Hårda bud...

Filmer och Tv-program diskuteras här
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårda bud...

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Javisst, men hur mycket pengar ger det? Hur mycket tror du biljetterna kommer att kosta i så fall? Finns inte rikedomen som morot så kommer världen att gå miste om många framtida artister, alternativt så tröttnar de jävligt snabbt. AC/DC kanske bara hade funnits i några år, Mera Brännvin med Eddie kanske aldrig hade kommit till och Deep Purple kanske hade slutat redan vid "In rock" och världen hade aldrig fått uppleva klassiker som "Smoke on the water" och "Perfect strangers".
Nej, det där fungerar inte helt enkelt. Folk måste få betalt för sitt arbete, konstigare än så är det inte. Ingen människa trivs i längden med att jobba gratis.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hårda bud...

Post by rex »

Rockern: Fattar du inte att ingen bryr sig om dina tillkämpat snobbiga
låtsasåsikter? Du lever ju inte efter dom ändå!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårda bud...

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Som sagt, min brist på konsekvens saknar betydelse i denna debatt. Om något är gratis så utnyttjar man det, så funkar människan. Däremot så kan man ha insikt och veta att det är fel, det är även en butikssnattare och inbrottstjuv medveten om.

Du har fortfarande inte presterat något rimligt svar på mina tidigare frågor och nu har de bollats över till Ozzman och Lumberjack. Få se om de har något att komma med istället.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Hårda bud...

Post by uy »

Hellboy: Du missade att göra ett "]" efter "[/quote". Klicka på "modify" och ändra, så blir det riktigt.
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hårda bud...

Post by ozzman »

Jag har egentligen inga argument mer än att skiv/film/spelindustrin har satt sej själva i den här situationen. Precis som staten genom skyhöga skatter har satt sej i en situtaion där 30-40 % av tjänstesektorn hanteras svart.

Medieindustrin har ju i alla tider ylat om att alla nya medier kommer att innebära total undergång och det har ännu inte hänt, t.ex. så ville ju filmindustrin förbjuda videobandspelaren när den kom och dom var inte så pigga på kasettband heller.

Förhoppningen är att piratkopieringen kan bli en väckarklocka och leda till att priserna sänks med 80%. Vilket motsvarar artisternas och dom som verkligen producerar någots del av kakan idag.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårda bud...

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Javisst har du rätt i att skivpriserna är alldeles åt helvete för höga idag men man kommer ändå inte ifrån grundproblemet som är att pirakopieringen drabbar alla, från skivbolagsdirektörer och artister till konsumenterna i slutändan. Ingen vill som sagt jobba gratis.
Vissa här förespråkar piratkopieringen från nätet som fenomen bara för att det är GRATIS. Det är det jag opponerar mig emot. Naturligtvis är priserna för höga, men gratis kan aldrig något vara. Oavsett om en liter mjölk kostar tio eller tre kronor så är det stöld om man går in i affären och plockar åt sig utan att betala.

Jag vet inte hur Rex tänker när han anser att gratis nedladdning, dvs ren stöld skulle vara bra för skivindustrin och artisterna? Det övergår mitt förstånd? Det säger sig självt att får man inte betalt för en tjänst så skiter man till slut att producera något. Fortsätter detta i några år till så kan fildelarna sitta där dela filer tills fan löser av dem, någon ny musik eller film kommer inte att finnas till nedladdning. Eller ska allt stanna av? Ska folk bara sitta och mala på och kopiera samma musik och samma filmer i det oändliga?
Det enda nya kommer att vara musik och filmer från folk som blir glada bara någon lyssnar på dem eller ser dem.
Jag tror dock att folk till slut tröttnar på alternativa garageband, skäggiga folkmusiker, filmer inspelade hemma i den egna gillestugan osv. Något annat kommer inte att produceras. Varför skulle man när man inte får betalt?

Jag kommer aldrig någonsin att ställa mig på kommunisternas, anarkisternas och miljömupparns sida i Piratbyrån. No way! Jag gillar kommersialism och jag vill inte ha tillbaka ett samhälle där man byter en säck potäter mot två liter spenvarm mjölk och betalar tio kottar till byarådet för att kunna prenumerera på månadens hembrända CD med "The Runkebohults alternative electric fiddlers". ALDRIG!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hårda bud...

Post by ozzman »

Jag anser inte att det skall vara tillåtet att fildela egentligen. Jag är dock villig att ta risken eftersom jag inte har råd att köpa allt jag vill ha utan bara det som verkligen är bra och i dom fall jag vill stödja artisterna alt. filmmakarna.

Jag har kopierat spel sedan 1983 så jag tänker fan inte sluta nu Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hårda bud...

Post by rex »

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårda bud...

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Fint sällskap du har hamnat i Rex! Bara kommunister och miljömuppar!
Känner du Carlos Rojas och Zavala personligen? Delar ni filer ihop? Image

Nä Rex, nu går du på tomgång. Prestera några bra motargument för mina påståenden nu så att du är med i matchen igen.
Det här är ju kul ju!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Hårda bud...

Post by uy »

on 04/04/2005 at 09:56:46, rex wrote:http://www.bojkott.nu/

Häng på! [/quote]

Nej, jag tycker om att se på film.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Hårda bud...

Post by Långis »

Jag ser fildelning (där främst mp3) som ett sett att vidga min musiksmak. Ofta leder det till att jag upptäcker nån ny grupp och köper deras skiva.
Själva stölden tycker jag inträffar först när man bränner ut skivan, skriver ut ett omslag och säljer kopian till någon annan.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårda bud...

Post by gammalhardrockare »

Spekpanna:
Själva stölden tycker jag inträffar först när man bränner ut skivan, skriver ut ett omslag och säljer kopian till någon annan.
Men till saken hör att de flesta ungdomar resonerar inte som du gör. De hämtar hem albumet eller filmen och sedan så blir det inget mer. De köper alltså inget. Jag känner flera småtjejer i nittonårsåldern och de har sina rum fulla med CD-skivor (skitmusik i och för sig men det hör inte hit) och allt är hämtat på nätet.
Varför skulle de köpa en skiva med dagens dagispop när det finns gratis på nätet?
Rex har sin bil full med gammal fin hårdrock och rock, inte en enda köpeskiva, allt är hämtat från nätet och varför inte? Han KAN ju och det är GRATIS.

Där har du problemet i ett nötskal!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hårda bud...

Post by rex »

on 04/04/2005 at 19:10:00, Spekpanna wrote:Jag ser fildelning (där främst mp3) som ett sett att vidga min musiksmak. Ofta leder det till att jag upptäcker nån ny grupp och köper deras skiva.
Själva stölden tycker jag inträffar först när man bränner ut skivan, skriver ut ett omslag och säljer kopian till någon annan. [/quote]

JA! Där ser du Rockern...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hårda bud...

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Och du såg tydligen inte heller vad jag skrev som svar till Spekpannan?
DU har bilen full med musik, hur många CD-skivor har du köpt?
Jag har för mig att du har upptäckt en hel del nya artister, när besökte du en skivaffär senast?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hårda bud...

Post by rex »

Jag säger som du: Detta gäller inte mig.....
Post Reply