Småstadsmentalitet?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Jag är uppvuxen i en bonnhåla i Dalsland och är/var därför en typisk Dalslänning,allt enligt principen:Man blir som man umgås!
Men på senare år så har jag sas fått en del influenser utifrån! Umgåtts med stadsbor,gift mig med en Göteborgska,återupptagit kontakten med gamla vänner som bor i städer.Dessa influenser har öppnat mina ögon för en del mindre sympatiska drag hos"bonnhålans" invånare.Som bonnhålebo är man inskränkt,småsint ogin samt intolerant!

Nu är det väl så att dessa egenskaper i sig tycker jag väl inte att det är något fel på egentligen,tvärtom!Det är sådant som håller folk i selen,manar folk att sköta sig, allt till samhällets fromma.Det är ju ingen tillfällighet att diverse avvikare i alla tider har sökt sig till storstaden.

Men i bonnhålan går det till överdrift! Man är ständigt påpassad i allt man gör,allt tycks angå alla utan undantag!! Människor som är utmärkta samhällsmedborgare på alla vis blir totalt idiotförklarade för den minsta egenhet man kan ha,även om ens personliga vandel i övrigt är perfekt.Utseende,klädsel,pengar,gångstil,tid för sänggående you name it,ALLT kommenteras flitigt vid fikabord eller skvallras i gathörnen.Det tycks handla om inställning! Säg att du har köpt ny bil,en stor Cheva tex.Göteborgarn säger:å harrejävlar va go den var och automat är det,perfekt!

Dalslänningens kommentar blir:TÄNK VA BENSIN DEN SKALL DRA...ock,ock...

Eller du kanske har byggt om hemma!? samma där,stadsbon säger:Vad tjusigt det blev,du kan du grabben....

Så kommer grannen,då låter det:jojo det der väl bra ut men där ihörnet är det nog lite snett va?...

Ja sådär håller det på alltid är det någons fel o brister som debatteras,sällan nåt positivt.Detta är mycket tröttsamt faktiskt särskilt påtagligt blir det på en arbetsplats,där vistas man ju varje dag och tvingas lyssna på detta ImageNåja vore kul att höra om nån annan har några synpunkter på detta Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Att bo i ett mindre samhälle har både sina positiva och negativa sida, personligen så tycker jag numer att de positiva sidorna väger upp de negativa men det beror kanske på att jag bor i en stad och kan känna mig lite grand som en "turist" när jag besöker mindre samhällen. Jag hinner kanske helt enkelt inte tröttna innan jag sticker?

Men egentligen; vad mer behöver man här i livet än ett arbete, en korvkiosk och en pizzeria på behändigt avstånd, kabel-TV och full bredbandsuppkoppling? Alla småkommuner uppfyller dessa krav.
Men i bonnhålan går det till överdrift! Man är ständigt påpassad i allt man gör,allt tycks angå alla utan undantag!!
Ja det stämmer. Det kan vara förbannat irriterande men å andra sidan kan det även vara en trygghet för vissa i alla fall. Syftar då på de som exakt lever ett sådant liv som är byhålans uppställda norm.
Jag personligen skulle säkert bli både polisanmäld, rövknullad och avrättad.
Människor som är utmärkta samhällsmedborgare på alla vis blir totalt idiotförklarade för den minsta egenhet man kan ha
Ja, du känner väl till ordspråket?
"En man kan bygga tusen hus, byter han blöjor på sitt barn en gång så är och förblir han en kuksugande mjukis- och plyschpappa som aspirerar på deltidstjänsten nere vid dagiset eller fritidsgården."

Men jag håller med, den smått gubbgriniga och missunsamma inställningen som man hittar på många mindre orter kan vara jävligt irriterande.
Den omvända inställningen växer sig dock starkare och starkare i städerna och den är minst lika irriterande! Förutom att alla ständigt ska vara glada och optimistiska så ska alla satsa på sig själva. Idag heter det inte "Jag duger", istället är det "Jag är bäst, alla älskar mig, jag är skitsnygg och jag ska bara jobba med det jag tycker är kul!"
Som om inte detta skulle räcka så breder våldet ut sig vilket inte är så konstigt när alla anser sig vara bäst. Vem ska vika undan? Vad är en kompromiss? Vad är samarbete?
Som om detta inte skulle räcka så har vi den allmänna degenereringen. Du kan inte gå och handla påse godis i grannkvarteret förrän du stöter på minst ett par berusade småflickor, överåriga fyllon, transor, bögar, annonser för div sjuka porrmässor tryckta rätt upp i ansiktet, horor, knark, uteliggare, kriminella och manlig dagispersonal.

Min slutsats är att det nog är ett helvete att bo i mindre samhällen när man är ung men efter trettio-fyrtio någon gång så är nog bonnhålan den idealiska boplatsen trots allt. Här lever de gamla värderingarna kvar någorlunda och man kan gå ut på kvällarna och promenera utan att ständigt behöva vara på sin vakt.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Jo det är nog sant,din slutsats.Det är bara det att när man fått upp ögonen för detta som jag påtalar så får man det på hjärnan Imagemenmen man får väl slå dövörat till så gott det går....Säkerheten på kvällarna är det nog si och så med nuförtiden dock.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Vi kan alltså dra slutsatsen att både landsbygd och stad är på väg mot sin egen undergång. Varför inte starta något nytt? Varför inte utropa en egen liten självständig plätt någonstans här i Sverige?

Varför inte grunda ett helt nytt litet samhälle där gamla hederliga värderingar ska råda, där moralen är av gammalt fint märke? Där männen är män som varje dag går till sitt hårda och tråkiga arbete. Arbetande karlar som får sin belöning varje dag efter jobbet när kvinnan har dukat fram en festmåltid på bordet efter att ha tillbringat en lugn och avkopplande dag vid spisen.

I denna lilla drömstad så skulle den folkvalda polisen ägna sig åt riktiga brott som t ex att straffa tjuvar och mördare men strunta i harmlösa förseelser som t ex hembränning och rattfylleri.

Den lokala radio- och TV-stationen skulle bara sända skön gammal rock och hårdrock och TV:n skulle bara visa upplysande och uppfostrande debattprogram med titlar som "Jag var en yrkesarbetande kvinna som tog mitt förnuft till fånga, nu lever jag för min man och hemmet".
TV-serierna skulle vara svenska eller på sin höjd från amerikanska södern och skulle enbart handla om feta, medelålders och fula karlar som sitter framför TV:n och dricker sprit medans deras otroligt vackra och unga fruar och flickvänner städar eller sitter och broderar i soffan endast iklädda raffset medans tacksamheten strålar från deras väna ansikten.
Sensmoralen är oantastlig: Det är insidan som räknas hos karlarna!

Man skulle naturligtvis bara sända filmer med högt underhållningsvärde som t ex Terminator, Gladiator och liknande. Det renodlade underhållningsvåldet skulle naturligtvis bara sändas efter klockan elva då skötsamma kvinnor sover. De bör inte utsättas för alltför grovt våld med tanke på att de kan bli en smula upprörda.

Skolgång är något som man inte ska ta alltför allvarligt på. Alla ska kunna läsa, skriva och addera. När dessa kunskaper har förvärvats är de mogna för att ge sig ut i det riktiga samhället. Ju fortare de lär sig detta, ju bättre!

Nyårsafton firar man naturligtvis gemensamt på stadens torg men det blir aldrig något decennieskifte, här ska åttiotalet råda, 1989 övergår helt enkelt till 1980 och så börjar allt om igen.

Kvinnor ska bara äga tillträde till stadens barer och pubar under en begränsad tid i sitt liv, nämligen när de är i rätt ålder för giftemål. Mitt förslag är att när de är mellan 18-25 år så ska de få besöka stadens etablissemang för att där träffa blivande make. Naturligtvis så är det kvinnans far som i samråd med den intresserade mannen som bestämmer om det ska bli något giftemål.
Kvinnor får bara dricka sprit tillsammans med den man som bjuder.

Restaurangutbudet ska vara rikligt och präglas av ett öppet sinne för nya spännande maträtter.
I varje kvarter ska det därför finnas minst en Sibyllakorvkiosk och en Pan-Pizzeria. Pytt-i-panna, Stuvade makaroner med stekt falukorv, ägg, bacon och liknande ska också serveras på dessa ställen, fattas bara annat!
Trams som vegetariska restauranger, pasterior och mackerior, thaikitchen, mongolian steakhouses och liknande dumheter kommer inte att existera pga att det inte skulle finnas något kundunderlag.

Eftersom vi skulle vara en oas av förnuft, godhet och glädje omgivna av ett hav av ren galenskap, raseri och ondska så är allmän värnplikt på minst två år något som dessvärre skulle bli tvunget. Här skulle dock de unga pojkarna utbildas och formas till de riktiga karlar som varje kvinna innerst inne önskar sig.

Fyll på med fler förslag allihopa!
Vad ska staden/nationen heta?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Kanonide!! ImageVar får du allt ifrån,hur kom du att tänka på nåt sånt Image
Rockertown kunde det kanske heta?....
Frejsson
Glad amatör
Posts: 4
Joined: 26 Oct 2004, 12:37

Småstadsmentalitet?

Post by Frejsson »

Jag känner igen den mentaliteten fast jag bor i storstad (Göteborg). Texten passar perfekt om man byter ut Dalsland mot "kyrka".

Är uppvuxen i en kristen familj, dock inte troende själv så jag vet hur det är. Direkt någon i kyrkan köpt ny bil så snackas det... Ingen i gemenskapen får ha för mycket pengar för då blir det avundsjuka direkt...

Mycket skitsnack är det också, förstår inte hur dom orkar med.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Visst!Det är nog så, när man lever i nåt mindre samhälle eller gemenskap.Vare sig det är bonnhålan eller nåt kyrkligt samfund........
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Nu ska vi inte klaga alltför mycket på kyrkor, där frodas ofta en sund och frisk "inskränkthet".
Men så finns det ju olika församlingar.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Vadå,vad vet du om det?Din erf.av kyrkor är väl på sin höjd nåt soppkök finansierat av frälsis Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Sedan så finns det ju dom som inte ens har råd att vara medlem i statskyrkan...
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Du Rockern! Det handlar inte om råd.Det handlar om att ta ställning!Obekant företeelse för dig,jag vet men för vissa inträffar det att man gör det Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Vad tar du ställning mot? Gud eller de kristna värderingarna? En mix av alltihop kanske?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Gud såklart ImageJag är ju inte troende så...Sen är det ju så att det finns knappt någon företeelse som ställt till med så mycket mänskligt lidande som religionen,krig,förtryckosv.Om inte annat så användes ju svenska statskyrkan som maktens redskap för att hålla allmogen på mattan.Det går igen i alla resonemang,allt gick ut på att folk skulle vara nöjda med eländet de hade medan överheten svävade ut!Ungefär som nu fast nu är det fackföreningsgubbar istället för präster och adel.Vad gäller det som du kallar "kristna värderingar"så är väl begreppet en aning luddigt tycker jag.De enda etablerade "värderingar" är väl 10 guds bud som ju inte är annat än ett paket med uppförandekod som väl de flesta ställer upp på,kristen eller ej.Så kyrkomedlemsskap är inget för mig,nej....Men ta du och ge mig ett par rejäla,övertygande argument så skall jag gå med,om du kan vill säga...... Image
Last edited by rex on 02 Nov 2004, 12:45, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
fast nu är det fackföreningsgubbar istället för präster och adel.
Nej, det är främst politiker, vissa fackgubbar kommer väl först på andra eller tredje plats när det gäller att knulla skattebetalarna i röven.

För att återgå till diskussionen om statskyrkan. Sveriges land bygger på den kristna tron och den kultur som ingår i detta paket. Du vill visst rasera alltihop. Vad skulle då alternativet bli? Tror du verkligen att folk helt plötsligt skulle ha blivit civiliserade och goda bara för att svenskarna har haft fred och välstånd i några år?
Kristendomen är det sista som finns kvar av det gamla Sverige, därför värnar jag om kyrkan. Att nämnda kyrka sedan har ställt till med mycket jävelskap, förtryck och liknande förnekar jag inte men jag tror knappast att Sverige hade sett bättre ut utan kristendomens intåg. Vad hade svenskarna varit då? Ett naturfolk som skålade i mjöd, flätade sitt skägg, bodde i jordkulor och eldade upp sina lik. Men du kanske ser upp till naturfolk? Värnar du om Nordamerikas indianer och dess kultur? Kämpar du för att ge Inkaindianerna en dräglig tillvaro? Vill du tillbaka till dina rötter? Image

Alternativ två hade varit en kommuniststat.
Hade denna händelseutveckling varit att föredra?

Alternativ tre hade varit ett kärlekens folk som kramades, levde i kollektiv, delade allt broderligt och sög varandras kukar i duschen.
Låter det realistiskt?

Eller du kanske är så naiv så att du tror på Folket, på människans inneboende "godhet" och allt det där tramset? Du kanske inbillar dig att människan inte behöver tro på en högre makt som antingen belönar eller straffar?

För övrigt så tror inte jag heller på Gud, däremot hoppas jag. Det är det enda man kan göra. Utan detta hopp så skulle det ju inte finnas någon mening med någonting, då skulle man ju lika gärna kunna ge upp med en gång (vilket jag i och för sig redan har gjort).
Människor som är fullblodsateister, som tror att existensen upphör fullständigt efter döden måste leva ett fattigt andligt liv, det är vad jag tror i alla fall. Jag förstår inte heller hur man kan vara spiksäker på att Gud inte finns när det inte går att bevisa vare sig hans existens eller ickeexistens.
Ge mig gärna några bevis på att han inte finns.
Ge mig gärna några bevis på att han finns.

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Du sa:"För att återgå till diskussionen om statskyrkan. Sveriges land bygger på den kristna tron och den kultur som ingår i detta paket. "Ja det var ju just det:Vilken kultur är det?

Jag säger ju att det är HÖGST luddiga begrepp!Var god definiera "kristna värderingar/kristen kultur"utan att som sagt stödja dig på 10 guds bud.... Image
Post Reply