Ain't Got No Cadilac - Recension

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

Ain't Got No Cadilac - Recension

Post by Evert Meduza »

Då var det åter dags igen och den här gången blir det en av mina absoluta favoritplattor tillsammans med "Eddie Meduza & Roarin' Cadillacs" och "Gasen I Botten", det blir "Ain't Got No Cadillac" som gavs ut 1985 och var hans första album med bara engelska låtar på (dock inte på kassett-utgåvan som innehöll låtarna "Timber" och "Gubbarnas Heavy Rock And Roll" som bägge är på svenska). Det var ju som ni vet tänkt att Errol skulle köra varannan platta skulle ha bara engelska låtar och svenska låtar. Det var därför tänkt att nästa platta skulle bli "Raggare", fast eftersom denna platta tyvärr inte blev någon succé så kom "Raggare" därför bara ut på kassett.

Fast nu har jag babblat nog, nu kommer recensionen och håll till godo mina vänner:

Ain't Got No Cadillac
Plattan inleds med låten som har samma namn som plattan och svängigt blir det med Errol på instrumenten, förresten så glömde jag att påpeka att Errol spelar alla instrumenten själv på denna plattan förutom på "Wanna Know If You" där medlemmar ur Lester C. Garreth medverkar.
Och på denna så visar Errol att han kan spela saxofon (vilket han inte har gjort på tidigare plattor, saxofonen som ni hör på vissa låtar på "West A Fool Away" spelas av någon annan) och han gör det riktigt bra och låten är inte dålig den heller, han gör det igen denne Errol Image

Get Out Of Town
Och nu svängig Rockabilly där Errol är sheriff och talar om för en bråkmakare att inte komma hit och ställa till med jävelskap, en tuffing är han våran Errol.

Come Autumn Rain
Än en gång briljerar Errol på saxofonen (jag antar att han fick sin fot ur saxofonen Image) och denna låten älskar jag då oftast så längtar jag till hösten under sommarlovet då jag oftast inte har något att göra, så därför vill jag att hösten skall komma så jag får gå i skolan eller något sådant.

Gimme Love
En enastående låt av Mr. Norstedt, återigen kunglig på saxofonen och sjunger om det som vi alla vill ha av folk: Kärlek.
Det är i alla fall det enda som jag vill ha folk, pengar och snygga prylar bryr jag mig inte så mycket om, helst så vill jag bara ha kärlek och gärna av en tjej, att få kärlek av en tjej slår i stort sett det mesta som ni vet.

Young Girls And Cadillac Cars
Riktigt bra och svängig låt, denna har dessutom slagit succé i Holland, fast då framförd av en holländare, fast Errol's version är i mitt tycke tusentals gånger bättre! Image

Red Haired Lisa
En till Rockabilly-låt som har ett skönt gung och är härlig att lyssna på.

No Cruising In My Car No More
Är det bara jag, eller påminner inte melodin på denna "Young Girls And Cadillac Cars"? Fast riktigt bra är detta ändå, en bra Cruising-låt, även om han sjunger "NO crusing in my car no more".

There's Nobody Who Wants My Loving Now
Något Errol är fantastiskt bra på är låtar om ett brustet hjärta, som denna, jag brukar också känna att ingen vill ha min kärlek så denna låten förstår jag väl.

Oh, Pretty Maye
Errol är kunglig igen, han har en bra sångröst och kan spela instrument, helt klart. Image

Love You Little Girl
Riktigt bra låt, hur underbar som helst, Errol är bara bäst som han säger i låten "Jag Är Bara Bäst" och denna låten är så mysig tycker jag, jag älskar denna. Image

You're Slowly Slipping Away
Och nu en sorglig låt om en kärlek som är på väg att gå under. Errol är igen bäst på saxofonen och briljerar som manskör (för han körar på egen hand i den här låten som ni vet) och riktigt bra är denna.

Wanna Know If You
Och nu medverkande: Janne & Anders ifrån Lester C. Garreth! Och kanonlåt är denna, helt briljant och riktigt bra, som hela denna plattan, nu har det varit svårt att utse vilken låt som är bäst, för hela denna plattan är så fantastiskt bra! Image

Och, det var denna recension eller förresten, nej, vi har ju bonusspår. Image Och hela fyra dessutom! Image Image Image Och de kommer här:

Timber
MÄSTERVERK! KONSTNÄRLIG! UNDERBAR! BRILJANT! ENASTÅENDE! HUMORISTISK! MUSIKALISK! MEDRYCKANDE! SVÄNGIG! KUNGLIG! Jag kan ösa beröm och kärlek över denna, jag älskar denna och även min far gillar den och denna spelade jag för min sexåriga kusin och detta blev omedelbart hans nya favoritlåt! Historien om en alkoholiserad skogshuggare som åker till Kanada för att bli rik, dock så är han så full hela tiden att han ramlar omkull hela tiden och hans kollegor skriker "Timber!" varje gång, detta är ett storartat bevis på vilken genialisk kompositör Errol Norstedt verkligen är och varför han håller klass med Carl Michael Bellman och Cornelis Vreesvijk och nu spelar han dragspel dessutom och den här låten har faktiskt mitt favoritdragspelssolo med Errol, detta är tillsammans med "Gasen I Botten", "Yea Yea Yea", "If I'm A Fool" och "Little Brighteyed Girl In Blue Jeans" en av mina absoluta favoriter med Errol Norstedt, mer känd som Eddie Meduza! Image

Gubbarnas Heavy Rock And Roll
Riktig hårdrock detta, inte sådan skit när de bara skriker hela tiden, denna skall jag spela varje dag den dagen då jag blir femtio, fast den är redan nu väldigt populär! Image

The Wanderer
Cover på en gammal låt som Errol framför på ett riktigt bra sätt, han äger helt enkelt! Image

It's All Over Now
Passar bra som avslutning nu, för detta är den sista låten, också en cover på en gammal låt som han gör bra och medryckande och nu så väntar jag på era recensioner! Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply