Låt från en riktigt tidig kassett

Diskutera Låtarna
swex
Glad amatör
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2007, 16:54

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by swex »

on 03/19/2008 at 00:59:29, Långpanna wrote:När jag läser texten får jag denna melodi i hodet (har trixat och fixat med ett musikprogram)

www.luftkaffe.se/krafs/lat.wav

Jag är nästan helt säker på att den låt som menas har den här melodin.... Eller så är jag helt galet ute. Nån som känne rigen den? [/quote]

Sorry, fel melodi Image
Jag ska försöka plocka ut låten på gitarr senare ikväll (ska bara fyllna till ordentligt först), så återkommer jag med noter eller nåt' liknande tjafs.

På samma band fanns även en sketch där Eddie förmodligen är duktigt packad, med tanke på hans sluddrande. Sketchen gick ungefär så här:

- Ursäkta mig, var är vägen till Image?-kompani?
- Röövhaus! (tror jag han säger)
- VA?!
- Röövhaus!
- Vad menar ni med Röövhaus?!
- Röövhaus!
- Men ni kan väl inte bara säga Röövhaus, Röövhaus hela tiden!?
- Röövhaus!

och så fortsätter det ett tag. Även denna hörde jag runt 80-81 nån gång, så nyare än så är det inte. Är det någon som känner igen den sketchen, eller tidigare nämnda låtar?

swex
Glad amatör
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2007, 16:54

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by swex »

Okej, jag kör väl vidare med ännu en "mystisk" låt från samma band. Antar att den heter "Kuken Står" eftersom det upprepas oräkneliga gånger. Låten är en vanlig sk. blues tolva som spelas på akustisk gitarr i ganska raskt tempo. Texten går ungefär så här:

Kuken står
Kuken står
Kuken står
Kuken står
jag säger det att Kuken står
ja, Kuken står

Kuken står på alla negerbarn i Oklahoma
Kuken står på alla fäder på Grönland

Kuken står
Kuken står
Kuken står
Kuken står
jag säger det att Kuken står
ja, Kuken står


Hoppas att någon känner igen den här eller något av det andra jag frågat om. Blir snart tokig på riktigt och börjar slå sönder inredningen, så att det dånar som ett kanonskott hemma i köket! Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by Långis »

on 04/02/2008 at 02:03:11, swex wrote:Okej, jag kör väl vidare med ännu en "mystisk" låt från samma band. Antar att den heter "Kuken Står" eftersom det upprepas oräkneliga gånger. Låten är en vanlig sk. blues tolva som spelas på akustisk gitarr i ganska raskt tempo. Texten går ungefär så här: [/quote]

Japp, den däremot känns igen rätt rejält väl. Den heter (inte helt överraskande) "Kuken Står" och finns med på "Jag blir aldrig riktigt vuxen jag"

Edit: Däremot är det inte någon akustisk gitarr på den.. vad i helsike är det för nåt du har hört egentligen? Jag blir så uppspelt så jag tror jag ska runka lite...

Finns det nån möjlighet att du kan luska ut varifrån detta band kommer?
Last edited by Långis on 02 Apr 2008, 04:32, edited 1 time in total.
swex
Glad amatör
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2007, 16:54

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by swex »

on 04/02/2008 at 04:22:44, Långpanna wrote:Däremot är det inte någon akustisk gitarr på den [/quote]

Det stämmer! Jag kom på det efter att jag gått och lagt mig igår.
Det som däremot inte verkar stämma är att "Jag Blir Aldrig Riktigt Vuxen" är från 1987 och (som jag minns det) hörde jag denna låten runt 1981-82. Fast det har ju runnit en del sprit genom hjärnan under åren, så jag minns kanske fel... Image
De andra låtarna som jag frågat om tidigare verkar vara en svårare nöt att knäcka. Min bror lånade och kopierade dessa banden av en kompis i början på 80-talet, sen kopierade jag kopiorna, så kvaliteten var väl inte den bästa. Synd att man blivit av med banden! Image
Ska försöka höra med min bror om han minns vem han lånade banden av, fast det har ju runnit en del sprit genom hans hjärna med... Image
Last edited by swex on 02 Apr 2008, 12:18, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by overkill »

Det verkar i vilket fall inte vara nått officiellt band som du hade en gång i tiden. Men men har ju hört ibland att Eddie gav ibland bort grejer till folk som hälsade på honom, folk han kände lite halvt osv. Det är ju på så vis en del outgivet spridits. Så min gissning är att detta bandet helt enkelt var ett band med diverse demos och outgivet som har förökat sig.

Hör gärna av dig om du, mot all förmodan skulle få tag i bandet.
swex
Glad amatör
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2007, 16:54

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by swex »

Ja, det verkar nästan som att det handlar om outgivet material. Borde vara en raritet av oanade proportioner.
Jag har nu letat igenom runt 150 gamla kassettband och hittat 16 st utan anteckningar, så jag ska gå igenom dom och kolla om det kanske kan innehålla det jag söker. To be continued...
swex
Glad amatör
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2007, 16:54

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by swex »

Som en liten ledtråd kan nämnas att tidigare nämnda låt om "böga farsan" och "knulla morsan" går i ungefär samma tempo som "Kuken står". Han sjunger med ganska mörk och grov röst och spelar enbart elgitarr, i ungefär sama stil som i "Kuken står".
MeduzaRaggarn
Glad amatör
Posts: 20
Joined: 15 Nov 2007, 12:13
Location: Norsjö, Västerbotten

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by MeduzaRaggarn »

menar du låten hallå där jag protesterar eller vad den heter. de är bara gitarr sen i börja sjunger han jag vill knulla min mor. sen böga min far och sånt ?? sen är de nån som säger "hallå jag protesterar" typ
swex
Glad amatör
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2007, 16:54

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by swex »

Nix, inget protesterande, bara sång och elgitarr, precis som i "Kuken Står".
Jag snackade med min exfru idag och frågade henne om hon kom ihåg dessa låtarna som jag spelade för många år sedan. Hon mindes allihop när jag började nynna på dom, och sa att jag mindes texterna rätt. Jag ska snacka med min bror och höra med honom om vem de där fördömda banden kommer ifrån.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by ELN »

Jag vill veta va de är för låtar du hört!
swex
Glad amatör
Posts: 26
Joined: 07 Apr 2007, 16:54

Låt från en riktigt tidig kassett

Post by swex »

Snackade med min brorsa häromdagen angående låtarna som ingen annan tycks ha hört. Naturligtvis hade han inte kvar bandet! Det var en kompis till honom som hade sökt upp Errol när han bodde i Nyvång och vid det tillfället fått bandet i fråga. Min brorsa umgås inte med den här snubben längre och har ingen aning om var han bor nu för tiden, så jag antar att vi aldrig kommer att få veta mer. It lives now, only in my memory...
Post Reply