USA bra eller dåligt.

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

USA bra eller dåligt.

Post by gammalhardrockare »

Jag håller helt med Jungbacka-Erik. USA är ett jättefint land för starka och friska människor som har någon form av begåvning eller stålar i ryggen. För vanliga människor är det skit. En fabriksarbetare, svetsare eller va fan som helst lever inte direkt något operettliv där.
Sjuttiotimmarsveckor är mer regel än undantag och lönerna är inte högre än här, lägg därtill en massa extrautgifter i form av försäkringar och annat.

Däremot så ställer jag mig helt bakom USA´s utrikespolitik men det är en annan fråga.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

USA bra eller dåligt.

Post by lumberjack »

on 07/04/2005 at 23:06:13, GammalHardrockare wrote:Jag håller helt med Jungbacka-Erik. USA är ett jättefint land för starka och friska människor som har någon form av begåvning eller stålar i ryggen. För vanliga människor är det skit. En fabriksarbetare, svetsare eller va fan som helst lever inte direkt något operettliv där.
Sjuttiotimmarsveckor är mer regel än undantag och lönerna är inte högre än här, lägg därtill en massa extrautgifter i form av försäkringar och annat.
[/quote]Lönerna är lika, skatterna är lägre, sjukvårdsförsäkringen betalas som regel av arbetsgivaren, lägg där till att så gott som allt är billigare i USA än i Sverige. Amerikanerna har därför en högre levnadstandard än svenskarna. Däremot har de mycket sämre skyddsnät vid arbetslöshet (om man inte försäkrar sig själv) samt att medecin inte subventioneras. Men i det stora hela har man det bättre i USA. Det är väl bara Alabama av delstaterna ( jag kan missminna mig om vilken stat det var) som har lägre BNP/capita än Sverige.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

USA bra eller dåligt.

Post by uy »

Det skulle ju inte vara något glefts, sa ni ju! Image
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

USA bra eller dåligt.

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Det där är en stor myt och ren lögn, icensatt av moderaterna. Vi som känner till saken bättre vet hur det ligger till.
Du är en intelligent man, du borde veta bättre.
För övrigt så är det Mississippi som är den fattigaste staten. Den rikaste och som mest liknar Sverige (samma skyddsnät, skatter, inkomst m.m.) är Oregon på västkusten.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

USA bra eller dåligt.

Post by lumberjack »

Javisst ja, allt är en komplott iscensatt av Reinfeld i syfte att driva Sveriges befolkning in i fattigdom och nöd för att tillgodose hans sadistiska lustar. F´låt mig att inte sväljer den sanna läran från vänstermedia utan lyssnar till folk som bor eller har levt i USA...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

USA bra eller dåligt.

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:
F´låt mig att inte sväljer den sanna läran från vänstermedia utan lyssnar till folk som bor eller har levt i USA...
Samma här!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

USA bra eller dåligt.

Post by rex »

on 07/09/2005 at 12:38:40, GammalHardrockare wrote: Den rikaste och som mest liknar Sverige (samma skyddsnät, skatter, inkomst m.m.) är Oregon på västkusten. [/quote]

Nej,Maryland är den rikaste staten.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

USA bra eller dåligt.

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Nej,Maryland är den rikaste staten.
Ok, då är min uppgift gammal. Jag vet att för några år sedan så ansågs Oregon som den bästa och tryggaste staten att bo i samtidigt som den även var rikast. Men som sagt, det var några år sedan.
Maryland är för övrigt George Thorogoods hemstat!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

USA bra eller dåligt.

Post by rex »

Cooollt,visste jag inte.
Post Reply