Seg dator - Felsökningen lyckades!

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Seg dator - Felsökningen lyckades!

Post by gammalhardrockare »

Min dator började helt enkelt att gå tungt för ett tag sedan. Sidor och bilder laddade långsamt och allt gick segt.
Jag blev naturligtvis orolig och inbillade mig att jag hade fått virus eller något. Böjde mig ned mot själva hårddisken och började kritiskt att granska grenuttag, foglödningar, kretskort och div komplicerade sladdragningar. Det var som ett ormbo, kablar och sladdar överallt. Jag upptäckte att själva huvudsladden, den som går till bredbandsuttaget till datorn, hade kommit i kläm under ena skrivbordsbenet. Normalt sett har jag en riktigt tjock sladd av industrimodell (mattsvart till färgen). Det behövs eftersom jag har en väldigt snabb bredbandsuppkoppling men den delen som hade kommit i kläm under benet var alldeles platt som en pannkaka.

Jag lyfte undan sladden och drog den runt skrivbordet och vips så hade jag löst problemet! Nu blev min uppkoppling blixtsnabb igen!
Troligtvis så hade alla HTML-molekyler, scriptneutroner och binära protoner stockat sig i sladden, inte undra på att jag hade seg uppkoppling! Troligtvis så kunde de nätt och jämt fylla min bildskärm vilket också förklarar att färgerna har varit lite bleka på sista tiden samt att jag har haft svårt för att läsa texten.
Men nu är allt fixat så kom ihåg: Ni behöver inte ha fått spywares eller virus, det kan vara någon sladdjävel som har kommit i kläm!
Varför inte ta och inspektera era sladdar och kontakter med en gång? Kanske kan även ni sitta med en snabbare uppkoppling om bara några minuter!
Last edited by gammalhardrockare on 27 Jul 2005, 00:09, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Seg dator - Felsökningen lyckades!

Post by ozzman »

Lite av samma problem kan uppkomma när man får knutar på sladdarna.
När ettorna och nollorna kommer nära varandra vid passeringen genom knuten så har dom en tendens att stanna upp och börja småprata med varandra om väder och vind och det stoppar upp rejält.

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Seg dator - Felsökningen lyckades!

Post by rex »

Mmm,jag har haft samma prob,fast mina har haft den obehagliga egenheten att de har haft sex där i sladdarna....till följd att en massa jobbiga små buggar har fötts inuti min Dator Image
Last edited by rex on 27 Jul 2005, 22:27, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Seg dator - Felsökningen lyckades!

Post by ozzman »

rex wrote:Mmm,jag har haft samma prob,fast mina har haft den obehagliga egenheten att de har haft sex där i sladdarna....till följd att en massa jobbiga små buggar har fötts inuti min Dator Image
För att inte tala om när ettorna och nollorna sedan skall vara barnlediga, vilket elände.
Post Reply