Utvandrarna o nybyggarna

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Utvandrarna o nybyggarna

Post by lumberjack »

Ett fantastiskt epos. En svensk kulturskatt. Monica Zetterlund roll som sockenhoran Ulrika är enligt mig bäst, tillsammans med Max von Sydow som Karl-Oskar. Inte att förglömma koknullaren Arvid. Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Utvandrarna o nybyggarna

Post by gammalhardrockare »

Funderar stenhårt på att köpa mästerverket. Länge sedan jag såg det men jag minns när de visade det i TV för första gången någon gång under sjuttiotalet. Det var ett jävla rabalder, de varnade "känsliga tittare" för starka scener osv.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Utvandrarna o nybyggarna

Post by overkill »

Riktiga klassiker. Har dem inspelade på VHS från TV´n sen länge men funderar på att köpa DVD-boxen. Såg den i en affär för ca. 250 kr för ett tag sen.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Utvandrarna o nybyggarna

Post by overkill »

Skaffade dessa klassiker på dvd för ett tag sen. Bägge filmerna plus en bonus-disc med interljuver och extra-material på i en box.

Jag minns förresten att dessa filmerna gick på TV som serie för en herrans massa år sedan i 30-minutersavsnitt, tror det var 96 i SVT (kanske har gått som serie förut med iof). Jag vill minnas att där fanns med en del scener som inte är med långfilmerna. Det är inte många minuter det handlar om, men kanske 15-20 min totalt per film. Minns bl.a scenen där dom lämnar hemmet, då tar Karl-Oscar i hand med sina föräldrar, vilket han inte gör på dvd´n. Så jag har fått för mig att båda filmerna ursprungligen var något längre, nån som vet nått mer om detta? Men jag kan ha fel också.
Post Reply