Bästa coverbandet?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa coverbandet?

Post by overkill »

Ja, har också sett det där som du beskriver E-M. Kul grej! ska se den där spelningen igen nån dag framöver.

Ett annat exempel på lite ovanliga låtar han körde som jag kommer på är, från en spelning i Mysen, Norge som jag har på VHS. Nissen som filmade verkar ha koncentrerat sig på allt annat än att filma samtidigt så bilden är bedrövlig. Hur som helst - där går att urskilja att han körde If You Really Wanna Know (Värsting Hits) och Wanna Know If You (Ain´t Got No Cadillac). 2 engelska guldkorn, så han plockade allt fram lite mer sällan spelade låtar då & då. Han hade ju som sagt en diger katalog att välja från så det var i mitt tycke, lite synd att en del fans "krävde" att få höra vissa låtar.
Det kanske var så att han han passade på att ta ut svängen lite mer när han var i Norge, och han hade ju dessutom ett annat kompband där vill jag minnas. Värmlandsrockarna tror jag de kallades.

Peter Melin uttryckte faktiskt detta också i en radiointerljuv (som f.ö. Evert Lundin här på forumet gjorde för ett antal år sen). Där sa han nått i stil med att Eddie kände sig plågad av att köra samma låtar hela tiden.
Då borde ju Peter om någon ändra på detta och byta ut åtminstonde delar av setet. Då hedrar man Eddie, och spelar det Eddie ville spela, genom att mala på med samma gamla skåpmat tillfredsäller man bara publiken (och möjligen arrangören) och inte minnet av artisten. och det handlar som sagt inte om att byta ut alla låtarna heller, men kanske hälften. Men det här är bara min åsikt. Image
Last edited by overkill on 22 Apr 2009, 01:15, edited 1 time in total.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Bästa coverbandet?

Post by leila »

Jag förstår åsikten... men det är precis som du säger.. publik och arrangörer styr... Men jag ska framföra den till Peter Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa coverbandet?

Post by overkill »

Gör så, och gör det med en vänlig hälning från en stor Eddie-beundrare Image

Låtar jag spontant kommer och tänka på som de kunde köra istället för vissa uttjatade nummer är kanske några av dessa? En mix av olika sorters låtar, merparten ganska kända, som borde gå hem hos publiken.
(har inte deras exakta standard-set i hodet just nu så det kan förekomma nån som de redan kör).

Punkarn Å Raggarn
Timber
Rockabilly Rebel
Sweet Linda Boogie
Yea Yea Yea
Jag Blir Aldrig Riktigt Vuxen, Jag
Andra Kan Dom
Wanna Know If You
Spiken i Botten (kanske istället för Gasen I Botten?)
Evert
Kuken Står På Mats Olsson
Jag Ger Fan I Allt
Min Hobby
Silver Wheels

Osv osv. Det finns ju som bekant hur mycket som helst att välja av.
Sen så menar jag som sagt inte att de ska byta ut hela setet heller (även jag personligen inte hade haft något emot det Image, men kanske hälften.
Last edited by overkill on 22 Apr 2009, 01:32, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bästa coverbandet?

Post by Långis »

Sen brukade ju "Runka kuk i min raggarbil" vara ofta förekommande på livespelningarna. Eddie Nilsson kör den på varje gig.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa coverbandet?

Post by overkill »

Jo men det är väl ingen "riktig" låt och en melodi som han bara körde live? eller finns den inspelad & utgiven nånstans?
Jag har en live-version i datorn och även videon, där låten är tagen från på vhs. Men jag har fått för mig att det som sagt bara är en visa han körde live.

Jag tycker hur som helst inte att den är särskilt bra och en typisk "nu-spelar-jag-den-här-specialgjorda-låten-för-tillfredsställa-raggarpubliken"-låt.
Då hör jag hellre t.ex Min Raggarbil och Runke Min Ball (från Väg 13) om man vill höra låtar på det temat. Även Skinnet funkar. Den körde han den enda gången jag såg honom Image



Last edited by overkill on 23 Apr 2009, 03:04, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bästa coverbandet?

Post by Långis »

Inte inspelad, men väl en låt som han ofta körde live och som i hög grad representerar liveversionen av Eddie.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa coverbandet?

Post by overkill »

"Hög grad" är nog att ta i lite eftersom ingen i publiken kan ha kännt igen den om man inte sett Eddie flera gånger. Den kan inte vara känd för nån stor massa eftersom den inte ens finns inspelad, förutom i live-version på video-bootlegs. Det verkar som att han körde den mest under en period i början av 90-talet och kanske vid några fler tillfällen. Men inte på de tidiga turnerna och inte på senare år heller vad jag sett (ytterst sällan i alla fall). En blygsam låt i mängden skulle jag säga, och oavsett vad det än är så tror jag, att det var en typisk grej han hittade på för göra publiken tillfreds. och om dom blev tillfredsställda är det väl inget fel i det heller - bara ett småtrist val av låt som Eddie antagligen inte ens ville köra. Eller rättare sagt: han kanske ville ibland, men hade nog hellre valt nått annat om det inte varit för vissa fans och arranggörer.
Det är min syn på saken i alla fall. Image

En annan låt som hade varit guld att få höra live med Peter Melin & bandet vore ju förresten Napoleon! Image

Apprpå det här med vad en publik vill höra eller inte höra. Om man är så enkelspårig i sin smak som vissa verkar vara och bara vill höra vissa låtar är man inget äkta fan heller, som jag ser det. Alla har ju sina favoritlåtar och så är det ju alltid, det har alla. Men Eddie HAR som sagt en halv miljard bra låtar att välja från och vill man forfarande bara i princip vill höra vissa förutbestämda låtar då är man...ja.. dåligt inlyssnad? monogam? har dålig hörsel? usel smak? eller är rent av korkad (tro mig, korkade människor finns det gott om - åtminstonde i vissa sammanhang).
Men som tur är finns det faktiskt gott om fans som uppskattar alla Eddie´s sidor. Synd bara att de flesta arrangörer inte tycks förstå det.
Last edited by overkill on 25 Apr 2009, 02:04, edited 1 time in total.
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Bästa coverbandet?

Post by jaggare »

Jag lyssnade på Eddie Nilsson för att höra hur det var. Reinfeldt, din dumma jävla idiot, Var faktiskt godkänd. MEN han gör en sak som alla som inte kan skriva texter: återupprepar verser. en sak som eddie meduza ALDRIG gjorde på NÅGON låt, av mer än 1000 st.

Jag har sett glasögonorm...bla bla.. vad dom nu heter. jag retade ihjäl mig på dom. Försökte köra eddis mellansnack mellan låtarna och klädde av sig nakna etc för att försöka hävda sig. nä fy fan för coverband! Jag väntar fortfarande på att Eddie ska komma tillbaka från timbuktu när kronofogdeärendena är presgiberade (jävla ord).
Post Reply