skrattade jag länge och väl.

Gillar dialekten som han använder he he. passar perfekt till att imitera herr Bert...

Den här kom som sagt var... att ligga högt på min lista över bra sketcher
Post Reply