Flåklypa Grand Prix

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Flåklypa Grand Prix

Post by ELN »

Detta tycker jag är den bästa dockfilmen som nånsin gjorts, och en underbar bilfilm. Den handlar om cykelreparatör Reodor Felgen på Flåklypatoppen med Solan Gundersen, optimisten och Ludvig, pessimisten. Han bygger den legendariska racerbilen Il Tempo Gigante, med raket motor och en konkavcylindrad 12cylindrig motor som går på ren alkohol, med hydroventiler och hemsvarvad kamaxel, och en specal förgasar mojäng som höjjer effekten nått hemskt. Han ställer upp i Flåklypa Grand Prix. Klassiska bitar är: när han burnar så att asfalten krullar sig, och när han trampar plattan genom golvet och hastighetsmätaren(av vågrät typ) fortsätter ut genom mätarglaset och krullar sig (han har två hastighetsmätare, där den ena slutar tar den andra vid, han har också en väckarklocka som varvräknare som ringer vid 11-12 tusen rpm för då är det dags att växla). Klart sevärd för folk i alla åldrar Image Image SE DEN!!! Image
Last edited by ELN on 30 May 2008, 16:56, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Flåklypa Grand Prix

Post by retepnoslack »

Jag var faktiskt på bio och såg den, när det var någon slags nypremiär 1989 eller 1990, eller något liknande. Wenche Myhre (Säkert felstavat) är bäst, som Solan Gundersen. Ett sju helsickes bilrace är det i alla fall, vill jag minnas.
ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Flåklypa Grand Prix

Post by ronka »

Image Cool film har faktiskt kvar modellen av flåklypa bilen i nån gammal kartong på vinden Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Flåklypa Grand Prix

Post by ELN »

Jag har sett Il Tempo Gigante live på nära håll och körandes, det var en upplevelse det Image Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Flåklypa Grand Prix

Post by ELN »

Ingen mer som sett detta mästerverk?
felix
Obotlig alkoholist
Posts: 540
Joined: 15 Aug 2005, 12:36
Location: sweden
Contact:

Flåklypa Grand Prix

Post by felix »

filmen har jag (både vhs och dvd)

hade bilen när jag var mindre (tyå 7-8 år)
dock så har jag inte kvar den då jag antar att jag troligtvis plockade sönder den (dum som man var)
Post Reply