Filmer med Eddie?

Eddie Meduza visuellt
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Filmer med Eddie?

Post by gammalhardrockare »

Finns det några filmer med Eddie? Jag tänker då på dokumentärer eller om han gjorde några egenhändigt producerade filmer? Det hade ju inte förvånat mig med tanke på vilken stor konstnär han faktiskt var.

Själv så har jag bara en konsert från Gröna Lund med honom, följde med som bonus-DVD på en CD.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Filmer med Eddie?

Post by Jungbacka Erik »

Det är ju skandal isf om ingen dokumentär någonsin gjorts om / med en så produktiv och originell artist. Man blir förbannad helt enkelt. Är det den jävla Mats Olssons fel att det blivit såhär Image Hoppas det dyker upp något framöver.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Filmer med Eddie?

Post by gammalhardrockare »

Jungbacka-Erik:

Ja det borde fan dyka upp någon dokumentär om honom om inte annat. Säkert så sitter det en massa folk och trycker på en massa hemvideoinspelningar med honom också, de borde klippas ihop till en hel film.

Enligt mig så är Eddie vår tids Bellman och jag är helt övertygad om att folk kommer att se storheten i hans verk om några år. Därför försöker jag nu att komma över så mycket prylar med honom som möjligt fast det är svårt.
Drömmen hade ju t ex varit att få tag på en gammal konserthalsduk och liknande, lite gamla vykort, kepsar och sådant.
rockabillyhoodlums
Periodare
Posts: 289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Filmer med Eddie?

Post by rockabillyhoodlums »

Eddie gjorde 4st egna filmer som han gav ut till försäljning (vad jag vet i alla fall)

Det finns även en dokumentär film på ca 2 och en halv timme som en norsk tjej vid namn Bodil furu gjorde. Den ena sekvensen av filmen gjordes i Norge och den andra gjordes i Sverige, 21minuter av filmen visades på olika kortfilms festivaler och den har vunnit flera priser

http://www.nifca.org/residencies/gallery/furu.html
GammalHardrockare wrote:Finns det några filmer med Eddie? Jag tänker då på dokumentärer eller om han gjorde några egenhändigt producerade filmer? Det hade ju inte förvånat mig med tanke på vilken stor konstnär han faktiskt var.

Själv så har jag bara en konsert från Gröna Lund med honom, följde med som bonus-DVD på en CD.
Last edited by rockabillyhoodlums on 11 Nov 2004, 02:04, edited 1 time in total.
grovsnus
Helgfyllo
Posts: 78
Joined: 15 Oct 2004, 13:38

Filmer med Eddie?

Post by grovsnus »

Vad jag vet så finns det mycket mer material.

Jag har dock bara sett en HEL film med Eddie, jag tror den hette Privat Pirat, han lirar dragspel och dricker bärs i början. Sen knallar han omkring ute på sin gård iförd en gammal Luleå Hockey mössa och pratar fånigt osv. Sen så har man ju sett en massa annat, men har inte en aning från vilka filmer det är.

Bland det bästa jag sett är när någon går runt med kameran hemma hos Errol under en fest och de skriker och jönsar sig, det ser så "80-tal" ut. Samt "musikvideon" till Det e gött å supa pöjka. Errol sitter vid ett bord och sjunger.

Sen har vi ju den klassiska videon till Runke Ball, när Errol har studentmössa på sig och den där äkta Eddie Meduza minen medans han sjunger.

Håller med angående det med en riktig dokumentär om Errol. Det borde fanimej finnas någon som får tummen ur arslet och plockar fram en rejäl 3-4 timmars dokumentär - MINST!

Jag tänkte på en annan grej angående detta, Errol medverkade ju i några tv-program under sin livstid, jag vet att han var med i dokusåpan Baren. Men för många år sedan(tror jag gick i högstadiet då) så var Eddie med i ett diskussionsprogram. Tror det var hos Renee. Programmet hette något liknande. Är det någon som kommer ihåg det ?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Filmer med Eddie?

Post by gammalhardrockare »

Grovsnus:
Men för många år sedan(tror jag gick i högstadiet då) så var Eddie med i ett diskussionsprogram. Tror det var hos Renee. Programmet hette något liknande. Är det någon som kommer ihåg det ?
Jag tror jag vet vilken program du menar. Det var en debatt om prostitution, om det skulle kriminaliseras eller inte. Eddie var med som "sakkunnig" och gav ett seriöst intryck. Jag minns dock inte vad han hade för åsikt om detta. Det kanske någon annan gör?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Filmer med Eddie?

Post by Långis »

Här är tvprogrammen han medverkat i:

Tv-Stockholm (1996-06-10)
Tv3 Mänskligt (
Tv3 (Baren 22-9-2000)
Tv3 Rene - Att Hitta Den Rätte (1997-02-11)

jag tror att de där filmerna finns på Direct connect, men har inte sett dem.

En dokumentär skulle sitta fint. Bodil furus dokumentär skulel ju visas i musikbyrån på svt, men de ångrade sig efter att ha sett den eftersom citat. "det var mer ett konstnärligt verk än en musikfilm och passade inte i vårt program". Jag har dock själv inte sett den heller...

Dokumentären om hans liv skulle bli oerhört intressant, tänker intervjuer med de forna klasskompisarna, vänner, familj, de som arbetat med honom. de har säkert hur mycket som helst att berätta.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Filmer med Eddie?

Post by rex »

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Filmer med Eddie?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Vilken fin film! Äkta konst och finkultur när den är som bäst. Vilken rytm i dialogen! Vilka vackra bilder! Vilken känsla för språk!
Jag är nog inte den enda som med en tår i ögat fullständigt överumplades av dramatiken och av hur Eddie liksom målar en fresk av ord över nutidens ständiga fråga - vart är vi på väg, vad vill du och hur ska vi komma dit?

Filmen får fyra kukar i motljus av fem möjliga.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Filmer med Eddie?

Post by uy »

Vi kanske borde skicka filmen till Per Bjurman. Han lär ju gilla sånt.
Skitarna ska va' lika långa i år
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Filmer med Eddie?

Post by rex »

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Filmer med Eddie?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Inte fullt så finstämd och konstnärlig som den första filmen.

Två ståkukar i motljus av fem möjliga.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Filmer med Eddie?

Post by retepnoslack »


Jag är lycklig, för jag har faktiskt "rullen": "Privat Pirat" i min ägo, signerad och allt. Jag köpte den från den klubben (hette den Sofia Music, eller onanerar jag helt i motvind) och jag tittar igenom den ofta.

Den bästa episoden är den djupblodade pjäsen om: "Kalle Bandare". En fullfjädrad tragikomisk historia, om den lilla människans kamp mot berömmelse. Lars Norén kan slänga sig i väggen (skithusväggen).

"Hos doktorn" är jäkligt kul också. När Eddie är doktor iklädd grå peruk, glasögon och en EXTREM trång skjorta och Smällfete Sigge är patient iklädd lösnäsa och svart peruk. Ho, ho, ho!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Filmer med Eddie?

Post by uy »

Klubben hette Fy Faan Club, om jag jar fattat rätt.

Vem är det som äger rättigheterna till filmerna? Det vore kul om man kunde ordna så jag fick ha dem på min hemsida så man kan ladda ner dem lagligt.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Filmer med Eddie?

Post by E-M »

ja det är sorgligt att det inte har varit någon dokumentär om eddie fast om ngn kanal nu skulle göra det så skulle dem väl ändå bara smutskasta honom ännu mer Image

Men det hade varit jätteroligt om någon gjorde en dokumäntär om hur eddie/errol verkilgen var ja menar han käcker ju varedna komiker och musiker i hela sverige det som humorprogramen gör och skämtar om idag gjorde eddie på 70-talet och nämn någon svenska artist som kunde/kan göra en platta helt själv mixa, producera, spela all instrummentn, köra, sjunga .o.s.v
Last edited by E-M on 23 Oct 2005, 17:30, edited 1 time in total.
Post Reply