Politiskt inkorrekt?

Diskutera Eddie Meduzas texter
Post Reply
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Politiskt inkorrekt?

Post by E-M »

Jag vet inte vilka han röstade på, för han tyckte inte att det fanns något parti som var vettigt. Men läste någonstans (vet inte runt vilket år det var) att han tänkte rösta på Affe (Kristdemokraterna). Eddie tyckte att han hade konstiga ideér om abort men han verkade någorlunda vettig eller hur det var. Någon annan kanske kommer ihåg hur det var?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Politiskt inkorrekt?

Post by E-M »

Förresten hur menar du att texterna talar emot sig själva?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Politiskt inkorrekt?

Post by Långis »

nja, det var ju angaende ironin han sa sa, inte att de sa emot sig sjalva, men det var kanske det du menade?
Last edited by Långis on 09 Apr 2006, 22:41, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Politiskt inkorrekt?

Post by uy »

I någon intervju sades det att han röstat på ett parti (minns inte riktigt, var det Folkpartiet?) för att det var det minst dåliga partiet.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Politiskt inkorrekt?

Post by E-M »

Eddie trodde nog aldrig att folk skulle ta dom ironsika låtarna på allvar i början. Som han säger i intervjun med Bodil Furu: "-....Dom låtarna är ju så uppenbart ironiska att en 5 årig mongoloid ska förstå dom, och när folkvalda politiker inte förstår dom så blir man nejjj puhhh ja orkar inte".

Ta t.ex. Fruntimmer sa en ha å knulla mé, där märker man ju hur han helt improviserat rabblar upp en massa "fördommar" om kvinnor. Det sorgliga är ju att folk tar den låten på allvar istället för att se ironin i den. För gör man det så blir den genast väldigt komisk.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Politiskt inkorrekt?

Post by ELN »

I "Göran Person I Mitt Rövhål" säger ha ju att "de han valt, nobbar han totalt" alltså sossarna, men ja har ingen aning om det ligger den minsta sanning i det... Image
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Politiskt inkorrekt?

Post by wiking »

Visst ligger det en massa saning i det.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Politiskt inkorrekt?

Post by ELN »

de gör de?
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Politiskt inkorrekt?

Post by overkill »

Läste i nån annan tråd här om samma ämne att Eddie påstod sig vara moderat, eller i alla fall så röstade han på dem nån/några gånger som jag förstod det.
Var kommer denna uppgiften från början tro?

Kul om det stämmer då jag misstänker att de flesta av Eddie´s fanskara antagligen är röd-röstande (en majoritet i alla fall). Blir nog lagom sura om dem visste att deras idol var "Borgarjävel" - som enligt "dom röda", har som enda mål "att göra dom rika rikare och dom fattiga fattigare", lite förenklat. Image Image

Men som redan påpekats så tror inte jag heller att Eddie trodde på nått parti fullt ut och höll med dem i allting. Han verkade väldigt kritisk mot politik i största allmänhet men tyckte nog att det fanns bra grejer hos alla partier, mer eller mindre. Han var nog kort sagt splittrad i denna frågan.
Last edited by overkill on 08 Jun 2008, 22:09, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Politiskt inkorrekt?

Post by Långis »

Eddie sade väl nån gång att Kristdemokraterna var det enda alternativ han kunde tänka sig att rösta på. Mig gör det inte så mycket om han var borgarbracka. Även solen har sina fläckar och det är musiken som är det intressanta.

Den politik han stod för går heller inte igenom särskilt mycket i hans texter. De är inte partipolitiska på det sättet. Hans åsikter var snarare nånstans mittemellan och kan accepteras av båda sidor.

Hans politiska åsikter stör lika lite som hans religiösa. Jag är ateist sedan många år tillbaka och har aldrig ens tänkt tanken att kritisera honom för hans val. Det är inte människorna det är fel på - det är åsikterna.
Last edited by Långis on 08 Jun 2008, 22:51, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Politiskt inkorrekt?

Post by overkill »

Nej, jag tycker inte heller att hans åsikter lyser igenom särskilt mycket, förutom att han verkade avsky socialdemokratin och Göran Persson.
Men hans texter är ibland svårtolkade också. Han sjöng ju ofta OM alla möjliga saker, men avslöjade inte alltid sin egen åsikt. Dvs han sa som det var utan att alltid säga vad han själv tyckte. Han hade verkligen förmågan att sätta fingret på saker och ting men sa som sagt inte alltid sin egen åsikt. Som ett sätt att belysa och lyfta fram, och ibland driva med dem. Han gillade att driva med folk och deras åsikter.
Men ibland framgår det väl ganska tydligt vad han tyckte också.

Men sen är ju det mindre viktigt också vad han tyckte om politik, alla får tycka vad dom vill. Musiken är det viktiga och långt ifrån alla låtar handlar ju överhuvudtaget inte om politik alls. Utan bara ett fåtal totalt sett.
Post Reply