Börje Lundin, nattens riddare

Diskutera Eddie Meduzas texter
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Börje Lundin, nattens riddare

Post by Jungbacka Erik »

I denna låt har jag fått för mej att det är Börje och Sven som provkör en Epatraktor, men dom kallar varann Börje båda två. Hur ligger det till med den saken egentligen?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Börje Lundin, nattens riddare

Post by uy »

Nej, det är inte Sven som är med, även om det låter som han. Det är presten Börje som även finns med på Börje Lundins julafton.
Skitarna ska va' lika långa i år
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Börje Lundin, nattens riddare

Post by Jungbacka Erik »

Tack för svaret uy, det är en karaktär som jag helt har missat. Dom söp visst honom full i nån sketch också. Finns den sketchen på Börje Lundins julafton? eller är det en låt?
Last edited by Jungbacka Erik on 13 Jun 2006, 21:25, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Börje Lundin, nattens riddare

Post by uy »

Jungbacken: Börje och Sven Lundin söp ner honom på ovan nämnda kassett. Jag skulle också tippa på att det är han som slår ner Torsten Bengtsson i introt till mera Brännvin. han har ju mörkare röst, men Börje Lundin kallar ju honom för Börje.

GM: ursprungligen var det nog Rattens riddare. På skivan På Begäran blev det ändrat till Nattens Riddare.
Last edited by uy on 13 Jun 2006, 22:10, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Börje Lundin, nattens riddare

Post by retepnoslack »

Jag gissar, att Börje i introt: "Mera Brännvin" är någon slags ofärdig version utav Sven Lundin. Han pratar nästan likadant, som första versionen utav Sven ifrån sketchen: "Bröderna Lundin rensar studion".

Lyssnar ni noga, så låter Sven annorlunda i början utav den nämnda inspelningen än, vad han gör i slutet. figuren verkar formas under sketchens gång.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Börje Lundin, nattens riddare

Post by wiking »

Han drack ju en del också så det är ju inte helt konstigt om det blir lite snurrigt ibland. Det hände ju i någon sketch också.
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Börje Lundin, nattens riddare

Post by BobLewis »

vad menar Börje med att det är en cykel på bagageluckan? har dom kört på en cykel som flygit över taket på bilen o fastat på bagageluckan eller?
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Börje Lundin, nattens riddare

Post by wiking »

Har du aldrig sett en bil med cykeln på bagageluckan?
På sommrarna finns det många.
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Börje Lundin, nattens riddare

Post by BobLewis »

sant, självklart är det så

men vilken syn, en Epatraktor med en röd damcykel på en ställning bak och en påkopplad plog Image
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Börje Lundin, nattens riddare

Post by raggarjojje »

wiking wrote:Han drack ju en del också så det är ju inte helt konstigt om det blir lite snurrigt ibland. Det hände ju i någon sketch också.
Sketchen är Börje knullar kon.
JannePava
Glad amatör
Posts: 36
Joined: 17 Nov 2007, 12:49
Location: Tjörn (i röva)

Börje Lundin, nattens riddare

Post by JannePava »

Bob Lewis wrote:vad menar Börje med att det är en cykel på bagageluckan? har dom kört på en cykel som flygit över taket på bilen o fastat på bagageluckan eller?
Som jag uppfattat saken så hojtar ju Börje(sedemera prästen) upprört: "Kärringa börje, kärringa börje!!!" strax innan Börje Lundin konstaterar att det ligger en cykel på bagagelocka, så det borde ju vara så att kärringen blivit påkörd och hennes cykel landat på bakluckan...så har jag uppfattat händelseförloppet. Fast det var ju lite längre tillbaka i tiden som epa-traktorer användes för plogar och liknande jordbruksmaskiner 20-40 talet skulle jag gissa.
Last edited by JannePava on 30 Nov 2007, 20:04, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Börje Lundin, nattens riddare

Post by overkill »

Har faktiskt inte tänkt på detta innan, jag antog det är är Börje och Sven som pratar till varandra.. men när man lyssnar säger dom ju faktiskt Börje till varandra... har heller egentligen inte tänkt på att prästen dom super full också heter Börje...
Så som nån skrev ovan måste det vara prästen som åker i Epa-traktorn. För Börje (inte prästen alltså) säger ju "känner du inte igen mig? kommer du inte ihåg Epa-traktorn?" och då går det upp ett ljus för Prellen. Rösterna stämmer ju också på pricken när man lyssnar.

Undrar om denna prästen är med nån merstans eller är det bara i dessa 2 sketcherna ?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Börje Lundin, nattens riddare

Post by E-M »

Det är lite roligt för låten "Börje Lundin - Rattens riddare" var troligtvis inspelad efter "Börje Lundins julafton". Eller om Eddie spelade in den mycket längre innan fast släppte den senare bara. För om man ska lyssna i ordning så kommer ju "Börje Lundin - Rattens riddare" innan sketchen på Börje Lundins julafton. Jag menar inte att den kommer innan men alltså enligt själva "historian" gör den ju det.
Last edited by E-M on 31 Dec 2007, 16:56, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Börje Lundin, nattens riddare

Post by E-M »

Greve wrote:Vänta lite..."Rattens riddare" kom väl före "Börje Lundins Julafton"? Eller har jag missuppfattat nåt?
Ojdå det kanske den gjorde Image Ska kolla upp det och se om det är jag som är ute och cyklar.
Last edited by E-M on 31 Dec 2007, 18:03, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Börje Lundin, nattens riddare

Post by E-M »

Ja du har rätt jag har blandat ihop det! Den var ju med på "För jaevle braa!" och den kom ju ut -82 om jag inte minns fel igen.
Post Reply