Mopeder

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mopeder

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:En Tunturi super sport. Finsktillverkad moppe med PUCH motor.
Åh fan. Jag trodde inte att Finland hade någon direkt tillverkning av motorfordon.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Mopeder

Post by Eddie »

Jag körde en blå yamaha dt när det begav sig. Ibland funderar man på att köpa en moppe bara för att trimma. Alla grejer är ju så sjukt billiga om man jämför med saker till bilar.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Mopeder

Post by Jungbacka Erik »

on 08/09/2007 at 23:28:06, grr wrote:Du tar vid där jag slutade. Jag minns bara när Ljugnis enhärdigt slängde fram några sisutillverkade pansarfordon från 70-talet fula som stryk! Image [/quote]Så minns jag att jag satte in en bild på ett svensktillverkat pansarfordon av märket Volvo också Image
Image
Annars tillverkas en massa bilar i Finland: http://www.valmet-automotive.com/automo ... s/indexeng
Världens största passagerarfartyg är också byggt i Finland:
Image

Edit: Dessutom har vi Koskenkorva och en flyktingpolitik som fungerar Image
Last edited by Jungbacka Erik on 11 Aug 2007, 00:04, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Mopeder

Post by rex »

on 08/10/2007 at 20:04:56, Jungbacka Erik wrote:Edit: Dessutom har vi Koskenkorva och en flyktingpolitik som fungerar Image [/quote]

Jaha.....så fick han det sagt också.....jag noterade allt det när jag var i Helsinki i helgen,bra jobbat Finland.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Mopeder

Post by ozzman »

on 08/10/2007 at 20:04:56, Jungbacka Erik wrote: Edit: Dessutom har vi Koskenkorva och en flyktingpolitik som fungerar Image [/quote]

Onekligen har du en poäng där, det måste jag säja.
Fast ni gör för jävla odugliga telefoner Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Mopeder

Post by gammalhardrockare »

Puch Dakota är väl den moppe som jag förknippar med ungdomen. Inte för att jag hade någon moppe men i alla fall.
De blåa var ju vanligast, därför tycker jag att de få röda och gula var lite roligare.
Ovanlig modell:
http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... v%26sa%3DG

Många fina bilder på olika dakotor, en den gula finns med!
http://www.puchverkstan.se/?m=3
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Mopeder

Post by uy »

Jag får väl ta och posta en bild på mopeden jag hafde när jag var i den åldern. När mina kompisar åkte till skolan på sina nya, blänkande och trimmade mopeder så hjorde jag entré på skolgården med dennna skönhet:
http://img443.imageshack.us/img443/1558/mopedkw1.jpg
Edit: När jag körde mopeden hade den två hjul. Det andra hade pappa plockat loss för att laga en punka.

Jag hade kvar den tills i somras, då sålde min far den och köpte en äldre modell. Han tänkte till och med gå med i en klubb för veteranmopeder, men han tyckte att mopeden han köpt gick så dålig, så han sålde den till min morfar. Morfar körde flera vändor genom byn den dagen han köpte den, men sedan dess har jag inte sett av den mopeden mer.
Last edited by uy on 19 Dec 2007, 19:32, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
pelle
Helgfyllo
Posts: 132
Joined: 01 Dec 2006, 21:20
Location: USA

Mopeder

Post by pelle »

Husquarna 2petare gjorde jag vagarna osakra med i mitten pa 80talet.
fy helvete vad kul man hadde pa den tiden...stinkande 2taksolja i fickan och verktyg pa pakethallaren.
Nar jag blev 15 var det Kreidler som gallde....kasta bort 50cc motorn och hakta dit 125a motor...javlar i min lada vad det gick..anda till polisen kom och det blev olovlig korning,.,.oregistrerat fordon och andra godsaker..
Men da var moppe trakigt och det blev bil istallet..
Tur allt sadant ar preskriberat nu..
P
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Mopeder

Post by ELN »

Alla gammla mopeder med tyska/österikiska motorer är as tuffa!Jag körde själv en Puch Alabama till jag fick A1-kortet, nu vill jag ha en gammal mustang cobra eller mustacg, me kromade skärmar å tank åå med överliggande avgasrör. Å med zundappsnurran borde de gå å få bra fart på de me Image Image
Post Reply