_

Diskutera Eddie Meduzas texter
Post Reply
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Guitar Johnny wrote:Gills promotionskassetter? I Julsångsmeldeyt på "God jul från CBS" nämner han Jan Sparring och Stickan Andersson.
Ja, Jan Sparring kan du ta med på listan, för han nämns också i "Min ledsna kuk".
Skitarna ska va' lika långa i år
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Du kan även lägga till Janakananda Saraswati, som är en känd Yogi och författare av ett flertal böcker i Yoga. Han förekommer i Rocking ghost.

Detta vidgar ytterligare perspektivet på Errols oerhörda allmänbildning. Samt ökar längden på min penis i det här forumet. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Börjar bli en riktigt gedigen lista nu, och ändå finns det säkert en dröse till som vi inte hittat ännu. Bra jobbat allihop! Fyll på när ni kommer på fler Image

Det slog mig förresten att man kanske borde placera Usama bin Laden under rubriken Kriminella istället? är väl gränsfall, vad säger ni?

Roger Ballis/Wallis finns ju med i listan, men det står inte var han nämns. Det ska väl vara på nått av de 3 första tidiga banden tror jag, kan kolla upp det.
Jag hörde förresten denna mannen på radion idag i en interljuv. Han hade också ett eget sommarpratare-program idag men det hörde jag ej.
Last edited by overkill on 09 Jul 2009, 01:36, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kändisar i Eddies texter

Post by E-M »

Men det är väl lite fel för Roger Wallis nämns ju aldrig däremot är ju figuren Roger Ballis med ibland. Eller har jag missat något?

Overkill:

Tackar för den upplyssningen, ska lyssna på det när jag slutar jobba. Jag gillar Wallis, han har vettiga åsikter. Googlade och hitta det på P1, var det där du hörde det?

Edit: Lyssnar på radio på jobbet men det är P3.
Last edited by E-M on 09 Jul 2009, 10:23, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Till parodier kan du ju också lägga till Magnus Härenfjant. Jag tror han nämn i något mellansnack på "Eddie Garderob" eller om det var "Jubelidioterna". Jag ska ta och kolla upp det nästa gång jag lyssnar igenom de kassetterna.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kändisar i Eddies texter

Post by E-M »

Bra jobbat, GJ! Börjar bli en gedigen lista nu Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

E-M:
Japp det var på P1 jag hörde han. Mycket bra kanal f.ö., helt klart den kanalen jag lyssnar på mest faktiskt.

Ja, Eddie säger ju Roger Ballis och det ska enligt Stekpannan ha varit Wallis som Eddie menade, men Eddie gjorde förstås en liten parodi av det hela och kallade honom Ballis. Det finns ju en egen kategori för parodier så han borde ju platsa där. Tror det finns nån gammal sketch som heter Rashataren Roger Ballis, ska kolla det. Jag visste dock inte att denna Ballis hade en riktig förebild förens Stekpannan sa det, och nu på senare tid har man (jag) hört namnet ganska ofta iom att han förekommit en del i media den senaste tiden. Jag kanske har hört det tidigare också, men inte lagt namnet på minnet och inte heller gjort kopplingen till Ballis.

edit: såg att andra hann före med att förklara katergorin parodier Image
Last edited by overkill on 11 Jul 2009, 01:08, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Johnny, bra jobbat! börjar bli helt sjukt mycket namn nu.. Image

Vem är "Medusa" förresten?
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Medusa var ju en gudinna inom den grekiska mytologin. Men om Medusa ska räknas som kändis, det vete fan? I så fall borde väl gud och djävulen räknas också? Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Kändisar i Eddies texter

Post by ELN »

Meduza är ju ingen gud dock, utan ett mytologiskt väsen i form av en flerhövdad orm som får fler huvuden ju fler du hugger av
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

ELN wrote:Meduza är ju ingen gud dock, utan ett mytologiskt väsen i form av en flerhövdad orm som får fler huvuden ju fler du hugger av
Nu tror jag du har blandat ihop Medusa med hydran vid Lern, ett väsen med åtta huvuden, det mittersta huvudet var odödligt, och den fick två nya huvuden varje gång ett huvud höggs av.
Medusa var den med ormar som hår, och om man såg henne i ögonen blev man förvandlad till sten.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Bra jobbat Johnny, dock så tycker jag vi borde göra om katergorin Musiker något. Eftersom rena musikgrupper som t.ex Abba nämns under samma rubrik känns det lite fel då Musiker syftar på en fysisk person, och inte gärna grupper bestående av flera personer. Man kan ju antingen göra om katergorin till Musiker/Musikgrupper eller helt enkelt göra en egen rubrik för Muiskgrupper. Jag tycker nog det senare låter bättre men det är väl gränsfall och mindre viktigt kanske. Men nån form av ändring behövs.

Angående det här med gudar och liknande så är väl det enklaste att göra en egen kategori för dom också? frågan är väl vad man ska kalla den, men kanske bara kort och gott "Religösa figurer" eller bara "Religöst". Skriv gärna om ni har nått bättre förslag. Fiktionella känns inte helt klockrent då Gud, Lucia osv ändå är/var personer (inte gud då kanske, men ändå) som har funnts, de flesta.

Vem var Fröken Julie förresten?
Last edited by overkill on 12 Jul 2009, 21:47, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Har inte riktigt koll på Livingstone, men nån form av fiktionell figur var han väl ändå (?) så jag tycker den kategorin får duga. Vem exakt var han egentligen ?
och vilka var Stanley & Livingstone?

I övrigt tycker jag det ser mycket bra ut.
Tackar för upplysningen om Fröken Julie. Sanslöst vad Eddie var allmänbildad och kunnig egentligen, om allt möjligt.
Last edited by overkill on 14 Jul 2009, 00:27, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Nej, han fanns på riktigt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Livingstone
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Aha, ok. Där ser man, återigen lär man sig nått nytt när man fördjupar sig i Eddie´s texter.
Jag tycker han kan få vara under övriga så länge. Det kan ju dessutom tillkomma nån mer senare som passar in unden den rubriken.
Post Reply