You Ain't My Friend - Recension

Diskutera Låtarna
Post Reply
Evert Meduza
Levertransplanterad
Posts: 1987
Joined: 06 Jan 2011, 10:11
Location: SKÅNE!
Contact:

You Ain't My Friend - Recension

Post by Evert Meduza »

Då var det återigen dags för ännu en recension och då så skall plattan som Errol spelade in efter skilsmässan med sin dåvarande sambo Hanne Mikkelsen recenseras: "You Ain't My Friend". Temat på denna platta är föga överaskande om brusten kärlek.
Detta är också förövrigt Errol's andra platta som bara innehöll engelska låtar (förutom kassett-utgåvan som innehöll låten "Jag Vill Ha En Grammis" som är på svenska), den första var som bekant "Ain't Got No Cadillac". Denna blev ingen särskilt större succé denna heller. Fast nu har jag babblat nog, nu kommer recensionen mina vännerrrrrrrrrrrrrrrrr:

Sweet Linda Boogie
Första låten är tillägnad Linda Norstedt, det enda barnet som paret fick tillsammans och det blir svängig boogie-woogie och ett ösigt saxofonsolo.

You Ain't My Friend
Titelspåret är en av de bästa låtarna på denna plattan, detta är utan tvekan hans sista svar till Hanne när de var nyskilda, texten på denna är troligen så här alla tänker om sitt nyblivna ex efter att de har skilt sig.

Little Rag-Doll
Nu blir det kärlek och förälskelse och vackert är det, en lugn och fin låt som är mysig att lyssna på.

Vicious Lips
Nu är brusten kärlek vad det handlar om igen, fast nu om elaka ord och påhopp som Errol troligen blev utsatt för innan det tog slut. Ni kommer att lägga märke till att jag nämner ofta att låten ni läser om handlar om brusten kärlek, fast bra är denna som vanligt.

Don't Bring Me Down
Och nu brusten kärlek igen, fast nu om att han ber henne att inte fortsätta trycka ner om honom, trots att det är slut nu, låten är bra och har ett bra saxofonsolo.

Shame, Shame Woman
Och nu blues, fast nu säger Errol åt Hanne att skämmas för vad hon gjorde mot honom, denna håller dock ej samma klass som föregående låtar.

Crying In My Pillow
Och nu är Errol sentimental och erkänner att han kan gråta, fast dock i sin kudde och trots att han är en man. Tänk om fler hade kunnat vara lika ärliga som Errol, världen hade blivit bättre då och igen så är låten väldigt bra

Don't Turn Around
Nu är Errol förbannad och säger att han kommer att krossa Hannes själ om hon vänder sig ryggen om honom och igen så är det ett bra ös i låten och ös och gung är Errol riktigt bra på som ni alla vet/håller med om.

Oh, Gabrielle
En riktigt bra och härlig låt, denna låten tycker jag väldigt mycket om, den är väldigt fin och mysig och har det där sköna och lugna gunget som jag gillar lika mycket som det fartfyllda han även bemästrade.

Heart, Don't Be A Fool
Och nu blir brusten kärlek temat återigen och nu om när man har skilt sig tror man oftast att det skall fixa sig igen med den man skilt sig ifrån, fast oftast så gör det tyvärr inte det...
Och denna låten håller hög klass liksom de föregående låtarna på denna plattan.

Impossible Love
Min favoritlåt på denna plattan, omöjlig kärlek (vilket titeln betyder) som man bara kan drömma om, vilket förekommer i många av Errol's verk, man är förälskad i någon som man inte har en enda chans på i hela världen, något som oftast kan göra en sorgsen och ledsen. Errol's röst är riktigt bra också, sjunga kan han definitivt vilket han visar i denna låt.

And that's it, eller nä förresten, ännu en gång så har vi bonuslåtar och det blir dock bara två den här gången, två låtar på svenska då.

Jag Vill Ha En Grammis
Denna har exakt samma melodi som "Shame, Shame Woman", fast på svenska, fast handlar dock ej om samma sak utan om Errol's ilska över att aldrig vinna musikpriser, trots sina förmågor med musik och för sina intelligenta texter, det gör honom arg såklart vilket får honom att göra denna.

Midsommarnatt
Denna var ursprungligen skriven till Lasse-Stefanz som dock tackade nej till denna, och tur var det för de hade för allt i världen aldrig någonsin kunnat göra denna bättre än vad Errol gör den, jag var en gång inne på en bloggerskas blogg (minns dock tyvärr inte vilken) som hade refrängen hängande på förstasidan, sedan så har flera plockat ut denna som sin favoritlåt till midsommar och till och med min mor(!) av alla personer älskar denna och hur fan kan man inte göra det? Jag har nämnt "Timber", "Gasen I Botten", "Evert" och "Yea Yea Yea" bland hans bästa verk och "Midsommarnatt" hör hemma där också, helt underbar är den, ljuvlig refräng, ingjuter en härlig stämning och atmosfär alltid och har så klart ett mycket bra gitarrsolo, Errol Norstedt på högsta nivå här.

Och då var denna recensionen klar, er tur! Image
Sen så e' de' dags å' börja ragga runt, gasa på som f*n o' bara ragga runt, spela bästa raggarlåten, dunka takten uti plåten, visa röven här o' där o' ragga runt!
Post Reply