Filmtråd - Hur fungerar filmrecensenter?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Filmtråd - Hur fungerar filmrecensenter?

Post by gammalhardrockare »

Ett forum är inte komplett utan en filmtråd!
Kör igång lite lätt om min syn på några av kulturvärldens största galenpannor, filmrecensenterna.

Vem skriver de för? Inte för den vanliga människan framför TV:n, inte för den genomsnittliga biobesökaren. Populära och bra filmer får undantagslöst dåliga eller medelmåttiga recensioner.
Märkliga filmer som t ex musikaler på kantonesiska, svartvita ångestladdade filmer på polska och vidrigt tråkiga, gubbsjuka och obehagliga filmer av Ingemar Bergman som handlar om medelålders män och deras uppgörelse med sin sexualitet och liknande öser man superlativer över.
För att inte tala om tjeckiska och rumänska filmer där man "spänner dialogen i en vid båge". De får full pott med en gång!
Filmer av Woody Allen anses på fullt allvar vara humoristiska (!)

Jag har lärt mig att konsekvent undvika filmer som får höga betyg. Får de fem Plus, Getingar eller vad det nu kan vara så är det bara att besöka sin lokala filmuthyrare och jag kan garantera; där får du leta länge innan du hittar någon deprimerande Bergmanfilm med något mystiskt budskap som bara en schizofren filmstuderande kan finna underhållande eller något ryskt kostymdrama som bara en berusad kostymör på någon alternativ teater kan uppskatta.

De flesta människor ser på film för att fly vardagen en stund. De vill skratta, de vill gråta (ja inte männen förstås, vi gråter aldrig) de vill ryckas med. Kort och gott: De vill underhållas.
Film ska inte vara en lektion i psykologi, film ska vara underhållning!
Ångest, depression och sjukdom får vi nog av i våra egna liv.
Last edited by gammalhardrockare on 30 Oct 2004, 23:33, edited 1 time in total.
Post Reply