Jimi Hendrix tolkningar av Bob Dylan

Diskutera musik i alla former i detta forum
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Jimi Hendrix tolkningar av Bob Dylan

Post by Evert Meduza »

Den enda låten som Jimi Hendrix har tolkat av Bob Dylan som jag känner till är "All along the watchtower" som jag hittade via filmen "Watchmen".

Jimi Hendrix gör en jävligt bra tolkning av låten och tänkte därför kolla om någon vet om Jimi hendrix har tolkat fler låtar av Bob Dylan Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Jimi Hendrix tolkningar av Bob Dylan

Post by overkill »

Jag känner bara till den låten du nämner, han kan ju dock ha kört nån mer live då han ofta spelade alla möjliga covers live.

Men i studioversion finns nog bara denna, som finns på Electric Ladyland albumet. Riktigt bra artist för övrigt som lämnade in alledes, alledes för tidigt Image
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Jimi Hendrix tolkningar av Bob Dylan

Post by Evert Meduza »

Overkill wrote:Jag känner bara till den låten du nämner, han kan ju dock ha kört nån mer live då han ofta spelade alla möjliga covers live.

Men i studioversion finns nog bara denna, som finns på Electric Ladyland albumet. Riktigt bra artist för övrigt som lämnade in alledes, alledes för tidigt Image
Sant, alltid synd när en stor stjärna lämnar världen, särskilt när man är så ung som han var.
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Jimi Hendrix tolkningar av Bob Dylan

Post by overkill »

Upptäckte nyligen att det finns en live-version av Dylan´s Like A Rolling Stone med Hendrix, framförd på Monterey Pop Festivalen 1967. Hela giget där låten finns med släpptes postumt på 80-talet. Bra version!
Vet inte om albumet finns på CD idag men det finns i alla fall att ladda ner om man letar lite.

Även The Rolling Stones har, passande nog, också gjort bra version av denna klassiska Dylan-låten.
Post Reply