Småstadsmentalitet?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Ånä pysen! Dessa "värderingar"som du talar om menar jag är allmängiltig uppförandekod som de flesta av oss har i sig!
ÄR DET?! Har du tittat dig omkring överhuvudtaget? Vi är den sista generationen med något som kan likna "hyfs" som du kallar det.
Glöm inte att jag hade ett idiotjobb på en gymnasieskola för ett tag sedan. Jag märkte om något hur inställningen var till både det ena och andra. Antingen så vägrar du att se världen som den har blivit, eller också lever du i en skyddad verkstad, alternativt är du en eremit som bara rör dig mellan ditt datorrum och arbetsplats. Image
jag menar att Sverige är som det är för att det är befolkat av Svenskar,troende eller ej!


Så då hade det alltså inte haft någon betydelse om dessa svenskar hade tillbett Allah, Träskguden Obbo-Obbo eller en traktor i Medelpad?
Skulle Sverige ändå ha utvecklats till en välmående och fredlig demokrati bara för att invånarna har vit hud och bor på en geografisk punkt vars klimat kan jämföras med en ständig naturkatastrof?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

JA DET ÄR DET!! och nej våra samhällsproblem beror inte på att vi är "för lite kristna"!Det beror på att den "uppförandekod" som jag snackar om mycket riktigt håller på att luckras upp!Men detta har INGET med religion att göra.


Nej!det hade inte haft någon betydelse om vi tillbad en traktor eller en jungfrufödande kvinna!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Men detta har INGET med religion att göra.
JO DET HAR DET!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Småstadsmentalitet?

Post by rex »

LOL Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Det beror på att den "uppförandekod" som jag snackar om mycket riktigt håller på att luckras upp!Men detta har INGET med religion att göra.
Nej, det har med bristen på religion att göra, bristen på sunda ideal, värderingar m.m.
LOL
Image
Picken
Glad amatör
Posts: 6
Joined: 05 Oct 2004, 21:06

Småstadsmentalitet?

Post by Picken »

Jag bara måste lägga mig i alla debatter hihi.

Den sista generationen med något som kan likna "hyfs"

Då borde väll denna generation vara förklaringen till varför dagens folk har blivit som dom har blivit, det är väl dom som skulle ha lärt oss religion & värderingar osv?

Men du har faktiskt rätt i att den kristna tron hjälper människor att bli mer seriösa och få sunda värderingar.

Och denna generation har säkert varit små snälla lam under alla sina år.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Småstadsmentalitet?

Post by gammalhardrockare »

Picken:
Då borde väll denna generation vara förklaringen till varför dagens folk har blivit som dom har blivit, det är väl dom som skulle ha lärt oss religion & värderingar osv?
Ja delvis, vi som är födda på sextiotalet är den "bortskämda generationen" och blev genom framgångsrik indoktrinering i skolan förvandlade till mesar och sillmjölkar där ord som KRAV blev synonymt med fascism m.m. Idag är KRAVLÖSHET honnörsordet och det får medborgarna idag skörda frukterna av i form av ökad brottslighet och allmän degenerering.
Men så finns det dock några få själar som t ex undertecknad som inte ger upp, som vägrar att anpassa sig efter det nya Teletubbiessamhället där brottslingar och bråkstakar utmålas som "offer" och vi andra skötsamma människor som inskränkta bakåtsträvare.

Jag lever i det förgångna och det är jag stolt över!

Post Reply