Hårdrockarn får virus.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårdrockarn får virus.

Post by gammalhardrockare »

Den nya tekniken hatar mig och den vet var jag bor!

Har ni någon erfarenhet av virusattacker på era datorer? Berätta! Sådana historier kan nämligen be upphov till en hel del skratt.

För fem år sedan så bestämde jag mig för att bli en modern människa och inhandlade en dator med komplett Officeprogram och hela baletten.
Jag åkte och hämtade min dator, kom hem och packade med varsamhet upp alla komponenter och mystiska kablar, kontakter, klämmor, CD-skivor och fan och hans skruvdragare.
Det här skulle inte bli lätt att få ihop. Ju fler kontakter jag kopplade ihop, ju fler kablar och anslutningar tillkom. Kablar föder kablar och anslutningar kräver fler anslutningar osv. Elektroniska komponenter har en förmåga att föröka sig i rasande takt och det gäller att vara hård och bestämd, att säga stopp i tid helt enkelt.

Till slut - efter flera raseriutbrott - så stod i alla fall datorn på bordet och tronade. Nu var det dags för installation av ADSL-modem. Jag följde instruktionerna till punkt och pricka och allt verkade flyta på i positiv riktning. Dags att ge sig ut på internet! Klickade på "anslut", då ringer plötsligt min hemtelefon. Svarar men hör bara knaster och sus. På något vis har jag kopplat runt hela jävla systemet och ringer upp mig själv med datorn. En bedrift bara någon med ett totalt tekniskt ointresse kan lyckas med. Bara att börja om från början.
Efter en hel del huvudbry och översättning av manualer på en mystisk engelska så är jag beredd att försöka koppla upp mig igen. Kommer ut på nätet men nu är min telefonförbindelse helt borta. Telefonen är stendöd. Känner hur det börjar bulta i tinningarna av ilska. Nu börjar det kännas personligt...

Bara att börja om från början igen. Startar med att slänga ut manualerna för internetanslutning och ADSL-modem från balkongen. Börjar sticka in kontakter lite här och där på måfå, bläddrar lite i programmen, klickar lite här och där, försöker ansluta och "resettar" hela jävla maskinen istället. "Du har gjort en förbjuden åtgärd" och så WHOOMP! Hela skärmen blir kolsvart förutom en blinkande markör uppe i ena hörnet.

Ominstallerar alla program med positivt resultat och bestämmer mig sedan för att försöka installera den förbannade ADSL-uppkopplingen igen. Upptäcker att jag behöver andvändarnamn och lösenord, koder som naturligtvis fanns uppskrivna på de manualer och beskrivningar som jag nyss kastat ut från min balkong. Bara att gå ut på gården i kvällsmörkret och leta med ficklampa. Hittade dem längst in i en taggig berberishäck.
Vid det här laget är jag ordentligt upprörd, för att inte säga förbannad. Nu tänkte jag inte ta mer skit från datorn!
Vis av mitt misstag så låter jag inte längre min egen kreativitet råda när jag ska försöka koppla upp mig. Nu följer jag anvisningarna i instruktionsboken och manualen till punkt och pricka. Förstår inte vad jag håller på med men till slut så är alla sladdar och kontakter där de ska vara, i alla fall enligt instruktionsboken.
Kopplar upp mig igen. Allt fungerar tillfredsställande!

Nu följer några år av lycka. Jag skriver som en galning, besöker forum, umgås med trevliga människor och allt är frid och fröjd. Ingen lycka varar dock för evigt.
Först så börjar uppkopplingen krångla. Startsidan ändrar sig av sig självt så jag kan inte logga in utan att först gå till Egenskaper och skriva i korrekt startsida. Sådär håller det på hela tiden. Istället för Telias uppkopplingssida så dyker det ideligen upp nya skumma porrsiter. Lycka till att försöka koppla upp sig mot nätet mot en sådan sida!
Krånglet fortsätter.
Jag "halkar ur" uppkopplingen när jag är ute på nätet, skärmen blir helt svart och så WHOOOMP! Jag måste ringa Telia för support varenda gång jag surfar.

Det blir värre.

Datorn börjar helt plötsligt gå oerhört trögt. T o m muspilen börjar bli seg och ryckigt när jag för den över skärmen. Det tar flera minuter att ladda upp en ny sida osv.

Det blir ännu värre.

Det dyker upp adresser till porrsiter under Mina Favoriter, det lägger upp sig massor med ikoner och genvägar på mitt skrivbord som går till den ena sjukare porrsiten efter den andra och hela mitt operativsystem verkar genomgå någon märklig metamorfos, allt börjar gå i rosa nyanser.

Slutet för mitt surfande börjar närma sig.

Det sprutar upp pop-upfönster med märkliga budskap på engelska. Kvinnor på andra sidan jordklotet med namn som Tracy, May och Jennifer vill av någon anledning att jag ska sätta på dem så gardinerna fladdrar och datorn hänger sig ideligen. Det dyker upp fönster med meddelanden om att fil si och så saknas så fort jag startar om datorn, det är Winexe dit och Winlogo hit.

Till slut säckar datorn fullständigt, inte ens det enklaste ordbehandlingsprogrammet fungerar. Det är fördröjning, varje tecken tar flera sekunder på sig innan det landar vilket omöjligör varje form av skrivande. Känns som att skriva i jello.
Kontaktar en datorhandlare nära mig och får reda på att jag är en idiot som inte har använt vare sig virusprogram eller brandvägg. Eftersom jag är en hårding som aldrig använt cykelhjälm eller bilbälte så har jag även förkastat varenda skydd man kan tänkas använda sig utav för att surfa säkert. Brandvägg och virusprogram är för töntar och manlig dagispersonal.

Vill dock rädda min dator och omprövar min tidigare inställning. Köper ett virusprogram av nämna datorhandlare. Försöker installera programmet men datorn stöter det ifrån sig, den går inte ens igång. Står bara och småtuggar halvvägs genom startprocessen.
Försöker ta ut CD-skivan igen men datorhelvetet vägrar att lämna den ifrån sig. Luckan öppnas helt enkelt inte. Har dock vana av gamla krånglande bilbandspelare och tar en stor skruvmejsel och försöker bända upp den lilla luckan, jag tar i så det knackar, hela jävla ytterhöljet på hårddisken bågnar och till slut så smäller det till. Det sprutar dioder, synapser, plastbitar och jävelskap men skivan sitter där den sitter. Det är skillnad på en gammal mekanisk bilbandspelare och modern higttechelektronik.

Kopplar ur datorhelvetet, går ut med den till bilen, kör iväg i den sena natten och dumpar fanskapet i havet. Det kändes skönt.

Svor på att aldrig mer sätta mig framför någon dator.
Nu sitter jag här igen, svårt internetberoende. Denna gång kör jag dock med både virusprogram och brandvägg som jag håller väl uppgraderade.
Last edited by gammalhardrockare on 21 Nov 2004, 23:45, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Hårdrockarn får virus.

Post by uy »

GammalHardrockare wrote:Försöker ta ut CD-skivan igen men datorhelvetet vägrar att lämna den ifrån sig. Luckan öppnas helt enkelt inte. Har dock vana av gamla krånglande bilbandspelare och tar en stor skruvmejsel och försöker bända upp den lilla luckan, jag tar i så det knackar, hela jävla ytterhöljet på hårddisken bågnar och till slut så smäller det till.
Jasså, Du har en hårddisk med inbyggd CD-spelare. Mycket praktiskt. Image Image Image
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårdrockarn får virus.

Post by gammalhardrockare »

UY:

Ja va fan är det för något då?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Hårdrockarn får virus.

Post by uy »

Antagligen så var det datorn chassi som du bröt sönder.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårdrockarn får virus.

Post by gammalhardrockare »

Hellboy:

Ja ja, den bjöd jag på.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårdrockarn får virus.

Post by gammalhardrockare »

Höll ännu e gång på att ställa till det för mig så att jag var nära att lämna internetvärlden för gott. I förrgår natt så "vuxensurfade" jag lite och helt plötsligt så frös hela jävla datorn ihop, det gick inte ens att stänga av datorn så jag fick dra ur sladden. Sedan så startade jag datorn igen men den stod bara och tuggade, det gick inte att komma ut på nätet eller ens starta ett program. Klickade på varenda ikon men ingen reaktion.
Märkte att mitt virusprogram jobbade som fan. Det kom ideligen upp meddelande som sade att "Virus VBC Psyme.C oskadligjort". Virusprogrammet höll på i över en timma och jobbade med den skiten och det kom upp meddelenade efter meddelande om att han hade hittat detta virus i stort överallt!
Blev jävligt nervös men nu verkar mitt snälla virusprogram ha fixat till datorn igen. Puh!

Vad är vitsen med att lägga ut virus på siter som uppenbarligen vill ha besökare? Notera att jag inte ens klickade på något på siten, bara på länken som tog mig dit.

I morgon åker jag till Tyskland förresten! *Supa*
Last edited by gammalhardrockare on 07 Apr 2005, 22:40, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Hårdrockarn får virus.

Post by uy »

Jag hade några infekterade filer på datorn en gång. Men jag gjorde en virus-scan, så nu är dem borta. Sen finns det säkert infekterade filer på min pappasa och min systrars användare, men dem vägrar att göra någon virus-scan. Och dem gnäller på mig att jag fyller datorn med virus och skit.
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply