Jag använder i princip aldrig tillmälen i debatter, men ibland hittar man inte de rätta orden för att beskriva hur jag menar. Det kan kanske uppfattas som tillmälen men detta är inte avsiktligt. Tror du det är det bara att beklaga att budskapet inte går hem.
och Ja, du har missat viktiga bitar i hela den här debatten - annars hade jag aldrig fortsatt att ifrågasätta och debattera dina generaliserande påståenden utan gråzoner och mellanskikt.
Jag håller ju med dig i stora stycken och har gjort så från början - men vissa uppfattningar och generaliseringar delar jag inte. Det är i vilket fall ett intressant ämne.
"Konsumenter är naturligtvis ingen homogen massa, men du måste ta hänsyn till vilka de stora skivbolagen riktar sig till då det är där de stora pengarna och satsningarna finns, och framförallt förstå att skivbranschen är i kris. Skivbolagens egna förklaringar är illegal nedladdning. Den största anledningen till detta är ny teknik, och där har skivbolagen inte kunnat hänga med i samma takt som konsumenterna. Nu har de äntligen förstått detta då det satsats mer på det området de senaste åren."
Jag har aldrig ifrågasatt något av detta så jag vet inte vad du är ute efter egentligen. Läs mina inlägg och innebörden av dem nogrannare så fattar du (förhoppningsvis) vad jag är ute efter. Jag menar bara att man kan inte dra enkelt dra A L L A över en kam, vilket du gör hela tiden från 1:a inlägget i denna tråden.
"Itunes är ett exempel där unga i dag skaffar sin musik och vare sig du vill det eller inte så har du för länge sedan passerat den ålder som skivbolagen intresserar sig för. Du är helt enkelt inte intresserad av den typen av musik som drar till sig de stora pengarna. Vi tillhör inte målgruppen längre vilket i förlängningen betyder att det medie musik ges ut på anpassas till det publiken vill ha."
Du har säkert rätt om de unga men hur vet du att det är så om andra målgrupper? Har du nån källa till detta (gärna från skivbolagen) eller är det bara en gissning?
I vilket fall så står ju garanterat inte de unga för 100 % av omsättningen. Men kanske minst 50 % eller mer. Det är som sagt inte bara unga som konsumerar musik även om de är, och alltid har varit historiskt, en stor målgrupp.
Skivbolagen vill ju åt de största målgrupperna där de stora pengara finns, så är det ju för alla företag och jag ser inget konstigt eller felaktigt i det. och vill ungdomen ha digitalt, är det det de satsar mest på, om än lite sent som du själv var inne på. Bara naturligt att det blir så. Men det utesluter inte andra målgrupper eller marknader bara för att man satsar större på en annan.
Sedan bör man inte glömma att bara för att kanske 95 % av dagens unga köper digitalt finns det de som köper CD´s med även om de är i minoritet. En del unga ser faktiskt ett värde i att kunna äga en fysisk skiva även om du inte verkar vilja inse det. Återigen, man ska inte dra alla över en kam. Ur företagens synvinkel är alla kunder bra kunder, oavsett vad de handlar.
I vilket fall så är kunderna över 25 och uppåt inte så intresserade av filer och denna målgruppen är fortfarande väldigt stor. Varken jag eller du har några vettiga siffror, men att tro att denna målgruppen är så liten som du påstår så har du tyvärr för dålig koll. Det är bara att titta in i en valfri mataffär t.ex som oftast har en hel del skivor, vilka är det som handlar? Medelåldern skulle jag säga.
"Enligt de siffror jag presenterade tidigare har skivbolagens inkomster snarare ökat med 0,05% trots en minskad fysisk skivförsäljning, helt i motsats till ditt påstående. Här ligger nedladdningen av laglig musik för ökningen. Så skivförsäljningen har minskat, men inte intresset för musik, vilket indikerar att CD-skivan har nått sitt bäst före-datum."
Jag har inte förnekat dessa siffrorna heller, jag konstaterade bara att försäljningen har gått ner under en lång tid, om den sen har ökat eller minskat nått år är inte relevant. Det är bara att gratulera till ökningen. och återigen, jag har inte heller förnekat att digitala alternativ ökar och står för både ökningen och huvudinkomsten, och att det är den största målgruppen. Men det är inte den enda målgruppen oavsett vad du eller nån annan påstår.
Bäst före datumet för CD skivan kanske är nått, men det är inte samma sak som att den är helt död & begraven om ex antal år. Men spelat ut in sin stora roll har den ju mer eller mindre redan gjort, jag har inte förnekat det heller.
"Men hur man än vrider och vänder på det så kommer vi aldrig tillhöra den målgrupp som göder skivbolagen.
I en intervju i DN om cd-skivans framtid säger Mattias Lövkvist på indiebolaget Hybris:
- Det kommer kanske att finnas en del entusiaster kvar, men inte tillräckligt många för att bära upp en hel bransch. Det tog två år för vinylskivan att bli helt passé. Så fort folk börjar köpa mp3-stereor och detta blir det normala, försvinner cd:n.
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/cd-s ... sta-versen
Jag är alltså inte ensam om denna ståndpunkt, utan delar den med ett flertal skivbolag samt en hel del artister som nu till och med helt slutat ge ut sin musik på CD."
CD-Skivans, liksom alla fysiska format (Vinyl, DVD etc) gödnings-dagar är nog förbi men det återigen inte samma sak som att den försvinner helt. Den kommer alltid att stå för en viss % av försäljningen och dessa så kallade experter har haft fel förut så man ska inte ta dessa anlyserna bokstavligt. De kanske stämmer någorlunda nu, men framtiden kan ingen med säkerhet veta nått om nu. Vi kan bara gissa, och vi (vanliga svenssons, branchfolk och artister/musiker etc) har gissat fel flera gånger förut.
Vem kunde tro under CD-Skivans Guldålder, på mitten av 90-talet, att mp3-filer, som då var ett nytt påfund kunnat bli så stort som det är idag? Svar: Ingen, eller möjligen ett fåtal som tidigt såg framtidens möjligheter med datorer och internet men inte ens de kunde veta säkert hur det skulle bli. Vem kunde tro på Vinylskivans glansdagar, på 80-talet, när CD-skivorna började komma i små upplagor som då bara köptes av hifi-nördar, ett antal år senare skulle slå ut vinylen så gott som helt? Svar: ingen, allra minst skivbolagen.
och hur många trodde på CDns storhetstid, när så gott som inga LP´s släpptes, att den (vinylskivan alltså) skulle få en renessans på 2000-talet, en vinyl-boom som sen dess bara har växt och växt. Några massupplagor är det naturligtvis inte tal om men ingen kunde ana på 90-talet att nån skulle tänka tanken att pressa upp vinyler igen. Även intresset för beganade vinyler har fått ett stort uppsving i och med detta. och därmed har försäljningen av skivspelare också ökat, på 90-talet var det nästan omöjligt att hitta nån eftersom få bemödade sig med att tillverka dem. Vinylskivor såldes ju inte nya och ville man ha en spelare fick man leta på loppisar och liknande. Ingen kunde ana detta heller.
Tänka sig, vad alla så kallade experter, samtliga självutnämnda naturligtvis, kunde ha så fel. Tänka sig. Så kan det gå...
Dessa gissningar, uttalanden och prognoser är just bara vad det låter som, inget annat. Framtiden får avgöra hur det blir.
Jag har en känsla av att dagens unga så småningom upptäcker baksidan med digitala filer - att den är komprimerad och låter kanske bra i mp3-spelaren men sämre i en bra stereo. Detta tänker man inte på som ung kanske och fördelarna överväger säkert ändå i deras ögon & öron. Men ändå, jag har en känsla av nån form av baksmälla kommer att komma nån gång, såvida man inte börjar mer med okomprimerade format, men än så länge är det väl bara mp3 och wma som gäller.
Än så länge är det väl bara ljudnördarna som bryr sig om detta men jag tror det kommer att komma mer och mer om ex antal år.
"Där styrks min tes om att intresset för musik inte har minskat nämnvärt, utan tvärt om har ökat"
Jag har nog mer tänkt att musikintresset har varit konstant (dvs inte minskat i alla fall) men på olika sätt.
Idag skapas ju musik delvis på andra sätt jämfört med förr. Inte bara, men delvis.
Men att dömma av försäljningen, oavsett format, så har den minskat sakta ganska stadigt sen slutet av 70-talet, så att dömma av det har intresset minskat. Enstaka mindre ökningar eller minskningar säger ingenting, det är den längre kurvan som är intressant. Jag tror som sagt det hänger ihop med att nyare artister inte håller samma mått som de äldre, överlag.
"Men det är mycket möjligt att CD-skivan lever om tio år. Vi som vuxit upp med en fysisk produkt kommer fortsätta vilja ha den. Frågan är bara om vi är tillräckligt köpstarka för att hålla igång hela branchen."
CD-Skivan lever garanterat om jag får gissa (och ja, mina gissningar är just bara just gissningar precis som alla andras är) om både 10 och 100 år. Även om den dör ut kan det bli nån form av renessans senare som det blev med vinylen. Eftersom CD´s är billiga (i motsats till vinylen) att tillverka så gör det ju ingenting även om ganska få köper den - bolagen tjänar ändå lite på dem. Har för mig att en CD kostar runt 10 spänn med allt (omslag, fodral etc) att göra, och de säljs för mellan 50 - 150 kr. Så lönsamheten finns ju garanterat i någon mån.
"Vi blir trots allt bara äldre medan den nya generationen som är uppfödd på mp3 kommer fortsätta konsumera digitala filer"
Detta är bara en gissning, ett antagande, lika god som nån annans. Kanske har du rätt, kanske inte. Vi vet inte hur dagens unga resonerar om ett antal år. En vacker dag kanske de har tröttnat på allt vad datorer, iPads, och mp3´s heter och vill äga fysiska saker istället för filer. Vem vet? Ingen, naturligtvis.