Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by ozzman »

Om man som jag kör bil till jobbet på vägar där det vimlar av självutnämnda elitcyklister som anser sej för fina för att använda något så simpelt som en cykelbana så är den här artiekln som balsam för själen:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7869793.ab

Satan vad jag stör mej på cyklister som inte använder cykelbanorna utan ligger och vinglar mitt i vägen i 30 km/h.
De sitter med aschlet i vädret på sina fåniga jävla fikuscyklar med hjälm och cykelbyxor på sej, hur en vuxen människa kan ta på sej cykelhjälm och cykelbyxor övergår mitt förstånd.
Jag brukar köra upp riktigt nära och tuta samtidigt som jag frikopplar och varvar upp motorn så mycket det går. Jävlar vad rädda de brukar bli Image
Men nu kan jag sluta med sådana subtila metoder, från och med nu så kör jag på dem rakt av. Träffar man dem på bakhjulet blir det inga skador på bilen ens, äntligen är det jaktsäsong, härligt!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by uy »

Kör hårt, Josey! Image Jag förstår faktiskt inte logiken med att köra på vägen när det finns cykelbana. "Jag tror inte det är så trevligt för fotgängarna om jag susar förbi i 40 km/h". Men har har väg styre på cykeln, och banan borde väl vara så pass bred att man kan mötas, eller hur? Idioter...
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by E-M »

Hans argument: "Jag tror inte det är så trevligt för fotgängarna om jag susar förbi i 40 km/h" känns jävligt korkat. Är det bättre att stoppa upp trafiken? Och som uy säger så borde han rimligen kunna köra om gående utan att de blir upprörda eftersom det finns en CYKELBANA.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by overkill »

En del fattar ju inte att det är en Gång OCH Cykelbana - inte bara det ena eller andra. Därav alla korkade pensionärer som går precis i mitten av banan och hoppar nästan i diket när man ska förbi. Plingar man blir effekten ofta värre: "Nu kommer en galen cyklist som kör över mig!", haha... ja jävlar. Men det finns gott om korkade cyklister också. Ser sig dåligt för och använder inte cykelbanor där det faktist finns.

Jag är för cykling som sådan, det har ju också gjorts studier på som visar att ca 5 av 10 tar bilen till jobbet i onödan, dvs de bor såpass nära - säg under 1 mil, att de enkelt skulle kunna cykla istället. Okej, på vintern när det är kallt kanske bilen är att föredra (även om man får skrapa rutor osv istället), men på sommarhalvåret kan man ju lätt cykla flera dagar iveckan och bara ta bilen när man måste, då man har ärenden osv att göra.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by ozzman »

E-M wrote:Hans argument: "Jag tror inte det är så trevligt för fotgängarna om jag susar förbi i 40 km/h" känns jävligt korkat. Är det bättre att stoppa upp trafiken?
Exakt min poäng. dels överskattar alla cyklister sin egen förmåga så troligen ligger han och kör 30 km/h, inte 40.
Jag vägrar acceptera att jag på 50- eller 70-väg är tvungen att köra i 30.

Sedan är cykel på många sätt ett alldeles utmärkt transportmedel. När man är full t.ex. är det väldigt smidigt att cykla om man skall förflytta sej korta sträckor, men då på cykelbana naturligtvis.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by Jungbacka Erik »

Min fars bidrag till "jävlas med elitcyklister" utspelades redan i början på 80-talet då vi hämtade en lekstuga åt lillsyrran. Lekstugan var i förhållande till bilsläpet allt för stor och farsan fick köra jävligt sakta. Plötsligt befann vi oss mitt i en cykeltävling. Farsan körde i en hastighet som var något lägre än cyklisterna men ändå så pass hög att dom fick kämpa rejält för att kunna cykla förbi oss mellan mötande bilar Image Har aldrig sett så många uppsträckta långfinger på en och samma dag. Själv satt man i baksätet och skämdes men nu efteråt så förstår jag att det var riktigt rätt åt dom jävlarna Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Min fars bidrag till "jävlas med elitcyklister" utspelades redan i början på 80-talet då vi hämtade en lekstuga åt lillsyrran. Lekstugan var i förhållande till bilsläpet allt för stor och farsan fick köra jävligt sakta. Plötsligt befann vi oss mitt i en cykeltävling. Farsan körde i en hastighet som var något lägre än cyklisterna men ändå så pass hög att dom fick kämpa rejält för att kunna cykla förbi oss mellan mötande bilar Image Har aldrig sett så många uppsträckta långfinger på en och samma dag. Själv satt man i baksätet och skämdes men nu efteråt så förstår jag att det var riktigt rätt åt dom jävlarna Image
He he. Att läsa sådant är som balsam för mina ögon.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by uy »

Men svider det inte om man får balsam i ögonen? Image
Skitarna ska va' lika långa i år
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by ozzman »

uy wrote:Men svider det inte om man får balsam i ögonen? Image
Lite, men det är det värt.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Äntligen sätts "elit"cyklisterna åt

Post by Eddie »

Jag läste för en månad sen eller så om ett liknande fall, eller om det var samma fall som nu fått dom. Cyklisten menade att det var hans sätt att mationera eftersom han inte hann göra det annars...

Det betyder alltså att alla andra ska ta hänsyn till honom för han inte hinner motionera om han inte kör på vägen?

Jag cyklar själv till och från jobbet varje dag då jag har ca 1 km till jobbet och kan då inte motivera att ta bilen till jobbet de flesta dagarna. Och jag kan ju säga det att det är väldigt få människor som kan det här med cykelbana och gångbana. De flesta cyklister har inte ens en aning om att det är högertrafik i Sverige! Så jag kan förstå honom att han inte vill "tävlingscykla" på cykelbanan eftersom han då skulle flyga över styret minst en gång om dagen.

Men att han ska använda vägen är bara dumt, han får väl ta sig tid som alla andra att motionera på sätt som inte stör alla andra. Jogga hem t.ex.

Jag kan inflika att jag inte äger varken cykelhjälm eller cykelbyxor.
Last edited by Eddie on 01 Oct 2010, 23:24, edited 1 time in total.
Post Reply