Radioversionen-Tôrparkusiner

Retep Noslacks tillhåll
Post Reply
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by retepnoslack »

Ni, som gillade min julkalender (Som jag inte orkade fullfölja) på Evert Lundins forum känner nog igen det här.

Jag har skickat in några 20-minuters radioteateravsnitt utav "Tôrparkusiner" till radio Väst och nu väntar jag på svar ifrån dessa. Jag sysslar ju främst med serietecknande, men har även praktiserat ibland ljud och text i min jakt på ett arbete uti bidragslandet Sverige. Följande avsnitt i mp3-format är någonting, som inte ÄNNU blivit refucerad utav någon.

Ljudet är dessutom mycket bättre än i kalenderversionen och jag har lyckats få till rätt hyfsade ljudeffekter i bakgrunden.

Håll till godo, mina vännerrrrrrrr!

http://www.badongo.com/file/430083
Last edited by retepnoslack on 05 Apr 2006, 02:15, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by uy »

Den ska jag genast ladda ner. Återkommer när jag lyssnat på den.

Edit: Nu har jag lyssnat på den och är helnöjd. Hoppas du får den publicerad. Föresten, kan du inte lägga upp julkalendern på samma ställe som du laddade upp detta avsnitt? Då kanske filerna finns kvar lite längre.
Last edited by uy on 05 Apr 2006, 22:41, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by Långis »

fan vad kul, julkalendern var ju helbra så det borde ju vara självklart att du fortsätter i det spåret. Jag håller tummarna för dig.

Säger som alla andra, jag laddar ned och återkömmer med en recension. eller nåt.

Edit: Lika bra som julkalendern, du lyckades hålla mig intresserad hela historien.
Tyckte dock höra att den led av lite ljudmissar, det var nåt avbrott och lite brus när nån ljudeffekt gick igång.

Hur gör du egentligen när du tåtar ihop dessa historier, sitter du o skriver manus ord för ord?
Last edited by Långis on 06 Apr 2006, 13:47, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by retepnoslack »

Himla roligt, att även denna historia uppskattades. Hoppas nu bara, att jag kan få något vettigt svar ifrån "Radio Väst". Det börjar närma sej två veckor nu. Och två veckor för en arbetslös är ganska lång tid.

Jo, jag sitter och skriver ner det först. Kanske mest, för att fylla humorkvoten och få in ett och annat skämt här och var. Skulle det vara improviserat, så skulle jag säkert sitta och mumla massa dumheter utan handling. Det skulle säkert gå, att hålla låda, men nog inte bli så kul. Det är ju inte alltid, som lustigheterna kommer sådär: hux-flux.

Ljudstörningar? Det har jag inte märkt? Vad använder du för spelare, Långpanna? Hmmm...Jag får undersöka det närmare.

Slutligen en stor guldstjärna i kanten till den, som kan analysera fram vilken låt Olov spelar på övervåningen, mitt under Sigvards telefonsamtal. Image

Jag kanske kan lägga upp julkalendern (Eller de delarna som blev klara) på samma ställe. Vi får se. Just nu har jag ingen aning om, vart jag har gjort av filerna. De finns säkert på en CD-skiva någonstans. Jag får kontrollera det.
Last edited by retepnoslack on 06 Apr 2006, 16:52, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by retepnoslack »

Vänta några sekunder. Om du kollar lite, så ser du en klocka räknar ner ifrån 28, tror jag det är, och när den kommer ner till noll, så kommer länken fram.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by E-M »

Jo den var väldigt rolig på sina ställen. Bra jobbat att få ihop det så bra. Jag kan inte heller höra vad det är för låt Image låter som den är på ett annat språk, kanske det är någon Eddie-låt baklänges Image Eller ingen Eddie-låt alls Image Utan någon annan artist Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by retepnoslack »

Det klickande ljudet kommer ifrån kökets gökur. Jag har tänkt, att föra in olika små bakgrundsljud, för att visa, vilket rum på torpet Granehult de befinner sig i. I köket tickar ett gökur, i kammaren finns en större väggklocka och i sovrummet, på övervåningen, har de en vanlig väckarklocka.

Låten kommer egentligen ifrån en japansk teveserie ifrån slutet utav 60-talet. Jag ville ha en låt, som Radio Väst absolut INTE kunde analysera fram och jag tror nog knappast, att någon på deras redaktion känner igen den.

Alltihop är inspelat på datorn i samma program, som jag spelade in julkalendern med. Men nu har jag lärt mej programmet mer och kan därför spela in hela alltet DIREKT. I den andra versionen, spelade jag först in alltihop på vanligt kassettband och förde därefter över det till datorn på det primitiva sättet: Lägga mikrofonen på högtalaren(!).
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by Långis »

RetepNoslack wrote:...spelade jag först in alltihop på vanligt kassettband och förde därefter över det till datorn på det primitiva sättet: Lägga mikrofonen på högtalaren(!).
Image den har man använt sig av nån gång...

Varifrån kommer föresten i trot och outrot, pianosnutten? Är et du som spelar?

oh, ser att du skaffat dig en egen avdelning här, trevligt!
Last edited by Långis on 07 Apr 2006, 14:06, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by retepnoslack »

Pianosnutten finns med redan i videofilmerna ifrån 1997. Det är Peter Behrens, han som spelade Olov Larsson, som spelar stycket.

Image

Peter, som jag inte har så mycket kontakt med, är en duktigt kompositör, men lider lite utav samma otur som jag har gällande allting, att aldrig bli erkänd. Det var ändå lite småhumor med stycket, då han spelade in det på en liten, liten billig synth. Tangenterna var egentligen för små för hans fingrar, så han satt och flinade hela tiden, när han spelade.

Det spelades in ett helt kassettband med "Tôrpar-tracks", som kanske kommer med i framtida avsnitt utav "radioteaterversionen".

Peter Behrens var väldigt duktig i rollen, som Olov, men rätt svår att ge regi. Han ville inte följa ett manus, utan allt skulle vara improviserat. Image
Last edited by retepnoslack on 07 Apr 2006, 17:00, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by E-M »

Nu ser jag att ett grattis är på sin plats för dig GM, gratulerar till 800 inlägg!
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by retepnoslack »

Jo, jag har fyllt år, men det var förra året det. Jag fyller i november. Den 16:e november 1979 kom jag till jorden och detta indikerar, att jag faktiskt fyller 27-år detta år. Jag närmar mej den gyllene medelåldern, med stormsteg, fast man vet ju inte VART den gyllene medelåldern ligger, då människor lever olika länge.

Olov hade väl 45 i skostorlek. Åtminstone har Behrens själv det har jag för mej. Han är en storvuxen karl, men Niklas Adolfsson, som spelade Bängsfôrs-Kjälle, var ÄNNU större.

Image
Last edited by retepnoslack on 08 Apr 2006, 18:41, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by E-M »

Men man behöver inte var storvuxen för att ha stora fötter. Min farsa är runt 180 cm och har 47-48 i skostorlek.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by E-M »

Jo det förstås, farsan är alltid så förbannad för att det nästan aldrig finns skor i hans storlek han tycker bara att det finns "bebisskor" Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Radioversionen-Tôrparkusiner

Post by uy »

on 04/09/2006 at 02:45:30, GM wrote:Det är sant, sen är det ju olika storlekar för olika "skomärken". Jag har ett par 44Imager som är lika stora som ett par 42Imager jag har.

Edit: Det blev ett lite konstigt inlägg, eftersom : + o = Image. Men jag menade "fyrtiofyror som är lika stora som ett par fyrtiotvåor jag har". [/quote]

Då kan du kryssa i " Check this if you'll be adding code (or don't like smileys)" längst ner, för att ta bort gubbarna. tryck på "modify" i ditt inlägg och prova!
Skitarna ska va' lika långa i år
Post Reply