Småstadsmentalitet?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

Picken
Glad amatör
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2004, 21:06

Småstadsmentalitet?

Post by Picken »

Jag känner igen mycket av det som du skriver, ja tycker att man ska leva det liv som man själv blir lycklig av och skita i vad andra tycker och tänker om det. Anpassar man sitt eget liv efter andras normer osv för att "passa in" så lever man inte sitt eget liv.


rex wrote:Jag är uppvuxen i en bonnhåla i Dalsland och är/var därför en typisk Dalslänning,allt enligt principen:Man blir som man umgås!
Men på senare år så har jag sas fått en del influenser utifrån! Umgåtts med stadsbor,gift mig med en Göteborgska,återupptagit kontakten med gamla vänner som bor i städer.Dessa influenser har öppnat mina ögon för en del mindre sympatiska drag hos"bonnhålans" invånare.Som bonnhålebo är man inskränkt,småsint ogin samt intolerant!

Nu är det väl så att dessa egenskaper i sig tycker jag väl inte att det är något fel på egentligen,tvärtom!Det är sådant som håller folk i selen,manar folk att sköta sig, allt till samhällets fromma.Det är ju ingen tillfällighet att diverse avvikare i alla tider har sökt sig till storstaden.

Men i bonnhålan går det till överdrift! Man är ständigt påpassad i allt man gör,allt tycks angå alla utan undantag!! Människor som är utmärkta samhällsmedborgare på alla vis blir totalt idiotförklarade för den minsta egenhet man kan ha,även om ens personliga vandel i övrigt är perfekt.Utseende,klädsel,pengar,gångstil,tid för sänggående you name it,ALLT kommenteras flitigt vid fikabord eller skvallras i gathörnen.Det tycks handla om inställning! Säg att du har köpt ny bil,en stor Cheva tex.Göteborgarn säger:å harrejävlar va go den var och automat är det,perfekt!

Dalslänningens kommentar blir:TÄNK VA BENSIN DEN SKALL DRA...ock,ock...

Eller du kanske har byggt om hemma!? samma där,stadsbon säger:Vad tjusigt det blev,du kan du grabben....

Så kommer grannen,då låter det:jojo det der väl bra ut men där ihörnet är det nog lite snett va?...

Ja sådär håller det på alltid är det någons fel o brister som debatteras,sällan nåt positivt.Detta är mycket tröttsamt faktiskt särskilt påtagligt blir det på en arbetsplats,där vistas man ju varje dag och tvingas lyssna på detta ImageNåja vore kul att höra om nån annan har några synpunkter på detta Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

ja Picken visst är det så!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Jag säger ju att det är HÖGST luddiga begrepp!Var god definiera "kristna värderingar/kristen kultur"utan att som sagt stödja dig på 10 guds bud....
Tja, den västerländska världen är uppbyggd på Lutherska värderingar, bl a att man ska arbeta och göra rätt för sig. Jämför gärna med den muslimska världen t ex, där är man finare och blir mer respekterad ju mindre man arbetar. Jämför överhuvudtaget hur det ser ut i de delar av världen som inte är eller har en bakgrund som kristna!

Och varför skulle jag inte kunna stödja mig på tio Guds Bud? Dessa är ju kristendomens hörnpelare. Inbillar du dig verkligen att vi människor föds med dessa budord inprogrammerade i våra hjärnor? Tror du verkligen att människan hade brytt sig om dessa om inte straffet och moroten - Helvetet och Paradiset hade funnits någonstans där i bakgrunden?
Tror du kanske att vi föds goda? Tror du verkligen att folk hade hållit sig i skinnet i den utsträckning de faktiskt fortfarande gör om inte fröet till tron på Helvetet och Paradiset hade planterats av kristendomen?

Om vi inte ska något att tro på, om vi inte ska få ha något hopp osv, vad ska vi då ha? Vad ska vi bygga för samhälle istället? Hur ska vi kunna respektera varandra om vi ska anamma tron att vi enbart är en blandning levande kol-atomer, köttvävnad och vatten som genom en lycklig slump har råkat få ett medvetande och intelligens?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Ja jag tror faktiskt att vi hade kunnat vara som folk utan hot om evig fördömelse....Sen om hopp och tro som du säger är det som gör oss till det vi är, så skulle väl Muslimvärlden vara ett föredöme eller....Det är ju så de säger när de sitter i en grushög nånstans och inte har mat för dagen att Imageet ordnar Allah...Skall man resonera så blir det ju inget välstånd och fred precis!Nä det är nog andra faktorer som gör att vi har det samhälle vi har.Att vi har lärt oss just dettaImageet är upp till oss själva hur livet/samhället blir.
Last edited by rex on 03 Nov 2004, 00:03, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Ja jag tror faktiskt att vi hade kunnat vara som folk utan hot om evig fördömelse
Jaså? Tycker du att de nya generationerna är trevligare och fredligare än dina föräldrars generation t ex? Tycker du att utvecklingen visar på att vi kommer att fortsätta att vara som folk?
Att du var så naiv trodde jag väl aldrig! Image
Det är ju så de säger när de sitter i en grushög nånstans och inte har mat för dagen att et ordnar Allah.
Det är en mycket stor skillnad på islam och kristendomen. Här kommer bl a Luther och den kristna "kulturen" in. I västvärlden är t ex den kollektiva gemenskapen mycket mer utvecklad, vi har ingen "klanism" osv. I den kristna kulturen så kommer inte släkten först, Luther har lärt oss att arbetet är det viktigaste, plikten framför allt osv. Har du något att invända mot det tänkandet?
Däremot så är FAMILJEN en viktig hörnsten i den kristna världen och DET kan väl i alla fall inte DU ha några invändningar emot?
Picken
Glad amatör
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2004, 21:06

Småstadsmentalitet?

Post by Picken »

"Luther har lärt oss att arbetet är det viktigaste, plikten framför allt osv"

Om man lever för att arbeta så har man väldigt dålig fantasi, det finns mer i världen. men vill man kasta bort halva livet på arbete så väljer man det själv.

"Tycker du att de nya generationerna är trevligare och fredligare än dina föräldrars generation t ex?"

Hade folk varit som folk SKA VARA så hade inte Eddie Meduza funnits!


on 11/03/2004 at 00:27:25, GammalHardrockare wrote:Rex:



Jaså? Tycker du att de nya generationerna är trevligare och fredligare än dina föräldrars generation t ex? Tycker du att utvecklingen visar på att vi kommer att fortsätta att vara som folk?
Att du var så naiv trodde jag väl aldrig! Image



Det är en mycket stor skillnad på islam och kristendomen. Här kommer bl a Luther och den kristna "kulturen" in. I västvärlden är t ex den kollektiva gemenskapen mycket mer utvecklad, vi har ingen "klanism" osv. I den kristna kulturen så kommer inte släkten först, Luther har lärt oss att arbetet är det viktigaste, plikten framför allt osv. Har du något att invända mot det tänkandet?
Däremot så är FAMILJEN en viktig hörnsten i den kristna världen och DET kan väl i alla fall inte DU ha några invändningar emot? [/quote]
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Picken:
Om man lever för att arbeta så har man väldigt dålig fantasi, det finns mer i världen. men vill man kasta bort halva livet på arbete så väljer man det själv.
Nej, man ska inte leva för att arbeta. Arbete är en plikt, ett nödvändigt ont. Vårt samhällssystem bygger helt enkelt på att folk gör sitt bästa och försöker arbeta så att det kommer in pengar till sjukvård, vägar, välfärdssystemen osv.
M a o: Alla människor bör göra sitt bästa efter den förmåga de har, mer än så kan man naturligtvis inte begära.
Själv är jag arbetslös för tillfället och kommer nog att så förbli dessvärre. Notera nu att jag inte gillar att arbeta, jag hatar det! Ändå så har jag försörjt mig hela mitt liv på dåligt betalda jävla skitjobb och varenda vecka så sitter jag här framför datorn och författar ansökningar till nya skitjobb. Inte för att jag VILL utan för att det är min förbannade plikt!

Hade jag däremot varit ekonomiskt oberoende så hade jag aldrig mer hedrat någon arbetsplats med min närvaro och AF hade jag besökt för sista gången: "Ring aldrig mig mer, glöm mig, stryk mig ur era register. Besvära aldrig mig mer. God jul och glad påsk!"

Sedan hade jag som du skrev ägnat mig åt det som är viktigt istället, dvs att tillfredsställa sig själv på alla möjliga sätt. Jag hade rest, ägnat mig åt mina hobbies, vansinneskonsumerat och inte tagit något som helst ansvar över någonting.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Rockern:"Själv är jag arbetslös för tillfället och kommer nog att så förbli dessvärre"!!Jojo det var väl du som började röra ihop samhällsmedvetenhet med religion ImageSamt pläderade så varmt för densamma?Rätt så målande då att du är den ende jag känner som är BÅDE religiös ocharbetslös!! Image

Du tycks mena att kristendomen har gjort oss svenskar till det vi är?Även om du trots ihärdiga uppmaningar från min sida inte har lyckats skapa nån särskilt klar bild av "kristen kultur" annat än att vi vill ha familj och arbete!?Jadu, är det bara kristna som vill det?Nädu grabben jag börjar känna igen det här, det tillhör ditt modus operandi(betyder tillvägagångssätt)att när du börjar känna dig i underläge in nån debatt Image Så sätter du alltid igång att surra rejält och breda ut dig i en massa svammel för att sen kunna dra dig ur med motivationen attImageu begriper inte detta!

Jag vill nog tillochmed påstå att varje kultur skapar en religion som passar dem!Se på vikingarna de, hade sin evighetsgris och sitt partaj på valhall.Kristendomen har sin eviga salighet,Muslimerna har,är det 100 oskulder som väntar? I livet efter detta.Så att religionen är nog mer en produkt av människans lynne snarare än tvärtom!

Sedan att vi har samhällsproblem är det väl ingen tvekan om,men det hjälper nog inte med att folk börjar gå mer i kyrkan. Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Jojo det var väl du som började röra ihop samhällsmedvetenhet med religion Samt pläderade så varmt för densamma?Rätt så målande då att du är den ende jag känner som är BÅDE religiös ocharbetslös!!
Nej, jag är inte religiös, jag HOPPAS, det är skillnad. Sedan så är det naturligtvis som så att mitt kristna arv är en DEL av min inställning till arbete, dvs att man bör arbeta, åtminstone försöka efter bästa förmåga. Varför tror du jag söker det ena idiotiska skitjobbet efter det andra? För att det är kul? Naturligtvis inte! Det är pliktkänsla, en pliktkänsla som vi kan tacka Luther för. Hur skulle samhället sett ut om motsatta värderingar hade fått råda?
Du tycks mena att kristendomen har gjort oss svenskar till det vi är?
Det är en DEL av det vi är liksom islam är en DEL av den muslimska världen. Varför tror du att det råder sådant kaos som det gör inom den muslimska världen? Varför är det ordning och demokrati i västvärlden?
Eftersom jag inte är rasist så tror jag inte att det beror på någon hudfärg eller eventuell "ras" så vad återstår tror du? Jo, den kultur som ingår i religionspaketet. Det är knappast en tillfällighet att alla effektiva och välmende demokratier i världen är kristna eller har en kristen bakgrund.
Jag vill nog tillochmed påstå att varje kultur skapar en religion som passar dem!
Vem kom först, hönan eller ägget?
Så helt plötsligt så bestämde sig vikingarna för att ändra sig "Nu skiter vi i det här, det är inget kul att odla skägg, gapa och skrika, leva på rötter och banka folk i skallen, nu ska vi ändra kultur och livsstil, sedan om några år ska vi bli kristna för det är de nere på kontinenten!"
Nej Rex, nu spekulerar du vilt igen. Du skrev att varje kultur skapar sin religion, då var alltså vikingarna först tvungna att ändra sin livstil och sedan blir kristna (!) Eller hävdar du att alla i hela Europa var vikingar från början?
Sedan att vi har samhällsproblem är det väl ingen tvekan om,men det hjälper nog inte med att folk börjar gå mer i kyrkan.
Naturligtvis ska inte folk behöva gå i kyrkan! Det skulle däremot inte skada om folk fick tillbaka några av de gamla sunda värderingarna.
Det är inte friskt/tufft att vilja leva på bidrag.
Det är inte friskt/tufft att ha begär till din nästas rövhål.
Det är inte friskt/tufft att råna folk.
Det är inte friskt/tufft att inbilla sig att man bara ska behöva jobba med "kul" saker.

Idag lever vi i ett samhälle där folk hamnar i fängelse bara för att de skyddar sig mot grova brottslingar. Så ser det ut idag. Brottslingar är hjältar i ungdomarnas ögon och media gör rena idolreportagen om mördare och andra galningar.
Vi har den högsta kriminaliteten i modern tid, våldet sprider sig osv. Arbetslösheten är den högsta sedan Andra Världskriget, våldtäkter hör till vardagen, Stockholm har idag högre mordstatistik än New York, många ungdomar väljer hellre socialbidrag framför "skitjobb" och lärarna i skolan ska finna sig i att bli hånade och misshandlade av eleverna. Var är den innboende "godheten" som du inbillar dig att människan har? När ska den komma fram nu när man äntligen har avkristnat svenskarna och gjort dem helt identitetslösa? Vad är ditt recept?

Detta samhälle byggdes av fyrtiotalisterna och deras föräldrar, människor som även om de inte var uttalat religiösa ändå kände respekt för sådant de hoppades och ville tro på.
Dagens pizza- och tuggummiungdom skulle aldrig komma i närheten av denna prestation OCH DET VET DU MYCKET VÄL!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Håhåjaja...HUR,HUR ÄNDA IN I GLÖDHETA!! är religionen en del av ossImage?? Har vi ett microchip med den helige ande inopererat i hjärnan kanske?? Det är ju det enda jag vill veta,det enda du behöver svara på! Image Du är inte rasist säger du, nänä ok rasist är ett ord som alltmer har blivit en definitionsfråga,olika människor lägger in sin egen betydelse i detta.Själv tycker jag nog att det är skillnad på folk o folk,det kan väl ändå inte någon tycka annat?Effektiva och välmående demokratier,jo just det vilka bebor sådana?:Vita människor i västvärlden!Vita var de innan de var kristna,det kan jag garantera.

Jag menar nog inte heller att vikingarna helt plötsligt sket i sina skägg.Alla förändringar kommer ju gradvis och dessutom:varför skulle mina teser vara mera spekulation än din tro på den helige ande?

Till sistImageen tuggummituggande generationen är ganska urlakad,visst men vad detta har att göra med kyrkan,ja det vete gudarna Image

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Håhåjaja...HUR,HUR ÄNDA IN I GLÖDHETA!! är religionen en del av oss
Värderingarna som jag skrev i mitt sista inlägg. Ödmjukhet osv.
Ska jag behöva ta om det igen? Ok.
Kristendomen är en DEL av det vi är liksom islam är en DEL av den muslimska världen. Varför tror du att det råder sådant kaos som det gör inom den muslimska världen? Varför är det ordning och demokrati i västvärlden? ÄR DET EN TILLFÄLLIGHET?
Effektiva och välmående demokratier,jo just det vilka bebor sådana?:Vita människor i västvärlden!Vita var de innan de var kristna,det kan jag garantera.
Hudfärg har naturligtvis inget att göra med kultur och liknande. Faktum är dock att kristendomen har genererat fungerande kulturer medans diverse naturreligioner, islam och liknande har fött fram "ickefungerande" kulturer.
Hade vikingarna aldrig blivit kristnade så hade antagligen Skandinavien idag varit antingen ett U-land eller också så hade vi varit kolonialiserade för länge sedan.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Nu har du visst inget mer att tillföra märker jag,tråkigt faktiskt.
Trodde nog att du hade lite mer krut i dig..... Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Nu försöker du vända din egen brist på argument mot mig. Ett gammalt knep som inte går med mig. Nu har du gått på fel gubbe! Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

Ånä pysen! Dessa "värderingar"som du talar om menar jag är allmängiltig uppförandekod som de flesta av oss har i sig!Troende eller ej!Det ligger ju i allas intresse att ha ett fungerande samhälle.KRISTENDOM HAR ICKE MED DETTA ATT SKAFFA!!!! Vad det gäller din syn på hudfärg/kultur så låter allt detta som en väldigt PK åsikt.Jag kan bara säga att där håller jag inte med dig,jag menar att Sverige är som det är för att det är befolkat av Svenskar,troende eller ej!
Picken
Glad amatör
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2004, 21:06

Småstadsmentalitet?

Post by Picken »

Arbete är ingen plikt de väljer man själv om man vill göra! Däremot så är det väldigt bra om man jobbar men man ska inte begära att ALLA ska göra det, jag jobbar själv och ja ger då fan i om jag får betala för folk som inte jobbar. Det kan jag bjuda på. jag är inte snål å klagar inte heller över att andra slipper jobba medans ja får slita ut mig. Det valet har jag gjort själv tyvärr.

Men nog kan man bli lite irriterad över att t.ex en artist kan få 50.000kr bara för en låt på några minuter. Man skulle ha blivit artist!


on 11/03/2004 at 16:39:41, GammalHardrockare wrote:Picken:



Nej, man ska inte leva för att arbeta. Arbete är en plikt, ett nödvändigt ont. Vårt samhällssystem bygger helt enkelt på att folk gör sitt bästa och försöker arbeta så att det kommer in pengar till sjukvård, vägar, välfärdssystemen osv.
M a o: Alla människor bör göra sitt bästa efter den förmåga de har, mer än så kan man naturligtvis inte begära.
Själv är jag arbetslös för tillfället och kommer nog att så förbli dessvärre. Notera nu att jag inte gillar att arbeta, jag hatar det! Ändå så har jag försörjt mig hela mitt liv på dåligt betalda jävla skitjobb och varenda vecka så sitter jag här framför datorn och författar ansökningar till nya skitjobb. Inte för att jag VILL utan för att det är min förbannade plikt!

Hade jag däremot varit ekonomiskt oberoende så hade jag aldrig mer hedrat någon arbetsplats med min närvaro och AF hade jag besökt för sista gången: "Ring aldrig mig mer, glöm mig, stryk mig ur era register. Besvära aldrig mig mer. God jul och glad påsk!"

Sedan hade jag som du skrev ägnat mig åt det som är viktigt istället, dvs att tillfredsställa sig själv på alla möjliga sätt. Jag hade rest, ägnat mig åt mina hobbies, vansinneskonsumerat och inte tagit något som helst ansvar över någonting. [/quote]
Post Reply