Jobba, jobba, jobba

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Jobba, jobba, jobba

Post by overkill »

Det är bara att gratulera E-M, men jag tycker det låter väl slappt. Måste vara svårt att få tiden gå och dagarna känns långa, åtminstonde hade nog jag upplevt det så.
Men bara du själv är nöjd så Image hoppas du får jobba med nått du verligen gillar senare efter utbildningen. Lycka till!

För egen del trivs jag helt ok på mitt jobb. Själva jobbet är helt ok, arbetsmiljön däremot mindre bra, och det är det som avgör huruvida man trivs eller inte, till stor del (största delen skulle jag säga). Även det tråkigaste skitjobbet man man tänka sig kan bli hur kul som helst om man trivs med sina arbetskamrater och chefer osv. Då blir man ett glatt gäng som trivs ihop och delar på de tråkiga arbetsuppgifterna. Man jobbar ju också mer effektivt och snabbare om man trivs med allt omkring och dagarna flyter iväg.
Däremot blir väl aldrig något jobb riktigt ROLIGT i ordets rätta bemärkelse. Det är bara korkat att tro att det skulle vara så och att förvänta sig nått sånt. och inte blir det bättre att beklaga sig över det som vissa tycks göra. Det är ingalunda några nyheter och trivs man inte får man väl försöka byta jobb eller göra nått annat. Att gnälla över det och beklaga sig inför andra hjälper inte så mitt medlidande vinner ingen på det i alla fall. Själv är bäste dräng som det heter. Det handlar snarare om att trivas och ibland "härda ut" och gör det bästa möjliga av det. Allt blir ju lite vad man gör det till också. Kul blir väl aldrig något jobb i långa loppet, det är ett som är säkert. Samma gäller för alla jobb, även riktigt välbetalda sådana. Kan garantera att de som tjänar flera hundra tusen i månaden eller så inte heller upplever alla arbetsdagar som roliga. Men de har ju i alla fall lönekuvertet att se fram emot, men ändå. Image

På mitt jobb har vi så kallad flex-tid vilket innebär att man komma och gå som man vill lite. Man jobbar ihop timmar (inom en viss tidsram på arbetsdagen) som man sen kan ta ut som man vill och när det passar. Så om man vill komma senare eller gå tidigare nån dag är det i princip bara att sticka. Ett förbannat bra system faktiskt, och på så vis känner man sig aldrig så låst. Är det nån dag man inte känner för att jobba, ska göra nått annat eller liknande är det bara att sticka hem. Perfekt om man vill ta en heldag ledigt också nån gång, på så vis sparar man lite på semesterdagarna också.
Baksidan med det är ju att man kan komma på minus-sidan också om man misssköter sig genom att ofta komma för sent och gå tidigare osv. Då dras de timmarna i slutändan på lönen. Men så länge man sköter sig är det inget problem alls, utan bara en fördel.
Men tyvärr funkar inte flex-system på alla typer av arbetsplatser pga av jobbens karaktär. Om man arbetar i butik eller inom vården t.ex skulle det nog inte funka efterman man oftast inte bara kan lämna jobbet vind för våg. Men det kan man i princip på mitt jobb, mer eller mindre. Det man inte gör idag, kan man göra imorgon eller i övermorgon, mer eller mindre. Tyvärr så är mitt jobb bara säsongsanställning och säsongen brukar vara 6 mån.
Last edited by overkill on 10 Jun 2009, 01:38, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Jobba, jobba, jobba

Post by E-M »

Overkill:

Tack så mycket för de vänliga orden Image

Jag håller med, har man bra arbetskamrater så blir det roligt ändå. Det är bl.a. det som är bra där jag jobbar nu, det är många gånger lite segt men det är väldigt skämtsamma och trevliga människor jag jobbar med. Det gör mycket. Finns dock en jävel som förpestar tillvaron, han är dryg och jävlig. Ska bli skönt när han går på semester.
Post Reply