Bästa coverbandet?

Allmän diskussion om Eddie Meduza
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bästa coverbandet?

Post by Långis »

Jag vet ingen svensk artist som har så många hyllningsband som Eddie. Detta säger nog mycket om hans storhet.

De jag kan komma på nu så här på rak arm är:

Eddie Nilsson
The Errols
Roaring Cadillacs
Eddie Meduza Tribute
Ljongbacken and his glasögonorm boys
Buffelbinks
Errols Knektar


Känner att jag glömt något här.

Vilka av dessa (och eventuellt bortglömda) band har ni sett?

Själv har jag fått äran att skåda Ljongbacken and his glasögonorm boys, Eddie Nilsson, The Errols och Roaring Caddilacs (både versionen med Eddie Nilsson som sångare och den utan. Minns inte vem som sjunger nu).
Har för övrigt svårt att skilja på Eddie meduza Tribute och The Roaring Cadillacs. är inte dessa samma sättning?

Ska jag sätta nåt sorts betyg så kommer nog Glasögonormarna på en första plats, men med Eddie Nilsson tätt inpå, följt av Errols...
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Bästa coverbandet?

Post by Eddie »

Jag har endast sett the errols så jag kan inte säga så mycket om vilka jag tycker är bäst.

Men the errols hade ett jävla bra ös på scen.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Bästa coverbandet?

Post by leila »

Jo Meduza tributen är en AKT som bokas av Fantastiska nöjen (F.d Luftgitarr) som består av killarna från Roaring Cadillacs. Gå gärna in och kolla på www.fantastiskanojen.se/ nöjestorget "Eddie Meduza lever" och Eddie Meduza tribute.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa coverbandet?

Post by overkill »

Japp, det finns ovanligt många coverband som hyllar Eddie, helt klart. och väldigt många andra som spelat in covers också. Eddie har helt klart ett starkt fäste hos det Svenska folket, åtminstonde bland den halvan som gillar han (den andra halvan består ju som bekant av idioter Image).
Men i princip alla döda artister hyllas ju alltid mer, och sen är ju de flesta artister som är samtida med Eddie (som började ungefär i samma veva) t.ex Lundell, Uggla, Dahlgren, Ebba Grön, Dag Vag etc fortfarande verksamma. Alla dessa lever och frodas fortfarande och gör musik än idag, så det är ju först när den generationens musiker börjar trilla av pinn som man kan göra en ordentlig jämförelse.
En artist som jag kommer på spontant som hyllas mycket också är ju Cornelis. Han har ju en egen förening som verkar väldigt seriös och verkar ha en stor fanskara. Några renodlade coverartister vet jag inte om det finns, men han visor framförs av alla möjliga artister lite här och var, verkar det som. Skulle nog säga att Cornelis verkar vara ännu mer folkkär än Eddie faktiskt då han tycks gå hem hos nästan alla.
Men oavsett jämförelser så slår nog Eddie rekord i antal coverband Image

The Errols är mina favoriter. Gillar deras sätt att tolka låtarna, och att de varierar låtvalen friskt. Det finns ju väldigt många låtar att plocka och välja av och dom verkar vara det enda (?) coverbandet som inser detta.

Roaring Cadillacs är det enda bandet jag själv bevittnat, då med Peter Melin vid micken. Helt ok, absolut inte dåligt, men rätt fantasilöst och intetsägande faktiskt. Lite platt framförande utan riktig glöd och låtvalet är EXAKT dom vanliga standard-låtarna, hitsen, absolut inget annat och de verkar aldrig ändra på låtvalen heller (??). Om man bara vill spela hits så hade ju faktiskt eddie flera hits än de som de jämt spelar.

Eddie Nilsson har jag hört en del av och sett lite videoklipp med. Intrycket är väl ungefär samma som med RC, tycker dock att vissa studiolåtar är ganska bra.
De andra banden har jag bara hört enstaka låtar av och intrycket av dom är väl att det mest att de är ute efter att plagiera hans "roliga låtar". Inget fel i det, men väldigt många gör ju detta, och dessutom spär det på fördommarna om att Eddie bara gjorde kuk & fitta låtar. Nu var det iof ett tag sen jag lyssnade på alla banden, men som jag minns det när man kollat på deras hemsidor (de som har någon vill säga), har man lämnat med intrycket "jaha ja ännu ett kukrunkarcoverband...kul". Men visst är det kul att så många bryr sig vilket som sagt pekar på hans storhet.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Bästa coverbandet?

Post by leila »

Peter Melin och bandet spelar exakt efter Eddies egen set lista, som han själv hade. Just för att det ska vara så nära orginal spelningarna som möjligt.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa coverbandet?

Post by overkill »

Ja alla får ju göra som dem vill, själv tycker jag att det blir enformigt att höra precis samma låtar jämt, och den uppfattningen tror jag fler delar. En konstig "hyllning". Har även fått intycket att han själv var trött på att alltid behöva köra samma låtar, då han kände sig "tvingad" till det.

Att dömma av en del live-upptagningar jag sett med Eddie på video, och även den enda jag gången jag själv fick det stora nöjet att bevittna en konsert med Eddie, så varierade han ju ändå låtarna ganska friskt under årens lopp. Verkar som att det gick lite i vågor. Men Roaring Cadillacs verkar ha anammat en enda setllist och håller sig till den. Han hade väl iof lite olika kompband också på senare år, så det kan ju hända att det blev lite förändringar då.
Tycker ändå det är lite märkligt, Peter Melin & Co har ju hängt med sen runt 93 eller så, så Eddie måste ju ha ändrat låtlistor flera gånger under alla år med dom som band. Med ändra så menar jag inte att man byter ut alla låtar, men att man skrotar kanske 5-6 st eller så och tar in andra. Vissa låtar hänger ju alltid med oavsett, som för de flesta band och artister.
Men det kan ju delvis ha att göra med att det är för jobbigt att repa in nya låtar. Lättare att spela dem som man kan sen länge Image Image
Last edited by overkill on 14 Mar 2009, 01:20, edited 1 time in total.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Bästa coverbandet?

Post by leila »

Meningen är egentligen... att det inte ska spelas för ofta... det ska bara vara vid enstaka tillfällen och då ska det vara de gamla goda... Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa coverbandet?

Post by overkill »

Ja, det är ju en viktig aspekt förstås. Coverband bör inte spela & turnera för jämnan, och när dom väl gör det vill man höra de mest självklara numren. En klart viktig poäng. Inget coverband i världen kan ersätta ett orginal och det är inte meningen heller.

I detta fallet tycker jag dock att denna låtlistan som RC kör med började vara tjatig redan under Eddie´s levnadstid, och den blir inte mindre tjatig nu.
Tror Eddie åtminstonde delvis skulle hålla med.

Men jaja, oavsett vad man tycker om låtval, så är det viktigaste/roligaste med coverband att man minns sin älskade favoritartist med glädje - vem det än må vara, i detta fallet Eddie Meduza då. Att man blir påmind om vem han var och att hans låtar för evigt är fastetsade i huvet (i alla fall i mitt då) Image
felix
Obotlig alkoholist
Posts: 540
Joined: 15 Aug 2005, 12:36
Location: sweden
Contact:

Bästa coverbandet?

Post by felix »

inte för att klaga men jag har på nåt sätt svårt för coverbanden då sången på nåt sätt låter töntig.

Eddies röst var nog mycket det som gjorde att låtarna blev som dom blev.

givetvis kan det ju aldrig bli lika bra som Eddie himself.

är ju ungefär som att jämföra Heinz ketchup med Eldorado ketchup.

leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Bästa coverbandet?

Post by leila »

Ja det är klart det blir svårt att låta som när Eddie själv sjöng.. Det kan ju förstås aldrig bli detsammma..

Men jo... det stämmer att Eddie många gånger ville byta ut set listan, men då kom klagomål från publiken, så då la han ner det.. Mer eller mindre...
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bästa coverbandet?

Post by overkill »

Synd. För min del kunde han ha fått skrota hela den vanliga låtlistan och tagit in helt andra, sällan körda och helt ospelade nummer. Beror ju iof på lite vad det är han hade valt, men ändå.
Några speciela låtar som han pratade om att han ville spela, som du minns Leila ?

Han spelade ju mycket för raggare och man får lätt intrycket av att många (de flesta) raggare bara kände till de mest vanliga låtarna och nöjde sig med det. Fick de då inte höra precis just de låtarna, ja..då kom väl klagomålen.
Nu ska man inte dra alla över en kam såklart, men jag tror det kan ligga en del i det.
Last edited by overkill on 14 Mar 2009, 21:57, edited 1 time in total.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Bästa coverbandet?

Post by leila »

Nä... kommer tyvärr inte ihåg riktigt vilka exakt han ville varva med... Det var nog lite olika...
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Bästa coverbandet?

Post by retepnoslack »

På spelningen i Norge, iklädd kavaj, kör han ju ett par låtar ifrån: "Raggare", titelspåret och "Min raggarbil". Dessa var väl inte så JÄTTEvanliga på "livespelningar". Man får se lite klipp ifrån konserten på Bodil Furus råmaterial.

Rätta mej, om jag har fel, som jag sade till min mattelärare i sjuan, när jag lämnade in det senaste matematiksprovet. Image
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Bästa coverbandet?

Post by leila »

Du har med all säkerhet helt rätt Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bästa coverbandet?

Post by E-M »

Det är väldigt roligt på DVD:n som stockis lade upp, spelning på Lidingö. OBS! FORSÄTT INTE LÄSA OM DU INTE VILL VETA NÅGOT OM SPELNINGEN PÅ LINDINGÖ, UTAN VILL SE DET SJÄLV!

I slutet så går ett fan upp på scen och önskar "Tommy hade en Cadillac". Eddie går med på att köra låten fast han säger att han nästan aldrig brukar göra det. Han lånar giarristens gitarr, står och spelar lite för att hitta ackordsföljden. Sedan spelar han "Tommy hade en Cadillac" Image

Jag gillade det giget, var en härlig blandning utav låtar.
Last edited by E-M on 19 Mar 2009, 00:05, edited 1 time in total.
Post Reply