Nostalgi!

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Nostalgi!

Post by lumberjack »

on 02/17/2005 at 19:42:45, GammalHardrockare wrote:Javisst, men om man försämrar skyddsnät och liknande, om man undergräver arbetsrätt osv, hur stor valfrihet tror du de anställda till slut får? Arbetsgivarna vill ha en "rörlig arbetsmarknad" som det så fint heter, dvs ju mindre trygghet, ju rörligare arbetare. Vi ska konkurrerar med varandra - Jag jobbar för mycket mindre pengar än de andra! Ta mig! Ta mig! [/quote]

Jag tror att det är en myt att arbetsgivarna vill ha en rörlig arbetskraft. Det finns inget som är så kostsamt och störande som att måsta lär upp nya noviser på jobb hela tiden. Personligen tror jag att det var argument för att få in bemaningsföretag på marknaden. Sedan är det möjligt att handlarna och andra arbetsgivare inom sektorer som inte kräver så mycket kopetens är nöjda med en rörlig arbetsmarknad.

Jag är cynisk och enligt mig så är det stålar som regerar och som alltid bestämmer och vinst är naturligtvis alltid viktigast.
Om inte: Hur kommer det sig att det ena svenska företaget flyttar sin produktion utomlands till låglöneländer? Är det av omtanke för de kinesiska och polska arbetarna?
Givetvis är det vinsten som räknas, annars finns det ingen anledning öht. att bedriva någon form av verksamhet. Utflyttningen är problematiskt, stannar man går det åt helvete, flyttar man ut kan man rädda företaget. Men som Elektrolux chef sa när han fluttade damsugarfabriken från Kalmar till Rumänien, "Ingen jävel är beredd att betala 200 spänn extra för en damsugare för att den är gjord i Sverige". Här ser jag Moderaterna som de enda sunda alternativet (och ozzman) kostnaden för löner måste sänkas, och lägg noga märke till att det inte är lönerna som förespråkas sänkas. Sossarna vill istället höja skatterna, vilket vansinne.
Jag är ingen rabiat vänster eller högermänniska, jag säger som jag sade innan: Jag tror på en sund balans mellan löntagare och arbetsgivare och för att få denna balans så tror jag att man måste ha likvärdiga spelregler helt enkelt. En person som har att välja mellan svält eller arbete kan aldrig hävda sig. Därför tror jag på ett generöst välfärdssystem men naturligtvis med krav på div motprestationer och liknande. Man ska inte kunna VÄLJA att leva på soc, Försäkringskassan eller A-kassan.
Att däremot som vissa anser att man ska svälta ut alla som inte kan eller får arbeta skapar bara ett våldsamt och otryggt samhälle och biter till slut de som har arbete i svansen.
Visst är det så, inte tul tal om. En för låg A-kassa kan sänka det allmänna löneläget. Det är en garant för att inte lönerna kan sjunka. Nu har förvisso aldrig lönerna sjukit i Sverige i modern tid, men de skulle kunna stagnera och inte ge reallönehöjningar (som under 80-talet Image).

Över till en närbesläktad fråga:
Men så finns det dock en joker i leken och det är dessa förbannade bemanningsföretag som jag inte ens skänker svetten på mina ballar. Flera av mina gamla arbetsplatser finns inte längre, dvs den ordinarie personalen är borta. Istället så jobbar där ungdomar och invandrare med löner som är flera tusenlappar i månaden lägre och de gör exakt samma jobb!
Likadant var det för några år sedan när jag jobbade i ett stort lager, ca 20% av de anställda kom från bemanningsfirma och de hade 10 kr mindre i timman fast vi gjorde exakt samma arbete!
Hur i helvete kan sådant här få förekomma på svensk arbetsmarknad?
Ett jävla otyg är vad det är!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Ja, när det gäller skatterna så håller jag med dig. Överhuvudtaget så förstår jag inte riktigt den där märkliga tendensen att alltid höja skatterna så fort det blir problem. Vad gör de den dag de har höjt till 100% skatt?
Som jag ser det så förvärrar man istället problemen på sikt.
lägg noga märke till att det inte är lönerna som förespråkas sänkas.
Jag tror dessvärre att om Sverige ska ha någon framtid så måste man nog sänka lönerna och alla, från löntagare till arbetslösa, sjuka, socialfall m.m. måste nog vara beredda på en allmän sänkning av levnadsstandarden. Det säger sig själv att i en begränsad värld så kan man inte ha denna ständiga tillväxt, någonstans måste det ju ta stopp.
Eller...? Nu blev det helt plötsligt en smula filosofiskt.

För att återgå till bemanningsföretagen: Hur du någon fakta om dessa? När gjorde de sitt intåg i Sverige på allvar och varför lät man dem få fäste egentligen? Vad var tanken bakom det hela?

För övrigt: Jag tror inte längre på vare sig Sossarna eller Moderaterna. Jag vet fan i mig varken ut eller in längre. Jag vill bara att det ska ordna upp sig.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

Rockarn:

Det finns undantag från att bemanningsföretagen alltid skulle betala lägre löner än ordinarie arbetsgivare, t.ex. på Ericsson i Gävle där har dom som jobbar åt bemanningsföretagen bättre betalt än vissa delar av den ordinarie personalen i produktionen.

A-kassan är ett skämt, 680 kr per dag som jag hade när jagvar arbetslös och SIFs inkomstförsäkring slutat gälla motsvarade exakt 46% av min lön innan jag blev arbetslös.
Jag såg på TV att 2/3 av alla arbetslösa får mindre än 80% av sin lön från A-kassan så jag tror inte att en låg A-kassa skulle dumpa löner.
Last edited by ozzman on 18 Feb 2005, 11:44, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Ja, när det gäller skatterna så håller jag med dig. Överhuvudtaget så förstår jag inte riktigt den där märkliga tendensen att alltid höja skatterna så fort det blir problem. Vad gör de den dag de har höjt till 100% skatt?
Som jag ser det så förvärrar man istället problemen på sikt.
Jajamensan, det stämmer nog! Men det gäller bara de som har lite högre utbildning som t ex de du räknade upp + läkare, sköterskor m.m.
Men de som har vanliga jobb (skitjobb som jag kallar dem) som t ex städare, lagerpersonal, storkökspersonal och liknande får jobba för struntlöner samtidigt som de ordinarie permitteras.
Det har hänt på alla mina gamla arbetsplatser.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

Rockarn:

Jag misstänker att det var min del ang. löner för bemanningspersonal som du skulle citera och inte ditt eget inlägg Image

Dom det gällde på Ericsson var montörer och provare alltså ren produktionspersonal utan några som helst krav på utbildning mer möjligen genomgånget gymnasium.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Men va fan! Ja, där blev det fel! Så här ska det vara!
Det finns undantag från att bemanningsföretagen alltid skulle betala lägre löner än ordinarie arbetsgivare, t.ex. på Ericsson i Gävle där har dom som jobbar åt bemanningsföretagen bättre betalt än vissa delar av den ordinarie personalen i produktionen.
Jajamensan, det stämmer nog! Men det gäller bara de som har lite högre utbildning som t ex de du räknade upp + läkare, sköterskor m.m.
Men de som har vanliga jobb (skitjobb som jag kallar dem) som t ex städare, lagerpersonal, storkökspersonal och liknande får jobba för struntlöner samtidigt som de ordinarie permitteras.
Det har hänt på alla mina gamla arbetsplatser.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Nostalgi!

Post by lumberjack »

Men titta, här har vi ett parti för dig rockarn Image

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/st ... 44,00.html
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

on 02/18/2005 at 12:51:59, LumberJack wrote:Men titta, här har vi ett parti för dig rockarn Image

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/st ... 44,00.html [/quote]

Image

Det där var rätt lågt lumberjack, tänk att buntas ihop med Schyman och company, brrrrr.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Det där var att gå ett steg för långt.

Här har vi ett parti för dig!

http://www.mp.se/
Har alltid misstänkt att skägg och mulltoa är något för dig! Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

Det här är nog mer Rockarns stil.

http://www.internetpartiet.com/
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Image Tja... Varför inte? Vad är egentligen politik om inte ren och oförfalskad populism? Vem röstar på ett parti som man inte sympatiserar med i några frågor? Vem startar och driver ett parti som inte överrensstämmer med någon åsikter?
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Nostalgi!

Post by lumberjack »

Som det sas i en gammal Hassan-sketch:

"Hur knullar man en miljöpartist?

(På bred skånska) Man tar henne i myllan!"

Appropå feminstgalningarna, larmrapport efter larmrapport avlöser varandra om hur dåligt, hur vilsne och otrygga unga flickor är och mår. Prozac och andra lyckopiller knapras som om det vore smågodis. Då vill man luckra upp könsrollerna ännu mer. Som att hela bensin på eldsvåda om ni frågar mig...

Ps. Ge Gudrun en sup så att hon kommer i balans igen
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Kan bara hålla med till etthundra procent.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

on 02/18/2005 at 13:24:02, LumberJack wrote:Som det sas i en gammal Hassan-sketch:

"Hur knullar man en miljöpartist?

(På bred skånska) Man tar henne i myllan!"

Appropå feminstgalningarna, larmrapport efter larmrapport avlöser varandra om hur dåligt, hur vilsne och otrygga unga flickor är och mår. Prozac och andra lyckopiller knapras som om det vore smågodis. Då vill man luckra upp könsrollerna ännu mer. Som att hela bensin på eldsvåda om ni frågar mig...

Ps. Ge Gudrun en sup så att hon kommer i balans igen [/quote]

Gudruns opinionsiffror gick ju upp efter varje nytt fylleslag när hon var kommunistchef så om övriga feminster nu kunde tratta i henne ordentligt med sprit så skulle nog feministpartiet kunna bli rikigt stora.

Det är så fruktansvärt rubbat, medelsvensson skulle aldrig tillåta att en fd. alkoholist med en historia av återfall körde deras barns skolbuss, men ha en ledare för det 3:e största politiska partiet i Sverige som är alkoholist det gick alldeles utmärkt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman och Lumberjack:

Jag hade en väninna som skrev en jävligt bra insändare som hon lade ut på internet om dessa svenska feminister. Det var nog ett par år sedan men jag ska se om det finns kvar någonstans härute. I så fall så kopierar jag och lägger ut det här om ni inte har något emot det?
Post Reply