Regressiv skatt

Politiska diskussioner
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Regressiv skatt

Post by ozzman »

Att de som tjänar mer pengar skall betala mer i skatt verkar alla vara överens om i Sverige och det kan väl till och med ett högerspöke som jag hålla med om.
Vad jag däremot inte kan förstå varför de som tjänar mer pengar inte bara skall betala en större summa utan också en större andel av sin lön i skatt.

De som tjänar mycket pengar har ju ungefär samma behov av offentlig service som de som tjänar mindre, ja man kanske till och med kan räkna med att en låginkomsttagare tar ut mer pengar från skattekakan än vad en höginkomsttagare gör.

Skulle det inte vara rättvisast att skattesatsen var densamma oavsett inkomst, alltså regressiv? T.ex. 30%. Då skulle man ju också slippa fenomenet att arbete är den företeelse som är absolut hårdast beskattat av alla sätt att tjäna pengar som finns i Sverige.

Det är möjligt att det finns sakliga och rationella skäl till varför löner över 26'/månad skall beskattas med 50% men jag kan inte hitta något.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Regressiv skatt

Post by 2meterhansson »

Josey Wales wrote:Att de som tjänar mer pengar skall betala mer i skatt verkar alla vara överens om i Sverige och det kan väl till och med ett högerspöke som jag hålla med om.
Vad jag däremot inte kan förstå varför de som tjänar mer pengar inte bara skall betala en större summa utan också en större andel av sin lön i skatt.

De som tjänar mycket pengar har ju ungefär samma behov av offentlig service som de som tjänar mindre, ja man kanske till och med kan räkna med att en låginkomsttagare tar ut mer pengar från skattekakan än vad en höginkomsttagare gör.

Skulle det inte vara rättvisast att skattesatsen var densamma oavsett inkomst, alltså regressiv? T.ex. 30%. Då skulle man ju också slippa fenomenet att arbete är den företeelse som är absolut hårdast beskattat av alla sätt att tjäna pengar som finns i Sverige.

Det är möjligt att det finns sakliga och rationella skäl till varför löner över 26'/månad skall beskattas med 50% men jag kan inte hitta något.
Nej det har inte jag heller fattat vitsen med. Min erfarenhet av detta är att det leder till mycket svart jobb, för dom som vill tjäna lite extra och inte vill riskera att hamna över brytpunkten för statligskatt. Jag tror att mycket svart jobb skulle förvinna om skattesatsen var 32-33% rakt av.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Regressiv skatt

Post by ozzman »

2meterhansson wrote:Nej det har inte jag heller fattat vitsen med. Min erfarenhet av detta är att det leder till mycket svart jobb, för dom som vill tjäna lite extra och inte vill riskera att hamna över brytpunkten för statligskatt. Jag tror att mycket svart jobb skulle förvinna om skattesatsen var 32-33% rakt av.
Absolut, sedan skulle folk som har egna företag ta ut mer i lön, i stället för att bara låta pengarna ligga still i företaget, och då givetvis omsätta dessa pengar så även där skulle man vinna på det.

32% skulle nog vara lagom kanske.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Regressiv skatt

Post by E-M »

Josey Wales wrote:Att de som tjänar mer pengar skall betala mer i skatt verkar alla vara överens om i Sverige och det kan väl till och med ett högerspöke som jag hålla med om.
Vad jag däremot inte kan förstå varför de som tjänar mer pengar inte bara skall betala en större summa utan också en större andel av sin lön i skatt.
Precis! Det är bl.a. därför jag inte gillar förmögenhetsskatten. Vet folk inte hur mycket jobb det ligger bakom att starta och driva ett företag? Oftast så är det ju så att de som tjänar mycket har oftast fått kämpa sig dit. Är det då rätt att de ska behöva betala mer i skatt? Ja, lite. Fast ska de behöva betala extra mycket? Nej, det är verkligen inte rättvist.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Regressiv skatt

Post by rex »

Om man vänder på tankegången kanske.......det är inte höginkomsttagaren som får betala mer skatt,det är låginkomsttagaren som kommer lite lindrigare undan?

Om man förutsätter att den sammanlagda skattesumman behövs och går åt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Regressiv skatt

Post by ozzman »

rex wrote:Om man vänder på tankegången kanske.......det är inte höginkomsttagaren som får betala mer skatt,det är låginkomsttagaren som kommer lite lindrigare undan?

Om man förutsätter att den sammanlagda skattesumman behövs och går åt.
Jag tror att man skulle få in lika mycket pengar, om inte mer, i statskassan med en platt skatt.
Många tar som sagt inte ut löner från sina företag eller väljer att som löntagare få delar av lönen insatt på olika pensionsfonder och liknande för att slippa från marginalskatt, en del gär även ner i arbetstid. Detta skulle man slippa med platt skatt, dessutom skulle inte arbete vara det hårdast beskattade sättet att tjäna pengar på i Sverige. Vilket jag tycker vore en bra signal att ge till folk.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Regressiv skatt

Post by rex »

Jodå,jag säger inte att att ditt resonemang är helt uppåt väggarna heller,särskilt inte att du berör skatteväxling. Det är helt enkelt svårt att hitta en rättvis lösning!

Jag ser gärna också att skatten på arbete minimeras till förnån för högre skatteuttag på annat.

Frågan är bara hur.....boendet är ju ett säkert kort förstås,men hur det låter då,det vet vi ju Image

Bensin för 1000:- litern kanske Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Regressiv skatt

Post by ozzman »

rex wrote:Jodå,jag säger inte att att ditt resonemang är helt uppåt väggarna heller,särskilt inte att du berör skatteväxling. Det är helt enkelt svårt att hitta en rättvis lösning!

Jag ser gärna också att skatten på arbete minimeras till förnån för högre skatteuttag på annat.

Frågan är bara hur.....boendet är ju ett säkert kort förstås,men hur det låter då,det vet vi ju Image

Bensin för 1000:- litern kanske Image
Aktievinster kunde beskattas bra mycket hårdare t.ex., då kanske man skulle få bort en hel del av det glorifierade pyramidspel som kallas daytrading, vilket ju skulle vara ytterligare en bonus.
Fondsparande och likanande är ytterligare sätt att tjäna pengar utan att behöva skatta nämnvärt för vinsten, där kunde också uttag av skatt kunna ökas.
Post Reply