Bästa med åttiotalet?

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Bästa med åttiotalet?

Post by rex »

on 03/02/2008 at 22:19:10, GammalHardrockare wrote:Rex:

Det är inte fel med familj, lika lite som det är rätt.
En polare till mig sade en bra sak:
"Jag har valt bort ungar, kärring och huslån. Inte för att det är något fel, jag vet bara att jag skulle tröttna lika snabbt på det som jag har tröttnat på mitt nuvarande liv".

Jag håller med honom. Jag förstår tankegången så att säga. [/quote]

Ja.....undrar om det går att få ett vettigt svar på vilket som är bäst? Jag menar,folk tycks ju alltid vilja ha det de inte har?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Bästa med åttiotalet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Det stämmer! Och när man väl har fått det man vill ha och har längtat efter, ja då vill man antingen ha mer eller också slippa/komma bort ifrån/önska att det aldrig hade hänt, att man aldrig hade åkt dit, att man aldrig hade blivit ihop med osv, osv...
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

on 03/06/2008 at 20:29:36, GammalHardrockare wrote:Ljungbacka-Erik:

Det har du rätt i, hur illa det än är så hade vi en jävla tur som var unga under åttiotalet. Det är något som ingen kan ta ifrån oss!
Vi föddes i exakt rätt tid.
[/quote]Som jag brukar säga är jag född i fel tid. Image Så nu blir jag lite avis...
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Bästa med åttiotalet?

Post by sten1972 »

Ahhhh, 80-talet. Vem minns inte Hem & Skolas försök att förbjuda den nya farliga hårdrocken med bland annat WASP & Slayer i spetsen. Det gjorde ju bara att man skaffade ännu fler pins & liknande för att sätta på sin jeansjacka.
Image
Även filmerna var bättre. Och dessutom kunde man ju hyra dom på video. Och hade man ingen egen videoapparat så kunde man ju hyra en movie-box.
Image
Och TV-spelen sen då. 8-bitars Nintendo med godbitar som Tetris, Zelda & Super Mario. Kopplade in mitt gamla till projektorn förra året och jävlar vilken grym grafik det var.
Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

Det hjälper inte att strö salt i såren Image
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Bästa med åttiotalet?

Post by sten1972 »

Det blir ju ännu roligare då.
Image
Image Image Image Image Image Image Image Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

För dig ja, för dig är det ju snarare som grädde på moset Image
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Bästa med åttiotalet?

Post by sten1972 »

Precis.
Även om jag aldrig förstått hur det kan vara gott med grädde på mos. Ska man ha räksallad till det också?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bästa med åttiotalet?

Post by E-M »

Talesättet "Som grädde på moset" brukar man väl oftast säga om det är något negativt som sker uppe på allt annat. T.ex: Jag blev rånad igår och som grädde på moset ramlade jag och slog ut en tand.

Det jag vill ha sagt är: Meningen med det är just att det inte är gott med grädde på moset Image
Last edited by E-M on 01 Oct 2008, 23:07, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

nja, jag menade mer att sten göttar sig åt andras förtret, gott på gott så att säga, skadeglädje. Å för att stärka min teori om gott på gott så tar jag det andra ordspråket: Gött mos Image Image Image Image eller Gött mos i Dingle som vi säger här i väst
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bästa med åttiotalet?

Post by E-M »

on 10/01/2008 at 23:14:20, ELN wrote:nja, jag menade mer att sten göttar sig åt andras förtret, gott på gott så att säga, skadeglädje. Å för att stärka min teori om gott på gott så tar jag det andra ordspråket: Gött mos Image Image Image Image eller Gött mos i Dingle som vi säger här i väst [/quote]

Jo det förstod jag. Men jag menar att det ska nog användas när något dåligt sker. Jag försökte snarare att ge svar på 72:ans fråga om varför man säger: "Som grädde på moset".

Trevligt att du gillar/är från västkusten. Jag själv är från västkusten eller "Bästkusten" (Tjörn, Orust och Stenungsund) som det även kallas här nere.
Last edited by E-M on 01 Oct 2008, 23:45, edited 1 time in total.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Bästa med åttiotalet?

Post by sten1972 »

Här säger vi att skadeglädje är den enda sanna glädjen.
Image
Men uttrycket "som grädde på moset" kan även användas som något positivt så du är lite ute & cyklar E-M.
Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bästa med åttiotalet?

Post by E-M »

on 10/01/2008 at 23:44:36, Sten1972 wrote:Här säger vi att skadeglädje är den enda sanna glädjen.
Image
Men uttrycket "som grädde på moset" kan även användas som något positivt så du är lite ute & cyklar E-M.
Image [/quote]

Cykla har jag inte gjort på länge men det är möjligt att jag har fel. Men man borde ju inte säga "Som grädde på moset" om något positivt eftersom det inte är gott (antar jag)Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

EM:

Jo då, jag bor allt på västkusten, Strämstad närmare bestämt, eller Uddevalla ännu närmare bestämt eftersom jag går i skola här, fast närmast bestämt så BOR jag i Strömstad i alla fall. Orustbor jag vart i kontakt med har vart "något" speciella, om man kan säga så, och de har en tendens att bråka om vem som bor på "rätt" sida Orust. Image

Sten:

Skadeglädje må vara den bästa/roligaste, men inte den ända, sanna mina ord
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Bästa med åttiotalet?

Post by sten1972 »

Där har du en poäng i.o.f.s. E-M.

Men man kan faktiskt säga "Idag fick jag alla rätt på biologiprovet och som grädde på moset fick jag knulla lärarinnan".
Image
Men om lärarinnan var skitful så kan ju grädden & moset förvandlas till nåt negativt förstås. Vi får kanske göra en doktorsavhandling på det talessättet.
Image
Last edited by sten1972 on 01 Oct 2008, 23:59, edited 1 time in total.
Post Reply