Bästa med åttiotalet?

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

on 10/01/2008 at 23:47:05, E-M wrote:Cykla har jag inte gjort på länge men det är möjligt att jag har fel. Men man borde ju inte säga "Som grädde på moset" om något positivt eftersom det inte är gott (antar jag)Image [/quote] Jag håller fast vid att det menas Gött på Gött även om man blandar olika goda saker, som Brasse bevisat" så blir det inte alltid gott. Man kan också se det som något bätte uppe på något annat, om du förståt Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bästa med åttiotalet?

Post by E-M »

on 10/01/2008 at 23:53:08, ELN wrote:EM:

Jo då, jag bor allt på västkusten, Strämstad närmare bestämt, eller Uddevalla ännu närmare bestämt eftersom jag går i skola här, fast närmast bestämt så BOR jag i Strömstad i alla fall. Orustbor jag vart i kontakt med har vart "något" speciella, om man kan säga så, och de har en tendens att bråka om vem som bor på "rätt" sida Orust. Image
[/quote]

Nej jag är inte heller mycket för varken Orust eller Tjörn – mest inavel. Sedan är man trött på deras ständiga "krig" orustbor hatar tjörnbor (eller [tjöbur] som dem så vackert kallar sig själva) och vice versa.

Jag bor i Stenungsunds kommun. I en liten förort till Stenungsund.
Last edited by E-M on 02 Oct 2008, 00:00, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bästa med åttiotalet?

Post by E-M »

on 10/01/2008 at 23:53:31, Sten1972 wrote:Där har du en poäng i.o.f.s. E-M.

Men man kan faktiskt säga "Idag fick jag alla rätt på biologiprovet och som grädde på moset fick jag knulla lärarinnan".
Image
Men om lärarinnan var skitful så kan ju grädden & moset förvandlas till nåt negativt förstås. Vi får kanske göra en doktorsavhandling på det talessättet.
Image [/quote]

Hehe ja, det hade nog behövts Image Undra hur det användes första gången någon sa det. Om det var menat som något positivt eller negativit.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

Nu mina vänerrrrr ska ni få höra hur det egentligen är. Grädde på moset är vist gott för vem sa vad för sorts mos det vaImage Här kommer ett citat på hur det ska vara:

"Med grädde på moset, menas något som är som pricken över i:et, det lilla extra eller guldkant på tillvaron. Fast egentligen menas någon som inte nöjer sig med mjölk till äppelmoset. Det är ett västsvenskt talesätt. Uttrycket har funnits sedan början av 1900-talet, och lyftes fram 1950 genom en sång med samma namn av Stikkan Andersson som hade hört uttrycket från sin mor."
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bästa med åttiotalet?

Post by E-M »

Jaha på det viset. Vad bra att vi fick klarhet i denna väldigt viktiga fråga Image

Edit: Men är det ens gott med grädde på äppelmos Image
Last edited by E-M on 02 Oct 2008, 00:02, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

Jag skulle tro att äpplemoset här var en form av dessert och kanske skiljer sig från det vi har på mackan idag. Och då skulle jag tro att Grädde istället för mjölk skulle vara pricken äver i:et. Image
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Bästa med åttiotalet?

Post by sten1972 »

Men om Stikkan Andersson lyfte fram uttrycket så har det ju lite Eddie anknytning, och då är det ju bra att vi avhandlar ämnet här.
Image
Nä nu är det minsann läggdags pöjjka. Natti natti
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

Jafan, Goder natt, åå runka lungt i natt Image Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bästa med åttiotalet?

Post by E-M »

on 10/02/2008 at 00:08:11, Sten1972 wrote:Men om Stikkan Andersson lyfte fram uttrycket så har det ju lite Eddie anknytning, och då är det ju bra att vi avhandlar ämnet här.
Image
Nä nu är det minsann läggdags pöjjka. Natti natti [/quote]

Precis det tar sig. Nu ska vi bara knyta ihop den är diskussionen med åttiotalet med.

Fast det ligger i Meduzalands historia att trådar spårar ur. Är nästan vanligare att en tråd spårar ur än att den håller sig till titlen.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

Har märkt det, får ta det här mer ingående imorgon, det skall väll gå att pussla allt på plats på nått vis. Men hur det ska gå till får vi diskutera om imorgon *gäsp* Natta Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

Här hade vi en jäkla diskussion igår men vi missade en sak, att binda det till 80-talet. HJÄLP NÅN!!!!
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

Bästa med åttiotalet?

Post by sten1972 »

Stikkan Anderson som gjorde utrycket "som grädde på moset" känt för allmänheten upptäckte ABBA som splittrades på 80-talet.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

on 10/02/2008 at 21:24:47, Sten1972 wrote:Stikkan Anderson som gjorde utrycket "som grädde på moset" känt för allmänheten upptäckte ABBA som splittrades på 80-talet. [/quote]Där har vi det! Halleluljia Image Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Bästa med åttiotalet?

Post by ELN »

Klart man har det på mackan, men funkar även på gröten Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bästa med åttiotalet?

Post by E-M »

Jag har aldrig hört talas om att man har äppelmos på smegan. Däremot går det att ha på flingor, gröt, pannkakor m.m. men inte på mackan Image. Fast det kanske är gott. Man ska ju inte förkasta något förrän man har provat det.
Post Reply