Onkel Kånkel = Skit

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Post Reply
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Onkel Kånkel = Skit

Post by overkill »

Nån här som gillar denna "gruppen" eller vad man nu ska kalla dem. Tyvärr så buntas ju Eddie ofta ihop med nämnda klåpare. Många förusätter ju att om man gillar Eddie så gillar man aoutomatiskt Onkel Kånkel. Jag hört en del med dem och det var helt sanslöst superdåligt. Totalt humorbefriat helt utan nån som helst humor eller ens hyffsade melodier. Verkar som att dom bara lyssnat på Eddie, kanske Svullo och liknande och sen försökt kopiera, fast ibland ännu råare. Men det hjälper inte med bara fula ord, det måste göras med en viss finess för att det ska bli bra.
Inte ens lite bra, och inte nått nyskapande heller.

Jag tycker hur som helst att det är lite synd att Eddie förväxlas med idioter, och som dessutom tror att Eddie bara har gjort fånerier.
Last edited by overkill on 11 Oct 2007, 20:36, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Onkel Kånkel = Skit

Post by Långis »

Jo, det är synd att Onkel oftast buntas ihop med Eddie, förstår inte varför egentligen då det är ljusår dem emellan.

Att de skulle kopierat Eddie stämmer nog inte. De slog igenom ungefär samtidigt. Onkel blev först känd för allmänheten 1981 då de medverkade på skivan "Svenska Tonårsgrupper". Hans (för det är egentligen bara en person bakom) humor är ju befriad från allt som kan uppfattas som ett budskap eller mening.
Syftet är nog snarare att uppröra, samt att spränga vallar. De tillhör ju jenren "Könsrock" och den jenren är långt ifrån Eddie.
Lyssnade mer på dem som yngre men kan hålla med om att de inte är särskilt bra.
Last edited by Långis on 11 Oct 2007, 21:19, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Onkel Kånkel = Skit

Post by overkill »

Hade ingen aning om att "dom" har funnits så länge, sen 81 redan. Jag trodde att dom kanske var från början av 90-talet eller nått sånt.
Men han lär ju säkert ha lyssnat en del på Eddie, så en viss inspiration kommer säkerligen därifrån (om än inte allt).

Delar av Eddie´s repetoar skulle jag klassa som "Könsrock" i alla fall, men långt ifrån allt.
Men det är svårt att hitta egna namn och fack för alla stilar m.m. och det känns rätt meningslöst också. Vad nånting kallas är egentligen totalt ointressant(för mig i alla fall) så länge man gillar det.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Onkel Kånkel = Skit

Post by E-M »

Nej det är ingenting jag lyssnar på och, som ni också har nämnt, så förknippas ju Eddie ofta med Onkel Kånkel, tyvärr.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Onkel Kånkel = Skit

Post by wiking »

Ett par roliga låtar tycker jag dom har gjort, men dom kan inte jämföras med Eddie. Jag menar, bara lyssna på ett par låtar av Eddie och ett par av Kånkel, det är ju ljusår musikaliskt. Inte bara musikaliskt förstås utan texter och….. ja, allt.
Dom ligger inte i samma kategori helt enkelt, ojämförbara.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Onkel Kånkel = Skit

Post by Eddie »

Onkel kånkel har någon bra låt, men det mesta är skit och dynga.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Onkel Kånkel = Skit

Post by retepnoslack »

Jag har faktiskt en samlingsskiva med "Onkel Kånkel". Den heter: "Onkel Kånkels underbara värld". Det är mest mina vänner, som vill höra på den, när jag har fest och det. Själv tycker jag väl inte om den så värst mycket. Ärligt talat, kommer jag inte ens ihåg, vart jag köpte den. Det var i en "Second Hand-affär" i alla fall, då den är rätt misshandlad och fyra utav spåren kan man inte lyssna på alls.

En sak får mej däremot, att skratta vansinnigt varenda gång. Det är följande repliker:

(Skånsk man): Du hade åsså pinnen i munnen, när du ringde till människorna?

(Man med pinne i munnen): Jeaaaa, de sa fja allting det.

(Skånsk man): Det GÅR åsså å PRATA med den i mun?

(Man med pinne i munnen): Jaoooou (Samt något obegripligt.) Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Onkel Kånkel = Skit

Post by retepnoslack »

Eh...Förresten, hur hamnade det här ämnet i den HÄR kategorin? Image
meduzashantlangare
Glad amatör
Posts: 14
Joined: 02 Oct 2007, 03:38

Onkel Kånkel = Skit

Post by meduzashantlangare »

Skivan Onkel Kånkels underbara värld Är det bästa onkel kånkel har gjort..Med klassiker som Cp Åke. Jag har festat i hop med mannen bakom Onkel Kånkel en gång och fick veta att han är ett jättefans av Eddie Meduza. Men att för den delen så är inte Onkel Kånkel någon efterapning av Eddie Meduza. Visst har eddie meduza en hel del könsrockslåtar men det finns ju mkt mera som handlar om annat.

Onkel Kånkel är ett band som finns för att provocera. Dom sjunger om saker som igentligen är förbjudet o sjunga om. Likaså är det med ett annat kalmar band vid namn Snorleifs. Det är inget band föressten för det är bara en person. Men snorleifs är ändå närmare Eddie meduza för det är musikaliskt mkt bättre. Onkel kånkel låter illa som fan...Förutom just Onkel Kånkels underbara värld för på den skivan så la dom ner lite energi bakom låtarna. Och hittade faktiskt lite humor här o där...
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Onkel Kånkel = Skit

Post by uy »

RetepNoslack wrote:Eh...Förresten, hur hamnade det här ämnet i den HÄR kategorin? Image
Jo, det var om hur Eddie Meduza tyvärr buntas ihop med Onkel Kånkel. Själv så har jag endast hört någon enstaka låt,. Den var rätt kul, men som sagt, det är inte alls på lika hög nivå som Eddies musik.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Onkel Kånkel = Skit

Post by retepnoslack »

Okej, "Jag såg tomten suga pappa inatt" får jag väl erkänna, att jag tycker är ganska så rejält kul, också. Image
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Onkel Kånkel = Skit

Post by raggarjojje »

Onkel Kånkel han gör ganska så roliga låtar. Men det är stor skilnad på Onkel Kånkel och Eddie Meduza. Men vaför Onkel och Eddie buntas ihop är väl för att folk har hört någon snuskig Eddie låt och sedan tror att Eddie bara gör snuskiga låtar. Samma sak med Johnny Bode han har gjort många seriösa låtar och några snuskiga sedan så förknippas han med Onkel Kånkel och andra könsrockare.
m4goo2
Glad amatör
Posts: 2
Joined: 21 Oct 2007, 04:34

Onkel Kånkel = Skit

Post by m4goo2 »

RetepNoslack wrote:Okej, "Jag såg tomten suga pappa inatt" får jag väl erkänna, att jag tycker är ganska så rejält kul, också. Image
Den är däremot bra.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Onkel Kånkel = Skit

Post by overkill »

Självklart så ser jag den givna kopplingen mellan Eddie och Onkel Kånkel. Folk ser/hör dom runda orden och tänker, gillar man det ena så gillar man det andra också.

Vad folk däremot INTE fattar, är att Eddie gör det circa en miljard gånger bättre, och att han dessutom gör annan musik och sketcher som inte har ett smack med könsorgan eller fula ord att göra. Dessutom är ju bara ca. hälften, eller kanske knappt hälften snarare, av Eddie´s katalog s.k. buskis.
Idioter! Image

Nog för att jag älskar Eddie´s buskis, men det är mera sättet han gör det på, snarare än innehållet (även om båda är viktiga förstås).
Last edited by overkill on 21 Oct 2007, 21:16, edited 1 time in total.
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Onkel Kånkel = Skit

Post by raggarjojje »

meduzashantlangare wrote:Jag har festat i hop med mannen bakom Onkel Kånkel en gång och fick veta att han är ett jättefans av Eddie Meduza.
Sa han vad han hette? Det går rykten om att han heter Håkan Florå och bor i Farsta. Vet du om det är sant?
Post Reply